Curatele onmogelijk, hoe verder??
#1: Curatele onmogelijk, hoe verder?? Auteur: mir2007
Geplaatst: wo 07 nov 2007 15:58
Hoi,
Ik heb een vraag en weet zelf niet hoe we hier juridisch mee verder moeten.
Een client van stichting SMO waar binnen ik werk als woonbegeleider zit sinds september 2006 in de WSNP, schuldsanering. Hierdoor zou er meer rust moeten ontstaan bij de client door geen schuldeisers meer etc aan de deur te hebben. Echter is dat bij deze client niet het geval ze blijft in de vicieuze cirkel van opnieuw schulden maken , niet solliciterenetc zitten. Met uiteindelijk het gevolg dat ze mogelijk nu de WSNP uitgezet wordt. Binnenkort is hier een zitting over.
Mevrouw doet dit echter niet bewust en is beperkt in haar mogelijkheden. Een voorbeeld is bijvoorbeeld ze heeft een tv en denkt dan dan koop ik de telefoon. Met het gevolg een afkoopsom voor de telefoon en een nieuwe telefoon erbij.
Graag willen we dat ze in de wsnp blijft. Als ze erruit gezet zou worden zou grote gevolgen hebben en zou het nog meer bergafwaarts gaan met mevrouw.
Eigenlijk zou de vicieuze cirkel door broken moeten worden. Door haar te beschermen zodat ze niet steeds opnieuw in de problemen komt en dat ze rust krijgt. We zaten te denken aan onder curatela, wat nog al een stap is. Maar er is geen rechtspersoon die dat zou kunnen doen.
Binnennkort krijgt ze een psychologisch onderzoek naar haar vermogens, dit is echter nog niet klaar. Wat nu te doen? Hoe zouden we deze vrouw kunnen beschermen en er voor kunnen zorgen dat ze geen nieuwe schulden maakt? Ik heb geinformeerd her en der maar er is niets mogelijk. Maar misschien kunnen jullie me advies geven. Ik denk dat deze situaties wel vaker voor komen.
Alvast bedankt,
Groet,
Mirelle Woonbegeleidster Stichting Maatschappelijke Opvang Helmond
|
#2: Auteur: StevenK
Geplaatst: wo 07 nov 2007 19:18
Als iemand zich niet aan het WSNP regime houdt of kan houden, dan is een faillissement de enige oplossing.
|
#3: Auteur: mcvg
Geplaatst: wo 07 nov 2007 21:04
Wat is het probleem dan met het aanvragen van curatele? Als die mw. zelf meewerkt moet dat toch lukken.
De rechter wijst vervolgens een curator aan of bedoel je dat je niemand kunt vinden die dit op zich wil nemen?
|
#4: Curatele Auteur: Raymonm
Geplaatst: ma 12 nov 2007 23:42
Is het niet zo dat in extreme gevallen door de rechtbank een 2e kans voor de wsnp word opgelegd? of eventueel een verlenging hiervan van 3 naar 5 jaar? In het laatste geval heb je eventueel nog de kans om de nieuw onstane schulden ook te saneren, maar dan moeten er ook geen schulden meer bijkomen.
|
|