Conflict met de Raad van beheer
#1: Conflict met de Raad van beheer Auteur: Soraya
Geplaatst: zo 04 nov 2007 16:15
ik ben fokker en mede-eigenaar van een hond.
De Raad van Beheer op kynologisch gebied houdt mijn kampioenschap in omdat ik GEEN eigenaar zou zijn.
In het hondenstamboek staat vermeld wie eigenaar en mede-eigenaar is.
Artikel III.18
1. Indien een hond aan meer dan een persoon in eigendom toebehoort, wordt in de Nederlandse stamboekhouding slechts een van hen, daartoe door hen gezamenlijk aangewezen, als eigenaar geregistreerd en de overigen als mede-eigenaar.
2. Indien bij het verzoek tot inschrijving niet wordt vermeld wie van de in het eerste lid bedoelde personen als eigenaar geregistreerd moet worden, dan wordt degene wiens naam in alfabetisch- lexicografische volgorde als eerste geplaatst moet worden, als eigenaar geregistreerd.
Wie weet raad omtrent de waarde van eigenaar en mede-eigenaar.
Bij voorbaat bedankt.
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: zo 04 nov 2007 18:54
Civielrechtelijk is er niet zoiets als een (hoofd)eigenaar en een mede-eigenaar. Maar ik kan me voorstellen dat de regels waar deze Raad van Beheer zich op beroept geen betrekking hebben op wie civielrechtelijk eigenaar is, maar gewoon op wie in het register als "eigenaar" staat geregistreerd.
Heb je toevallig een link naar het reglement?
|
#3: Auteur: Soraya
Geplaatst: zo 04 nov 2007 23:30
#4: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 05 nov 2007 0:04
Gaat het over het kampioenskruis en diploma?
Artikel IV.45 schreef: | Bij het toekennen van de titel “Kampioen” stelt de Raad van Beheer aan de eigenaar van de hond een kampioenskruis en diploma beschikbaar. |
De term eigenaar wordt gedefinieerd in Artikel I.4, onder o, van het Kynologisch Reglement:
Quote: | eigenaar: ieder die in de Nederlandse stamboekhouding of, indien de hond nog niet in de Nederlandse stamboekhouding is opgenomen, in een door de F.C.I. erkende buitenlandse stamboekhouding als eigenaar geregistreerd staat; |
Je moet dus als "eigenaar" in de stamboekhouding geregistreerd staan om voor toepassing van Artikel IV.45 als "eigenaar" te gelden.
|
#5: Auteur: Soraya
Geplaatst: ma 05 nov 2007 10:43
Op een kampioensclubmatch kan men inschrijven in de "fokkersklas ".
Ik heb het voorbeeld gevolgd van eerdere Kamp.Clubmatches van de rasvereniging.
In diverse catalogi (die ik bewaard heb) staan meerdere fokkers als mede-eigenaar ingeschreven in deFokkersklas.
Dit is altijd gedoogd.
Mijn hond is Clubwinner geworden, dat recht geeft op een dubbel kampioenschap oftewel een dubbel CAC.
Nu is het dubbele CAC ingehouden door de Raad van Beheer op grond van onrechtmatig inschrijven in de Fokkerklas.
|
|