vraag over verjaring
#1: vraag over verjaring Auteur: rechten studente
Geplaatst: do 04 okt 2007 13:31
Hallo allemaal,
Ik ben op dit moment bezig met een volgend juridisch vraagstuk:
Gemeente heeft een flink stuk perceel lopen wat door circa 32 eigenaren van huizen in eigen gebruik genomen is. Deze stukken perceel zijn door de huizeneigenaren bij hun tuin getrokken.
Op luchtfoto's uit 1985 is te zien dat sommige van deze percelen al bebouwd waren (dus bezit is aan te tonen)
Nou wil ik eigenlijk weten hoe het dan zit met de verjaring?
Hoe zit het met de nieuwe termijn van 20 jaar en vallen er nog mensen onder de oude wet (30 jaar) of onder de overgangswet ?
Is er sprake van verjaring wanneer iemand sinds 1985 een stuk gemeentegrond in zijn bezit heeft? Zo nee, wanneer dan?
De huizeneigenaren zijn NIET te goeder trouw (ze konden immers het kadaster raadplegen).
Ik zit op dit moment met mijn handen in het haar en weet niet meer wat klopt, omdat ik steeds andere dingen hoor/lees.
Mensen die onder de nieuwe wet vallen en pas vanaf 1993 (of later) het stukje gemeentegrond bij hun tuin getrokken hebben, die verjaring verloopt pas in of na 2013.
Mijn vraag is dus vooral bedoeld voor de mensen die voor 1993 vielen onder de 30 jaar termijn van verjaring.
Please hulp
|
#2: Re: vraag over verjaring Auteur: bona fides
Geplaatst: do 04 okt 2007 13:45
rechten studente schreef: | Nou wil ik eigenlijk weten hoe het dan zit met de verjaring?
Hoe zit het met de nieuwe termijn van 20 jaar en vallen er nog mensen onder de oude wet (30 jaar) of onder de overgangswet ? |
In de Overgangswet kun je vinden hoe het met het overgangsrecht zit, dus hoe onder het nieuwe recht verjaringen worden behandeld die al voor 1 januari 1992 een aanvang hebben genomen.
Ik kan je het antwoord geven, maar het lijkt me beter dat je zelf uitzoekt welke artikelen van de Overgangswet hier van belang zijn en wat het effect van deze artikelen is voor deze op 1 januari 1992 lopende verjaring.
|
#3: Auteur: rechten studente
Geplaatst: do 04 okt 2007 13:52
Ik heb al een behoorlijke tijd rondgestruind in die overgangswet en kijk daar met name naar de artt.
Artikel 93
Artikel 105 van Boek 3 wordt één jaar na het tijdstip van het in werking treden van de wet van toepassing met betrekking tot degene die alsdan een goed bezit, indien de verjaring van de rechtsvordering tot beëindiging van dat bezit is voltooid; hij wordt geacht dat goed niet vóórdien te hebben verkregen.
Artikel 94
Indien een rechthebbende op het tijdstip van het in werking treden van de wet van zijn beperkte recht geen gebruik maakte en de termijn na afloop waarvan het dientengevolge geheel of ten dele teniet kon gaan, nog liep, wordt artikel 106 van Boek 3 een jaar na dat tijdstip van toepassing.
maar nog weet ik mijn antwoord niet Ik ben hier zo ontzettend moe van aan t worden. Op heel veel fora en andere internetsites lees ik tegenstrijdige antwoorden en de jurisprudentie geeft voor mij ook niet echt een rechte lijn aan
Ik ben zelf HBO rechten student en ik kan me ook niet herinneren dat we dit ooit tijdens de lessen gehad hebben. Voor afgelopen maandag was alleen het begrip verjaring bij mij bekend
EDIT:
Hehe, na lang zoeken ben ik er eindelijk uit. Iedereen die viel onder de wet van voor 93' had een verjaringstermijn van 30 jaar. Deze termijn veranderde op 1 januari 1992 naar 20 jaar. Het overgangsjaar was dus bedoeld voor de mensen die door het veranderen van de termijn van 30 naar 20 ineens geen verjaringstermijn meer hadden.
art. 73 overgangswet
|
#4: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 04 okt 2007 15:12
Begin met art. 68 en art. 68a en werk dan verder. Interessant lijkt mij vooral art. 73. Art. 93 sluit hierop aan.
Probeer te begrijpen hoe die bepalingen werken. Teken eventueel een tijdslijn.
EDIT:
|
#5: Auteur: rechten studente
Geplaatst: do 04 okt 2007 15:32
Hoe het zit met die termijnen, daar ben ik zo inmiddels wel uit. T komt er eigenlijk een beetje op neer dat het allemaal verjaard is. Wel echter, hebben de bewoners geen aanspraak gemaakt op deze grond.
Nu loopt er door die grond een riolering waar de gemeente wegens veiligeheidsmaatregelen wel heel graag bij zou kunnen.
Gemeente is van plan om gebruiksovereenkomsten te starten met bewoners om zo het onderhoud te regelen van de rioleringen en leidingen.
Maar of dat rechtmatig is (omdat de grond inmiddels niet meer van de gemeente is) en of men daarmee akkoord zal gaan, daar ben ik nu mee bezig
Ik vraag voortaan om een makkelijkere casus
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 04 okt 2007 16:09
Die verjaring na 20 jaar is van rechtswege, dus de bewoners hoeven zich niet op de verjaring te beroepen om toch eigenaar te zijn.
Hoe het zit met die gebruiksovereenkomsten weet ik even niet.
Quote: | Ik vraag voortaan om een makkelijkere casus |
Van een moeilijke casus leer je meer
|
|