Oplichtings praktijken.
#1: Oplichtings praktijken. Auteur: Raymonm
Geplaatst: vr 21 sep 2007 21:16
Beste forummers,
Graag krijg ik jullie mening over het volgende:
Afgelopen middag kwam ik thuis van mijn werk en lag er voor het bedrijf dat mijn partner heeft een brief in de bus. Deze heb ik zoals gewoonlijk opengemaakt, en nagekeken.
Het was een factuur voor:
Aanbod voor vermelding in de online telefoongids / bedrijvengids www.telefoongidsonline.net advertentieprogramma 2007.
Ik vonde het raar, en ook een zeer hoog bedrag, van €284.41 Natuurlijk hebben wij het erover gehad, en het kon niet kloppen. Niemand van het bedrijf (bestaand uit 2 mensen) had opdracht gegeven voor een dergelijke opdracht.
Nu ben ik gaan googelen en kom ik een bericht op www.obn.nl/index.cfm/3,1706,3html tegen om precies dezelde factuur.
Na nog verder zoeken is het betreffende bedrijf ook bekend bij kassa,radar etc.
Nu ben ik lichtelijk woedend hierover, en wil ze eigenlijk maandag wel gaan bellen, om erachter te komen wat voor opdrachtbevestiging die mensen gebruiken. Om diensten te gebruiken moet er toch altijd getekend worden voor een opdracht waar redelijke kosten aan verbonden zijn.
Echter, ik wil voorkomen dat ik een brief in de bus krijg: na aanleiding van ons telefonisch onderhoud etc. etc.
Wat is jullie mening, laten rusten die hap of misschien toch bellen?
Op de betreffende website staat uitleg, en ook een voorbeeldfactuur.
Zeer graag hoor ik jullie meningen.
Mijn dank!
|
#2: Auteur: Arnoud Engelfriet
Geplaatst: vr 21 sep 2007 23:29
De truc is dat dit helemaal geen factuur is, maar een "aanbod" zoals ook in de kleine lettertjes op het ding te lezen is. Ze wekken wel de valse indruk dat het een factuur is. Dat was ook de reden voor hun veroordeling bij de Reclame Code Commissie.
De juridische constructie is dus dat ze jou iets aanbieden en daar graag die 284 euro voor betaald willen hebben. Doe je niets, dan zit je juridisch nergens aan vast.
Arnoud
|
|