Is dit een koopovereenkomst?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Is dit een koopovereenkomst? Auteur: jimbom BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 1:24
    —
Een postorderbedrijf bood mij deze week via zijn webwinkel een lcd-tv aan voor slechts 99 euro, terwijl de die tv normaal 1200 euro kost. Er was duidelijk iets mis, want het bedrijf bood ook sommige artikelen gratis aan. Maar dezelfde dag kreeg ik keurig een e-mail waarin het bedrijf de koop inclusief de lage prijs bevestigde.

Heb ik een koopovereenkomst afgesloten of zal de koopovereenkomst vernietigd worden of is deze koopovereenkomst wel rechtsgeldig?

Alvast bedankt!

#2:  Auteur: arizona BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 7:21
    —
Dit lijkt op de zaak van Otto.nl, begin dit jaar.
Otto mocht toen van de rechtbank de koop ontbinden omdat de prijs fout op de website zou hebben gestaan. De rechter oordeelde o.a. dat aangenomen mocht worden dat de bevestigingse-mail automatisch door een systeem was verstuurd en dus niet de "wil" van Otto.nl uitdrukte.
Die zaak loopt nog wel omdat de advocaat van de klanten in hoger beroep is gegaan. Ik weet natuurlijk niet of bij jou hetzelfde aan de hand is.
Zie deze draad

Wat je ook niet kunt uitsluiten is dat het gaat om een soort "ECI-achtige" praktijken: je kunt de 1e keer heel goedkoop iets bestellen, en zit dan vast aan een maandelijkse (dure bestelling). Dat zou dan ergens in de kleine lettertjes van de koopovereenkomst en/of de Algemene Voorwaarden moeten staan.

#3: Re: Is dit een koopovereenkomst? Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 7:28
    —
jimbom schreef:
Een postorderbedrijf bood mij deze week via zijn webwinkel een lcd-tv aan voor slechts 99 euro, terwijl de die tv normaal 1200 euro kost. Er was duidelijk iets mis, want het bedrijf bood ook sommige artikelen gratis aan. Maar dezelfde dag kreeg ik keurig een e-mail waarin het bedrijf de koop inclusief de lage prijs bevestigde.

Heb ik een koopovereenkomst afgesloten of zal de koopovereenkomst vernietigd worden of is deze koopovereenkomst wel rechtsgeldig?

Alvast bedankt!

Zie het vet gemarkeerde. Het was evident dat de wilsovereenstemming ontbrak en derhalve is er geen overeenkomst tot stand gekomen.

#4: Re: Is dit een koopovereenkomst? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 11:28
    —
StevenK schreef:
Zie het vet gemarkeerde. Het was evident dat de wilsovereenstemming ontbrak en derhalve is er geen overeenkomst tot stand gekomen.

Op het moment dat je de bestelling doet kun je je denk inderdaad nog niet beroepen op het bestaan van een gerechtvaardigd vertrouwen, maar na ontvangst van de bevestigingsmail valt daar in ieder geval over te twisten. Dat zal in het hoger beroep van de Otto-zaak dan ook wel worden gedaan.

(Deze casus verschilt inderdaad op 1 punt van de Otto-zaak: sommige artikelen zijn zelfs gratis. Maar daar zou je ook juist extra vertrouwen aan kunnen ontlenen.)

#5:  Auteur: jimbom BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 11:47
    —
Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Als ik het dus goed begrijp is er helaas geen koopovereenkomst tot stand gekomen?

#6:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 11:50
    —
Dat begrijp je goed.

#7:  Auteur: Patricia20 BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 12:24
    —
jimbom schreef:

Als ik het dus goed begrijp is er helaas geen koopovereenkomst tot stand gekomen?

Nee, en wel omdat je redelijkerwijs kon weten dat deze prijs niet juist kon zijn.

#8:  Auteur: arizona BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 12:49
    —
jimbom schreef:

Áls we afgaan op het oordeel van de rechter in de zaak Otto. Daar valt wel het e.e.a. op af te dingen en dat zal dus in hoger beroep nog aan de orde komen. (Zie andere draad.).
Als ik jou was zou ik hier dan ook vooral niet meteen bij neerleggen. Heb je behalve de bevestigingsmail nog meer van het bedrijf ontvangen? Is er een signaal dat de tv niet voor genoemde prijs geleverd zal worden?

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl