Toerekenbare tekortkoming project ontwikkelaar?
#1: Toerekenbare tekortkoming project ontwikkelaar? Auteur: jeroendg
Geplaatst: di 18 sep 2007 23:31
We hebben van een ontwikkelaar een nieuwbouw woning gekocht en hiervoor een koop/aanneemovereenkomst getekend. Uit de contract stukken kan worden opgemaakt dat een bestaande woning met garage, die dwars achter de nieuw te bouwen woning staat, volgens de project tekeningen 4,5 mrt uit de erfgrens staat.
Door ons is al voor de bouw geconstateerd dat de muur van de garage van de bestaande woning niet 4,5 mrt uit de erfgrens staat maar direct op de erf afscheiding is gebouwd en dat vanwege de constructie de dakgoot een 30cm overhang boven ons perceel heeft.
De ontwikkelaar was, al voordat hij de verkoopbrochure maakte, op de hoogte van de hele situatie maar heeft deze situatie nimmer uit eigen beweging naar buiten gebracht.
Volgens mij is er hier sprake van dwaling en kan de ontwikkelaar ook toerekenbare tekortkoming ten laste worden gelegd.
De koop aanneemovereenkomst bedraagt 345.000,- euro exclusief een meerwerk post van plus minus 72.000,- euro. Aantal vierkante meters grond bedraagt circa 218mē. De grondprijs per mē is 882,- euro!
De woning is door de geschetste situatie bij toekomstige verkoop minder waard. De muur op de erfgrens veroorzaakt een aanzienlijk verlies voor wat betreft het aantal zonne-uren per jaar. En men zit al meteen met een juridisch kwestie opgescheept omdat de bestaande bouw in strijd is met de verstrekte bouwvergunning.
Wij willen proberen de zaak in de mine te schikken maar hebben geen idee wat een redelijke eis tot schade vergoeding is. Iemand een idee of interesse om deze bouwzaak voor ons af te wikkelen als overleg niet baat?
|
#2: Re: Toerekenbare tekortkoming project ontwikkelaar? Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 19 sep 2007 0:40
jeroendg schreef: | Door ons is al voor de bouw geconstateerd dat de muur van de garage van de bestaande woning niet 4,5 mrt uit de erfgrens staat maar direct op de erf afscheiding is gebouwd en dat vanwege de constructie de dakgoot een 30cm overhang boven ons perceel heeft. |
Had je dat op het moment dat je tekende ook al gezien?
Quote: | En men zit al meteen met een juridisch kwestie opgescheept omdat de bestaande bouw in strijd is met de verstrekte bouwvergunning. |
Wat zegt de gemeente daarvan? Strijd met bouwvergunning betekent volgens mij sloop, tenzij de vergunning kan worden aangepast. Maar daar ga jij uiteraard tegen in bezwaar.
|
#3: Re: Toerekenbare tekortkoming project ontwikkelaar? Auteur: jeroendg
Geplaatst: wo 19 sep 2007 21:14
bona fides schreef: | jeroendg schreef: | Door ons is al voor de bouw geconstateerd dat de muur van de garage van de bestaande woning niet 4,5 mrt uit de erfgrens staat maar direct op de erf afscheiding is gebouwd en dat vanwege de constructie de dakgoot een 30cm overhang boven ons perceel heeft. |
Had je dat op het moment dat je tekende ook al gezien?
Nee en wij hadden het volgens mij op dat moment ook nog niet kunnen weten.
Quote: | En men zit al meteen met een juridisch kwestie opgescheept omdat de bestaande bouw in strijd is met de verstrekte bouwvergunning. |
Wat zegt de gemeente daarvan? Strijd met bouwvergunning betekent volgens mij sloop, tenzij de vergunning kan worden aangepast. Maar daar ga jij uiteraard tegen in bezwaar. |
Ja dat is een bestuursrechtelijke zaak. Wij hebben de gemeente reeds aangeschreven en gevraagd om bestuursdwang/Handhaving omdat de kans anders bestaat dat zij de ontstane situatie legaliseren.
De ten laste legging aan het adres van de ontwikkelaar kan zijn dwaling, meer specifiek ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij (artikel 6:228 lid 2 B.W.). Of toerekenbare tekortkoming in de nakoming (wanprestatie artikel 6:74 B.W.).
Volgens mij is wanprestatie een zwaarder wegend feit? Maar wat is een redelijke vergoeding in deze?
|
#4: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 19 sep 2007 21:20
Ik vraag me af of je hier kunt spreken van een tekortkoming in de nakoming. Dwaling misschien, maar als je het zelf al had gezien op het moment van koop gaat dat niet lukken.
Sloop lost het probleem voor jou op, lijkt mij.
|
#5: Auteur: jeroendg
Geplaatst: wo 19 sep 2007 23:25
Gezien het feit dat het om een volledig woonhuis gaat met een garage en een daarboven gelegen slaapkamer denk ik dat volledige sloop niet zal lukken. De gemeente heeft volgens mij een behoorlijke steek laten vallen want er was een vergunning afgegeven voor de bouw van het woonhuis met garage 60cm uit de erfgrens. In de garage zijn ook nog eens twee doorzichtige ramen opgenomen iets dat totaal ongeoorloofd is.
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 19 sep 2007 23:50
Het lijkt mij dat de buurman en diens aannemer een groot probleem hebben.
|
|