juridische waarde "laagste prijs garantie"
#1: juridische waarde "laagste prijs garantie" Auteur: kss
Geplaatst: di 18 sep 2007 12:19
diverse winkelketens adverteren onder zgn laagste prijs garantie, ziet de klant hetzelfde artikel goedkoper elders onder dezelfde voorwaarden, hanteert de winkel daar een bepaalde verbintenis aan, zoals geld terugbetalen, vaak plus het verschil.
maar wat is zo'n belofte nu juridisch echt waard?
en tweede; uitsluiten van eigen winkels, mag dat wel?
deze winkel wekken immers de indruk dat zij de laagste prijzen hanteren, en wat als een klant het artikel dan een week later in dezelfde winkel goedkoper ziet. ?
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 18 sep 2007 13:42
Zo'n belofte is juridisch afdwingbaar, zolang je aan de voorwaarden voldoet. De winkel is in principe vrij bij het opstellen van die voorwaarden.
Ik kan wel wat complicaties bedenken:
- Als de precieze condities in de algemene voorwaarden staan, maar die zijn bij de verkoop niet ter hand gesteld terwijl bij die verkoop wel de laagste prijsgarantie is gegeven. Dan kan de winkel zich vermoedelijk niet op die condities beroepen, maar moet wel de laagste prijsgarantie worden nagekomen. Die garantie zul je echter wel binnen redelijke grenzen moeten uitleggen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat iedereen moet begrijpen dat een "echte" winkel qua prijs niet kan concurreren met een pure internetwinkel, al is daarover zeker discussie mogelijk.
- Als een winkel adverteert met een laagste prijsgarantie, terwijl die garantie feitelijk niets waard is omdat de in de kleine letters gestelde voorwaarden heel beperkend zijn, dan lijkt er mij sprake te zijn van misleidende reclame.
|
|