opeisbare en niet opeisbare verbintenis
#1: opeisbare en niet opeisbare verbintenis Auteur: Mr. in spé
Geplaatst: za 15 sep 2007 17:05
Hoi allemaal,
Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen een opeisbare en een niet opeisbare verbintenis?
En onder het begrip niet-nakoming...valt daar niet tijdige of verkeerde nakoming ook onder?
Alvast bedankt.
|
#2: Auteur: GJudge
Geplaatst: za 15 sep 2007 19:29
Volgens mij is een niet opeisbare vordering ook wel bekend als een natuurlijke vordering, oftewel iets waarbij in bijvoorbeeld een contract is bepaald dat bij tekortkomingen geen weg openstaat om deze rechtens af te dwingen.
En bij niet-nakoming (art 6:74BW) wordt gesproken over "iedere tekortkoming in de nakoming van een verbindentenis verplicht de schuldenaar...etc" (rest kan je zelf lezen) in lid 1: oftwel geldt voor iedere tekortkoming. Verder spreekt lid 2 over "voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is,..." oftewel kan je daar volgens mij impliciet uit halen dat ook tijdelijke tekortkoming mogelijk is. Een verkeerde nakoming is volgens mij net zo goed een tekortkoming.
|
#3: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 15 sep 2007 19:56
Het moment van opeisbaar worden van een vordering is het moment waarop je van de schuldenaar nakoming van de vordering kunt verlangen. Als ik vandaag geld leen en afspreek het bedrag over 3 maanden terug te betalen, wordt de vordering tot terugbetaling pas over 3 maanden opeisbaar.
Het onderscheid wel/niet opeisbaar zoals dat in het BW wordt gebruikt heeft geen betrekking op natuurlijke verbintenissen. Zie bijvoorbeeld artikel 6:80 BW voor de context waarin het woord "opeisbaar" wordt gebruikt. Bij natuurlijke verbintenissen wordt gesproken van "rechtens niet-afdwingbaar", zie artikel 6:3 lid 1 BW.
Een verkeerde nakoming is uiteraard een tekortkoming. Een niet tijdige nakoming ook, maar een nakoming is pas niet tijdig wanneer een fatale termijn was gesteld en niet is nagekomen.
|
#4: Auteur: GJudge
Geplaatst: za 15 sep 2007 20:06
Och ja natuurlijk Bona, thnx! Een vlaag van (flinke) verstandsverbijstering zullen we maar zeggen, had het beter uit moeten zoeken. Excuses voor de fout.
|
#5: Auteur: Mr. in spé
Geplaatst: ma 17 sep 2007 17:26
Ok, thanks mensen. Ik vat 'm !
|
|