Factuur aannemer hoger dan prijsafspraak! Wat te doen.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Factuur aannemer hoger dan prijsafspraak! Wat te doen. Auteur: MarcelW BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2007 20:07
    —
Hallo,

Mijn ouders hebben een probleem met de aannemer die hun pand heeft verbouwd. De aannemer zou het pand verbouwen voor een bepaalde prijs die is afgsproken.

Door kleine veranderingen die van de gemeente moesten, zouden de kosten iets duurder worden volgens de aannemer. Ook zijn er een paar extra aanpassingen geweest voor de toekomstige huurder van het pand.
(zijn op verzoek van de huurder aangepast)

Nu blijkt de uiteindelijke kosten van de verbouwing 45% hoger te liggen dan de afgesproken prijs.
(vnl door meerwerk)

Wij hebben de aannemer medegedeeld dat we hier niet mee akkoord gaan. (hij had tevens een paar foutjes gemaakt en paar dingen dubbel berekend) Mijn ouders hebben het voorstel gedaan om ca. 20% extra te betalen op de afgesproken prijs, maar hier wenst de aannemer niet op in te gaan.

Nu is mijn vraag, staat de aannemer in zijn recht, of moeten wij dit niet accepteren. En als we er zelf niet uitkomen, naar wat voor advocaat moeten wij op zoek, welk specifiek recht valt dit onder?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2007 20:32
    —
Zie ook deze draad, al is de situatie wat anders.

In beginsel telt wat jullie hebben afgesproken, al is 10% overschrijding aanvaardbaar wanneer slechts een richtprijs was afgesproken. Hogere overschrijdingen hoeven jullie alleen te betalen wanneer de oorzaak ervan niet aan de aannemer valt toe te rekenen. Als de gemeente bepaalde eisen stelt aan de verbouwing die bij de oorspronkelijke afspraak niet waren ingecalculeerd, dan lijkt het mij niet onredelijk als dat voor rekening van je ouders komt. Echter, op de aannemer rust dan wel de plicht om jullie zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van een prijsverhoging. Zie art 7:753 BW. Dit lijkt mij te impliceren dat hij ook moet aangeven met (ongeveer) hoeveel de aanvankelijke begroting zal worden overschreden. De opdrachtgever moet in ieder geval de kans krijgen om voor een goedkopere oplossing te kiezen.

Strikt genomen lijkt art 7:753 lid 1 BW te bepalen dat de aannemer in dit geval uitsluitend bevoegd is met tussenkomst van de rechter de prijs te verhogen. Het lijkt namelijk niet te gaan om door de opdrachtgever verschafte onjuiste gegevens (lid 2).

Betaal wat je wilt betalen en geef beargumenteerd aan waarom je vindt dat je niet meer dan dat hoeft te betalen. De aannemer zal dan naar de rechter moeten stappen als hij denkt gelijk te hebben. Tot die tijd heb je geen advocaat nodig (tenzij het om echt heel grote bedragen gaat misschien).

#3: opgeicht en toch veroordeel door RvA voor de bouw Auteur: opgelicht BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2010 14:54
    —
<knip>
Het geduld raakt een keer uitgeput.
</knip>

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2010 15:07
    —
Opnieuw spam van opgelicht. Verwijdering lijkt mij gepast.

@Opgelicht: het heeft geen enkele zin om jouw vraag hier 10x neer te knallen. Het zal eerder tot gevolg hebben dat lezers maar niet antwoorden om te voorkomen dat ze dingen gaan schrijven die al in een andere draad zijn geschreven. Het is bovendien tegen de forumregels.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl