Probleem.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Probleem. Auteur: Raymonm BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 10:31
    —
Beste leden,

GRaag wil ik een probleem voorleggen. het betreft geen probleem voor mezelf, maar een goede vriend.

Ik zal een situatieschets maken, zodat hele plaatje duidelijk is.

Toen hij nog thuiswoonde werd hij gruwelijk mishandeld, geestelijk,lichamelijk, en ook op financieel gebied. Hierdoor zijn torenhoge schulden onstaan.
6 jaar geleden is hij vertrokken en gaan samenwonen met zijn vriendin. Ondertussen kreeg hij aanmaning na aanmaning van openstaande schulden, die er gemaakt waren (onder dwang)
Hij is begonnen met betalingsregelingen, maar de druk liep zo op dat hij het niet meer aankon. Er is toen door de opa van zijn vriending een groot bedrag betaald. Hiervoor is ook een betalingsregeling. Er is niets getekend, oid. Na al die jaren komt er plotseling nog een schuld naar boven, er is nooit een aanmaning over ontvangen, nooit een herrinering.

Nu meen ik , dat zoiets verjaard na 5 jaar en dat het dan niet meer gerechtelijk uitgevochten mag worden. Klopt dit ?

Zijn er nog andere optie's om dit op te lossen via de juridische weg? (Vader aanspraakelijk stellen oid? ) Maar dan zit je natuurlijk met de bewijslast?

Ik heb er zeker niet voldoende verstand van om hier een oplossing voor te vinden. wellicht dat iemand in deze casus kan helpen?

Bedankt!

#2:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 10:51
    —
Wat de verjaring betreft: ja dat klopt: als u vijf jaar niets hoort, dan kan betaling niet langer afgedwongen worden.

Verder kunt u kijken of schuldhulpverlening of schuldsanering een oplossing is. Hiervoor kunt u het beste bij de gemeente informeren of eventueel een advocaat inschakelen om het traject te begeleiden.

Het is mijn ervaring dat de gemeentelijke instellingen vaak wel een goed dossier opstellen maar de begeleiding op de zitting blijft dan vaak achterwege en juist daar komt een advocaat heel erg van pas.

Daarnaast is het verstandig om de advocaat al te hebben, voor het geval het verzoek tot schuldsanering afgewezen wordt en er beroep aangetekend moet worden, omdat de beroepstermijn heel kort is, namelijk acht dagen.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl