Hai,
Ik wordt binnenkort gescreend voor een nieuwe baan. De screening heeft mijn toekomstige werkgever uitbesteed aan een bureau.
De screening bestaat uit een 2-uur durend gesprek waarbij ze niet alleen mijn arbeidsverleden/referenties/opleidingen natrekken, maar ook inzicht willen in mijn financiele gegevens. Dat is een BKR-uitdraai, opgave van schulden en vermogen van mijzelf en van mijn partner, en zelfs mijn hypotheekcontract.
Ik krijg een functie in de IT waarbij ik verwacht geen direct contact te hebben met werkelijke financiele gegevens of vermogensbeheer.
Mag een werkgever/tussenbureau mijn financiele gegevens dan wel vragen? Hoezo moet mijn werkgever weten wat er op mijn bankrekening staat, of wat voor hypotheek ik heb? En zo ja, mag deze info in mijn personeelsdossier komen?
Ik vind dat deze info een werkgever helemaal niets aangaat zolang er uit andere bronnen (referenties e.d.) de conclusie kan worden getrokken dat ik wel/niet te vertrouwen ben, maar ik weet niet of dit via een wet is afgedekt.
|