Ontbinden samenlevingsovk, wat zijn de gevolgen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Ontbinden samenlevingsovk, wat zijn de gevolgen Auteur: ArcticBlizzard BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 16:51
    —
Een vriendin van mij heeft me gesmeekt om haar te helpen, en zoals jullie ongetwijfeld weten is het zo dat wanneer je rechten studeert je volgens familie/vrienden en vage kennissen je altijd kan helpen ongeacht het rechtsgebied. Ik ben uiteindelijk overstag gegaan en heb hier nu een samenlevingscontract voor me liggen waarvan het de eerste keer is dat ik zoiets heb gezien. Bij deze zou ik dan ook jullie hulp willen inroepen, want ik kom er nog niet helemaal uit.

De relevantie bepalingen heb ik even uitgetypt;

Art 3.1 Partijen verplichten zich naar evenredigheid van hun inkomen bij te dragen in de kosten van de gemeenschappelijke huishouding.
Onder inkomen wordt verstaan het besteedbaar inkomen na betaling van belasingen enz.

art 3.2 Hier hiervoor in lid 1 bedoelde gedeelte van het inkomen of zoveel meer als partijen wensen wordt gestort op een gemeenschappelijke bankrekening. Deze word op naam van beide partijen gesteld; zij zijn daarin ieder voor de helft gerechtigd.

art 3.3 Indien slechts 1 van de partijen inkomsten heeft, komen de kosten van de gemeenschappelijke huishouding geheel ten laste van die partij.

art. 4.1 Tot de kosten van de gemeenschappelijke huishouding worden in voorkmoende gevallen ondermeer gerekend de huurtermijnen betreffende de door partijen tezamen bewoonde woning, de kosten van gebruikelijke verzekeringen met inbegrip van de premie voor een eventurele ziektekostenverzekering, de kosten van gezamelijke vakanties en de kosten van medische verzorging.

art 6.4 Indoen door partijen een door hen gezamenlijk te bewonen woning en/of een door hen gezamenlijk te gebruiken tweede woning gezamenlijk wordt verkregen, zal de partij die uit eigen middelen meer dan haar aandeel van de koopsom en de kosten heeft betaald voor het meerdere een vordering hebben op de andere partij. Deze vordering is opijsbaar bij vervreemding van de woning en bij ontbinding van deze ovk. De vordering zal geen rente dragen.

art 6.5 Met betrekking tot de financieringskosten van de gemeenschappelijke bedwoonde woning zoals in het ovrige lid van dit artikel bedoeld, geldt het volgende;
1. Ongeacht de verhouding met derden-schuldeisers verdelen partijen de rentelasen en overige aftrekbare kosten van finicieringen, waarin begrepen de op de woning rustende hypothecaire geldlening naar de verhouding van hun besteedbaar inkomen, exlusief die aftrek.
2. indien partijen een andere verdeling overeenkomen, zal degene die het meerdere in aftrek brengt dat meerder ook daadwerkelijk voor zijn rekening nemen en derhalve geen recht hebben op terugvorden van de wederpartij (afstand van regeresrecht).

art 8 Deze ovk wordt ontbonden;
a. door opzegging door 1 van de partijen op het tijdstip tegen welke de opzegging is gedaan. De opzegging geschiedt bij aangetekend schrijven gericht aan de wederpartij, waarbij een opzegtermijn van tenminste een maand in achter genomen moet worden. Enz

art 10.1 Indien de ovk wordt ontbonden tengevolge van opzegging zijn partijen verplecht er aan mee te werken, dat aan iedere partij worden toebedeeld de goederen die hij/zij heeft aangebracht, zoals hierna vermeld.
art 10.2 Het overig gemeenschappelijk vermogen zal zo spoedig mogelijk door partijen bij helfte worden verdeeld.

De feiten van de casus,

Ze hebben al lange tijd een relatie, en hij heeft 5 jaar gelden een BV opgericht. Zij is na een tijd ook in de bv gestapt om zo de BV tot een succes te maken, ze hebben echter tal van tegenslagen gehad en de BV is inmiddels failliet. De jaren dat zij er heeft gewerkt heeft zij niet of nauwelijks geld onttrokken uit de onderneming, hij heeft elke maand tussen de 600 en 1200 euro onttrokken.

Er zijn diverse schulden op naam van de BV, de BV staat ook geregistreerd op beide namen. Ze staan momenteel onder curatele en ze lijken de schuld af te kunnen betalen.

Sindskort hebben ze beiden weer een baan, hij een zeer goed betaalde (en heeft zijn baan al langer dan zij) en zij helaas een slechte betaalde baan.

Op de gezamenlijke rekening is lange tijd alleen door hem geld gestort, dit omdat hij als enige een salaris ontving, nu zij sindskort (jan. 2007) weer werk heeft heeft zij niet bijgedragen aan de gezamenlijke rekening. Dit is in goed overleg besloten omdat zij dit geld apart wilde houden zodat zij hier "leuke" dingen van konden doen zoals een vakantie.

Het huis staat op naam van hun beide.

De lasten van de hypotheek gaan van de gezamenlijke rekening af.

Zij heeft 11.000 aan privé geld bij de aankoop van het huis gebruikt, hiervan zijn afschriften. Hij heeft niets ingebracht bij de aankoop van het huis.

Wat is nu precies haar positie, nu en na het ontbinden van de samenlevingsovk.

Volgens mij;

Zij heeft recht op de 11.000 euro.

Zij heeft recht op de helft van wat er op de gezamenlijke rekening staat

Zij heeft ondanks dat ze niet heeft kunnen bijdragen aan de gezamenlijke rekening toch evenveel (of meer wanneer je die 11.000 meerekent) aan het huis uitgegeven. Dit omdat zij niet in staat was bij te dragen aan de gezamenlijke rekening zij hiervoor wel voor 50% gerechtigd is en dat van de gezamenlijke rekening de hypotheek werd betaald.

Ze gaan het huis verkopen, 50% van de opbrengst is voor haar. Opbrengst is natuurlijk het bedrag van de verkoop verminder met de hypothecaire lening.

Echter wat is haar positie wat beteft het betalen van de hypotheek na het ontvinden van de ovk

Ook hebben ze samen een schuld bij haar ouders. Na de ontbinding zijn zij toch beiden voor 50% aansprakelijk?

Wat voor gevolgen heeft de ontbinding nog meer?

Als jullie me hierbij zouden kunnen helpen zou ik erg dankbaar zijn. Waar ik met name niet helemaal uitkom is de verdeling van het huis en de lasten + opbrengsten wanneer met de art. 3.1 t/m 3.3, 4.1, 6.4 en 6.5. leest.

Heeft hij nu meer betaald of niet enz.

#2:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 22:16
    —
Eén topic is wel genoeg...

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl