Beklaag zonwering - opdrachtgever: VvE of particuliere klant
#1: Beklaag zonwering - opdrachtgever: VvE of particuliere klant Auteur: Mike Polet
Geplaatst: do 05 jul 2007 11:37
Hallo,
Ik heb een probleem betreffende zonwering zoals onderstaande beschreven:
Wij als bedrijf hebben aan een appartementen complex in zwijndrecht zonwering geplaatst.
Vastgesteld door de VvE de Drie Rivieren waren de volgende artikelen,
1: Doek kleur
2: Garnituur kleur
3: Type zonwering
Hieraan hebben wij naar weten aan voldaan zoals opgegeven.
Nu hebben wij ipv een zonwering van 7500 mm breed een zonwering van 6500 mm breed gemonteerd op aanvraag van onze particuliere klant.
Hierom kwam een beklag van de voorzitter van de VvE de Drie Rivieren betreffende deze maatvoering. Hierop hebben wij de bovenstaande gegevens aan hem doorgegeven en aangekaart dat wij geen enkele vastgestelde informatie hebben noch hadden kunnen verkijgen.
Tevens hadden de bewoners toendertijd nog geen huisregelement gekregen. Daar ook zij dus van dit alles geen weet konden hebben.
Nu heeft de voorzitter een brief samengesteld waarin de mede bewoners van de flat (schrik niet) kunnen stemmen ofdat de zonwering gedemonteerd MOET worden. En of er een schade claim ingediend dient te worden bij ons als bedrijf.
Nu is mijn vraag, heeft deze meneer enige vorm van recht om dit alles te bewerkstelligen? Mijn gezonde verstand zegt dat hij geen poot heeft om op te staan, maar is dit wel zo?
Alvast bedankt voor de reacties!
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 05 jul 2007 13:24
Met het huisreglement hebben jullie niet zoveel te maken, wel met wie jullie opdrachtgever is, en de inhoud van die opdracht.
De VvE lijkt hier de opdrachtgever te zijn. Als jullie van die opdracht zijn afgeweken, zou dat een probleem kunnen geven.
Zoals ik het begrijp zijn jullie van de opdracht afgeweken op verzoek van een individuele bewoner. Die bewoner was waarschijnlijk niet bevoegd om namens de VvE te handelen. De vraag is min of meer of jullie dat hadden moeten begrijpen.
Als jullie door een toedoen van de VvE mocht aannemen dat de bewoner bevoegd namens de VvE handelde, dan geldt de handeling van de bewoner als handeling van de VvE (art 3:61 lid 2 BW).
Als er zo'n toedoen niet was, maar er voor jullie geen reden was om die individuele bewoner als onbevoegd te zien, kan de VvE jullie op wanprestatie aanspreken, maar kunnen jullie de extra kosten op die individuele bewoner verhalen (art 3:70 BW).
Als de bewoner niet namens de VvE beweerde te handelen maar in eigen naam, of dit wel beweerde maar jullie hadden moeten weten dat hij niet bevoegd was, dan kan de VvE jullie vanzelfsprekend op wanprestatie aanspreken. De VvE was immers opdrachtgever, niet die bewoner. In dit geval kun je de extra kosten vermoedelijk niet op die bewoner verhalen.
|
#3: Auteur: Mike Polet
Geplaatst: do 05 jul 2007 13:57
Wij hebben de opdracht via de bewoner uitgevoerd en niet via de VvE, wel hebben we volgens alle vastgestelde normen gewerkt.
De breedte maat van de zonwering was niet in het huisregelement opgenomen, alleen de kleuren van het scherm (doek en garnituur) en het type scherm.
De bewoner gaf inderdaad wel aan dat het scherm ipv zoals door mij opgemeten 7500 mm breedte een breedte wilde van 6500 mm ivm de bloemen op het balkon.
Doch wil ik noch de bewoner noch ons aansprakelijk stellen.
Zal de rechter zo`n zaak serieus nemen als de bewoner nooit een huisregelement heeft gehad? Want in dit regelement staat dat mochten de mensen zonwering willen dat ze dan de informatie moeten opvragen van wat er toegestaan is op het gebied van zonwering, via de voorzitter van de VvE. Maar dat is moeilijk als de bewoner geen regelement heeft.
De mensen wonen er nu 2 maanden en het scherm hing al 1 maand zonder problemen. Tot de buren het zagen.
Overigens hebben wij bij andere buren zelfs 2 schermen van 3750 mm naast elkaar gehangen en dat mag dan weer wel .
|
#4: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 05 jul 2007 14:13
Mike Polet schreef: | Wij hebben de opdracht via de bewoner uitgevoerd en niet via de VvE, wel hebben we volgens alle vastgestelde normen gewerkt. |
Als de bewoner opdrachtgever was, dan hebben jullie niets te maken met de VvE. Met het huisreglement hebben jullie sowieso niets van doen. Dat werkt alleen tussen de bewoners en de VvE onderling.
Je schrijft in je eerste bericht dat de VvE bepaalde eisen had gesteld. Dat gaf mij de indruk dat de VvE opdrachtgever was, maar kennelijk bedoelde je het zo niet.
De VvE kan van de bewoner wellicht eisen dat hij de zonwering verwijdert of laat verwijderen. De VvE kan ook jullie opdracht geven de zonwering (tegen betaling!) te verwijderen.
De VvE kan jullie nergens op aanspreken, en al helemaal niet op overtreding van het huisreglement.
|
#5: Auteur: Mike Polet
Geplaatst: vr 06 jul 2007 11:15
Zijn de bewoners aansprakelijk, ook al hebben zij nimmer een huis regelement gahd van de voorzitter van de VvE?
Het huis is onderling gekocht dus er is ook nooit een notaris tussen gekomen. Dus ook via deze weg hadden de mensen geen huisregelement kunnen verkrijgen.
Is het gebruikelijk dat een VvE aan alle bewoners van het appartementen complex gaat vragen via een aangetekende brief ofdat de zonwering gedemonteerd moet worden?
Tevens staat er op deze aangetekende brief dat wij als bedrijf onjuist hebben gehandeld betreffende de inlichtingen van de bewoner.
Hierdoor lijden wij gezichts verlies als gerenomeerd bedrijf. Kunnen wij hierop tegenin gaan op wat voor manier dan ook?
Groeten Mike
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 06 jul 2007 11:27
Ik verwijs naar mijn vorige berichten waarin ik aangaf dat julie bedrijf niets te maken heeft met eventuele huisreglementen. De bewoner die jullie de opdracht gaf zoekt dat zelf maar uit.
Door een opmerking in een brief lijd je geen gezichtsverlies.
|
|