niet eens met factuur, wat te doen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: niet eens met factuur, wat te doen Auteur: Jani BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 15:56
    —
Ik heb een geschil met mijn boekhouder. Hij heeft mij een naar mijn mening veel te hoge factuur gestuurd. Hij heeft mij een voorspelling gedaan van de kosten en zijn factuur nu valt 4 keer hoger uit. Als argument geeft hij aan dat ik de zaken niet goed heb aangeleverd, maar ik heb de zaken exact zo aangeleverd als afgesproken was. Ik heb via een brief laten weten dat ik het niet eens ben met de factuur. De boekhouder ontkent zijn kostenraming. De helft heb ik betaald om te laten zien dat ik geen wanbetaler ben, maar de andere helft wil ik niet betalen. Nu wordt ik gesommeerd. Wat gaat er nu verder gebeuren? Ik neem aan dat de boekh. een incassobedrijf inschakelt , dat zal de factuur alleen maar verhogen. Wanneer komt er en rechter aan te pas en wat zijn mijn kansen??

#2:  Auteur: Tukker BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 19:36
    —
Vraag de boekhouder naar een specificatie. Als je de boekhouder een opdracht hebt gegeven zonder exacte prijsafspraak, dan sta je volgens mij niet erg sterk. Verstandig is om in de toekomst een vaste prijs af te spreken voor de duidelijk omschreven werkzaamheden. Een z.g. aanneemsom. Zorg dat de overeenkomst op papier staat. Hanteert de boekhouder Algemene Voorwaarden? Zijn die voor de overeenkomst ter hand gesteld? Ik zou proberen om met de boekhouder tot een redelijke oplossing te komen.

#3:  Auteur: Jani BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 0:59
    —
Hij heeft in de intake een uurbedrag genoemd, hij wilde geen vaste prijsafsrpaak maken. Verder heeft hij bij herhaling een raming van de kosten gegeven (mondeling). Maar daar blijkt nu niks van te kloppen. Algemene Voorwaarden heb ik niet gezien. Op de specificatie staan heel veel uren ingeboekt als controle, volgens de BH kwam dat omdat we de boeken verkeerd hadden aangeleverd, maar we hebben niks anders gedaan dan hoe hij het gezegd had. Hij wilde aanvankelijk wel een deal maken en wat van de factuur afdoen, maar dat was een lachertje. Ook dat is allemaal telefonisch gegaan. Hij zei ook nog dat de factuur toch gee probleem mocht zijn gezien onze financ. situatie. Dat heeft ons doen besluiten een klacht in te dienen bij de beroepsvereniging. De relatie tussen de BH en ons is nu dus dusdanig vertroebeld.
Hoe gaan die procedures verder?

#4: nog wat Auteur: Jani BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 1:01
    —
Eind vorig jaar hadden we ook al een hoge rekening (maar die viel achteraf nog mee vergeleken bij deze...) Toen zei de man dat de rekening zo hoog was door de opstartkosten en het invoeren van de gegevens. Nu geeft ie wederom dit als argument aan.

#5:  Auteur: M BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 7:40
    —
Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan, behalve dan dat je bij een eventuele rechtzaak kunt stellen dat hij die uren helemaal niet gemaakt heeft en dan zal hij moeten aantonen (aannemelijk moeten maken) dat gezien het werk dat hij heeft moeten verrichten het inderdaad op die uren is uitgekomen.

Maarre.... terzijde: ik zou toch als het kan een andere boekhouder nemen en/of voortaan alle afspraken op papier laten zetten, ook als het ramingen betreft. En anders niet met iemand in zee gaan. Als iemand dan echt volledig van een raming afwijkt dan heb je in ieder geval het bewijs daarvan en sta je iets sterker. Alhoewel je dan nog steeds zit met het probleem dat er geen harde prijsafspraken zijn gemaakt. Maar misschien willen boekhouders wel afspraken maken over de marge waar ze beloven binnen te blijven qua prijs en dat dan op papier zetten?

#6:  Auteur: arizona BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 8:09
    —
Heb je alle afspraken mondeling gemaakt? Of ligt er wel een schriftelijke afspraak waarin jij de boekhouder opdracht geeft om bepaalde werkzaamheden te doen? Als die ook ontbreekt dan wordt het een stuk moeilijker voor de boekhouder om jou tot betaling te dwingen.
Als antwoord op je eerdere vraag: de rechter komt eraan te pas als jij niet betaalt en de boekhouder toch betaling wil afdwingen.

#7:  Auteur: Jani BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 12:06
    —
alle afspraken zijn mondeling gemaakt, ik kan me niet herinneren dat ik iets getekend heb of op schrift heb. Ik heb alleen getekend voor de verzending van de belastingaangifte, that's it.
Uiteraard heb ik inmiddels een andere boekhouder.
Ik neem aan dat zij nu eerst met incassobureaus e.d. gaan komen, ik heb dus het grootste gedeelte van het bedrag betaald (onder protest) dit heb ik wel allemaal op schrift. Ik begrijp dus dat hij ook bewijs moet kunnen aanvoeren? Dat heeft hij dus niet. Hoe gaat de rechter dan met zo'n situatie om?

#8:  Auteur: Jani BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 12:32
    —
En is het wel interessant voor hem om het zover door te voeren wij hebben dus het grootste gedeelte betaald, vanaf wat voor bedrag is het lucratief om het tot een dagvaarding te laten komen, want als ik kijk bij soortgelijke uitspraken zie ik dat het eigenlijk alleen maar om grote bedragen gaan > 1000 euro

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 13:16
    —
Ook als alles mondeling is afgesproken, denk ik niet dat je kunt bestrijden dat er een overeenkomst van opdracht was. Als je niets kunt bewijzen over een afgesproken prijs, zal de factuur van de boekhouder toch als uitgangspunt dienen. Ik neem aan dat hij een normale uurprijs heeft berekend. Het strijdpunt is dus het aantal uren dat hij beweert nodig te hebben gehad.

Als hij het voor de rechter brengt, zal hij m.i. de geclaimde uren moeten verantwoorden. Ik denk niet dat de rechter daar hele zware eisen aan zal stellen, tenzij jij aannemelijk kunt maken dat een gemiddelde boekhouder het karweitje in minder uur zou hebben geklaard.

Vanaf welk bedrag het de moeite waard is om een rechtszaak te beginnen hangt ook af van hoe hoog hij zijn winstkansen inschat. Voor een paar honderd euro zal niet snel geprocedeerd worden.

De casus en ook wel de bijbehorende bewijsproblematiek lijkt op wat in deze draad is besproken.

#10:  Auteur: Jani BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 15:19
    —
Ja die draad toont inderdaad overeenkomsten, het restant bedrag is ,
<700 euro, maar daar zullen dan nog wel kosten bovenopkomen door incasso etc.
Hij heeft zelf wel aangegeven dat hij het bedrag hoog vond en daarom wilde hij wel zakken in prijs (hebben we natuurlijk niet op papier..)
Met het bewijzen van die uren heeft hij misschien wel een probleem want hij zegt dat die controle zoveel tijd heeft gekost omdat wij de zaken verkeerd hebben aangeleverd, maar ik kan op papier laten zien dat wij dat exact hebben gedaan zoals hij dat heeft voorgedaan, ik heb een sheet van hem, en een mail waarin ik nog vragen stel over deze sheet.
Wat is wijsheid, wij staan zwak, hij staat zwak....
toch maar betalen of er vanuit gaan dat het niet zal komen tot een dagvaarding?

#11:  Auteur: Tukker BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 15:44
    —
Je hebt de boekhouder een opdracht gegeven zonder afspraak over het aantal uren (en uurtarief). Een overeenkomst kan ook uit een gedraging blijken - je hebt al een verschuldigd bedrag betaald - hetgeen hier het geval is. De rechter zal waarschijnlijk kijken naar de redelijkheid van de vordering. Ik zou het niet zo ver laten komen en de boekhouder uitleggen dat je andere verwachtingen had. Stel hem voor een creditnota te maken voor een paar honderd euro en in het vervolg een vaste prijsafspraak te maken. Wil hij dat niet, geef je hem te kennen geen zaken meer te willen doen en hem dat meer kost. Speel dus op het gevoel van wederzijds begrip.

#12:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 15:49
    —
Als je besluit niet te betalen, lijkt het mij verstandig om hem een aangetekende brief te sturen waarin je precies uiteenzet waarom je meent dat je al meer hebt voldaan dan je hem verschuldigd bent. Komt het dan tot een zaak, dan kun je in ieder geval aantonen dat je niet uit pure onwil hebt nagelaten te betalen. Bovendien heb je dan eindelijk ook iets op papier wat mij wel van enige bewijswaarde lijkt als hij verzuimt die beweringen per direct te weerspreken. En wellicht doet het hem inzien dat het weinig nut heeft om hier nog langer moeite in te steken.

#13:  Auteur: Jani BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 16:49
    —
die brief hebben we al gestuurd (maar niet aangetekend) hij ontkent alles maar onderbouwd niks, dit is allemaal via de mail gegaan. Is het toch nog verstandig een aangetekende brief alsnog te maken?

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl