Casus Verzekeringsrecht met voor mij onduidelijk antwoord
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Casus Verzekeringsrecht met voor mij onduidelijk antwoord Auteur: peteroomen BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 13:11
    —
Beste mensen, Ik ben bezig met een cursus verzekeringsrecht. Hierbij kwam de volgende casus naar voren. Ik heb de betreffende docent gemaild en hij wou geen antwoord geven op mijn vraag.

Het is puur interesse van mij om het juiste antwoord te vinden op deze casus.

Uitkeringssancties en mededelingsplicht (7:930 BW)
De heer Pietersen sluit met ingang van 16 september bij De Zekerheid NV een autoverzekering. De auto wordt WA- en casco verzekerd. Op het aanvraagformulier wordt Pietersen gevraagd om de jaarkilometrage op te geven. Het aanvraagformulier biedt de volgende mogelijkheden

tot 12.000 km;
tot 20:000 km;
meer dan 20000 km.

Omdat Pietersen meent dat hij zeker niet meer dan 12.000 kilometer per jaar rijdt, kruist hij tot 12.000 aan. Bij de vraag over de huidige kilometerstand van de auto geeft hij 82.000 op.

Na ongeveer anderhalf jaar- op 10 maart om precies te zijn raakt Pietersen met zijn auto betrokken bij een eenzijdig ongeval. Doordat Pietersen plotseling moet uitwijken voor een overstekend hert, verliest hij de macht over het stuur en komt hij in de berm terecht waarbij de zijkant van de auto een boom raakt. Pietersen heeft na ditongeval last van zijn pols enkel maar komt verder met de schrik vrij. De schade aan zijn auto is echter aanzienlijk.

De schade-expert begroot de schade aan de auto op EUR 3.200,-. Daarnaast vermeld het expertiserapport dat de kilometerstand op 12 maart 115.500 bedroeg

De schadehandelaar van De Zekerheid ontdekt dat Pietersen de verzekeraar bij het aangaan van de verzekering onjuist heeft geinformeerd over de jaarkilometrage. Aangekruist op het aanvraagformulier was tot 12000 terwijl dit meer dan 20000 moest zijn. De schadebehandelaar neemt contact op met de acceptatieafdeling. Van de acceptant krijgt hij te horen dat bij een jaarkilometrage van meer dan 20000 het eigen risico casco EUR 270,- bedraagt i.p.v. EUR 135,- Op grond van een andere inschaling op de bonus/malusladder had de cascopremie op jaarbasi EUR 800,- moeten zijn i.p.v. de berekende 600,-

Welk bedrag moet De Zekerheid op grond van het nieuwe verzekeringsrecht n verband met deze schade uitkeren.

-------------------------------------------------------------------------------------
Antwoord boek: EUR 2130,-
-------------------------------------------------------------------------------------

Volgens mij klopt dit antwoord van geen kanten. Welk bedrag er dan wel uitgekeerd moet worden is mij ook geheel onduidelijk.

ik dacht zelf: er is al 600 euro betaald, dit moet 800 zijn, het verschil is 200. En er moet 270 euro eigen risico worden berekend want de uitkering onder de polis moet worden beoordeeld alsof die andere voorwaarden van toepassing zijn. 200 + 270 = 470. 3200 - 470 = 2730 en geen 2130.

maar er is dus geen persoon voorhanden die mij dit kan bevestigen. misschien is het wel zo dat het eerste jaar dat te weinig is betaald ook verrekend wordt. Of misschien is het zo dat de cascopremie opnieuw betaald moet worden. Ik weet het niet Wat denken jullie dat er uitgekeerd moet worden.

#2:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 15:03
    —
Uitkering als volgt:

Schade is 3.200.
Premie betaald voor 600.
Premie had moeten zijn 800.
De premie deler wordt dan 600/800.
Het schadebedrag is 3.200 * 600/800 = 2.400.
Minus het eigen risico van 270.
Uitkering is 2.400 - 270 = 2.130.

#3: Re: Casus Verzekeringsrecht met voor mij onduidelijk antwoor Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 3:57
    —
peteroomen schreef:
ik dacht zelf: er is al 600 euro betaald, dit moet 800 zijn, het verschil is 200. En er moet 270 euro eigen risico worden berekend want de uitkering onder de polis moet worden beoordeeld alsof die andere voorwaarden van toepassing zijn. 200 + 270 = 470. 3200 - 470 = 2730 en geen 2130.
Hmmm, zo wil ik ook wel onderverzekerd zijn. Razz

#4:  Auteur: peteroomen BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 0:33
    —
Aha er staat bij in mijn boek nergens iets over een premiedeler.

Ik begrijp het volgende:

Premiedeler is 600/800
3200 * 600/800 = 2400

Maar wat ik niet begrijp is dat je een premie toch altijd gewoon betaald per maand of per jaar of kwartaal. Hoe kan het dan zijn dat dan in een keer met een premiedeler te maken krijgt.

(volgens mij begrijp ik het begrip premie niet helemaal In mijn beleving is dit iets wat je elke maand betaald en wanneer je over een jaar geen risico hebt gelopen, houdt de verzekeraar een deel in en krijg je no-claim teruggestort op je bankrekening)

Stel nou dat er teveel zou zijn betaald: 300 euro.

dan is de premiedeler 600/300
dan krijg je 3200* 600/300 = 6400
6400- 270 = 6130

Vindt ik een beetje veel. Maargoed dit zou dan ook op moeten gaan. behoudens het feit dat er waarschijnlijk in de polisvoorwaarden is aangegeven dat er niet meer geld uitgekeerd kan worden dan er schade is geleden (m.u.v bereddingsplicht)

Of krijg je alleen te maken met een premiedeler wanneer je te weinig betaald hebt?

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl