Huisvredebreuk?
#1: Huisvredebreuk? Auteur: maantjezon
Geplaatst: za 16 jun 2007 14:34
We hebben 1 maart de sleutel gekregen van een woning. We konden toen niet de leveringsakte tekenen bij de notaris ivm de hypotheek van de verkopers, later bleek dat er beslag op het huis lag (wat wij dus niet wisten toen we de sleutel kregen).
We hebben de verkopers 24 maart in gebreke gesteld en we hebben inmiddels een vergoeding gevraagd van € 28200,00 terwijl we volgens de koopakte recht hebben op € 60.000,00. De verkopers, verkopend makelaar en hun financiël adviseur zijn het niet ees met de vergoeding en willen ons overmogen weer uit de woning zetten.
Als ze echt komen om ons uit de woning te zetten. Mag dit dan zomaar? We zijn inderdaad geen eigenaar maar zijn wel ingeschreven bij de gemeente en hebben netjes de sleutels gekregen.
Wat zijn hun en onze rechten?? Wat kunnen we nu het beste doen?
|
#2: Auteur: arizona
Geplaatst: za 16 jun 2007 16:52
Omdat de leveringsakte niet is getekend is de woning - volgens mij - niet jullie eigendom geworden. (Ik vind het op zijn zachtst gezegd wel verrassend dat jullie desondanks de sleutel hebben gekregen.) Ik denk dat jullie dus inderdaad uit de woning gezet kunnen worden.* Wat je verder het beste kunt doen denk ik is een advocaat inschakelen.
*Edit: dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze jullie met geweld het huis uit mogen werken o.i.d. Jullie "eruit zetten" kan volgens mij alleen een deurwaarder eventueel met hulp van de politie, op grond van een rechterlijk bevel.
Edit 2: ik hoop dat je meer reacties krijgt of inderdaad een advocaat in de arm neemt want het lijkt mij een complexe zaak. Ik zie dat jullie dus al 3,5 maand daar wonen, het is een beetje vreemd dat ze jullie er nu pas uit willen zetten. Of hebben ze jullie eerder gevraagd het huis te verlaten?
Verder speelt hier natuurlijk dat jullie dan misschien geen eigenaar zijn maar wel een vordering hebben op c.q. een appeltje te schillen hebben met de verkopende partij.
En wat vind jullie hypotheekverstrekker ervan?
|
#3: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 16 jun 2007 18:12
Een advocaat lijkt me inderdaad verstandig.
Het lijkt me dat jullie met toestemming van de eigenaar de woning in gebruik hebben genomen. Jullie kunnen dus niet op basis van art 429sexies Sr (de anti-kraakbepaling) uit de woning worden gezet. Als de eigenaar jullie uit het huis wil, zal hij bij de rechter in kort geding ontruiming moeten vorderen.
Of zo'n vordering kans maakt weet ik niet. Het is in ieder geval een vreemde situatie. Ik denk ook dat ze jullie nu wat proberen te intimideren; aan de andere kant lijkt mij het feit dat jullie er al wonen wel een reden om de boete wegens te laat leveren te matigen (maar natuurlijk niet tot onder jullie werkelijke schade... misschien krijgen jullie te maken met een hogere hypotheekrente of zo).
Is het nog wel de bedoeling van beide partijen dat de levering doorgaat? Ik mag hopen dat jullie nog niet betaald hebben (maar dan zou er wel iets heel erg zijn fout gegaan).
Wat is er voor overmorgen aangekondigd? Een kort geding, of een ontruimingsactie?
EJB_CH schreef: | Jullie "eruit zetten" kan volgens mij alleen een deurwaarder eventueel met hulp van de politie, op grond van een rechterlijk bevel. |
Een andere mogelijkheid is, als ik me niet vergis, op basis van art 429sexies Sr door de politie op last van de officier van justitie, maar die mogelijkheid is hier dus niet van toepassing omdat de eigenaar zelf de sleutel heeft gegeven (in het besef dat de huidige bewoners daarop hun intrek zouden nemen, hoop ik...).
|
|