Ambassadeursclausule
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Ambassadeursclausule Auteur: mrruiter BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 15:34
    —
Wie kent in het huurrecht de term "ambassadeursclausule"? Dit moet iets te maken hebben met huur "naar aard voor korte duur", althans de mogelijkheid om snel onder een huurovereenkomst uit te komen. Indien iemand mij op weg kan helpen, ben ik hem/haar zeer erkentelijk.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 16:01
    —
Vermoedelijk bedoel je wat ik ken als "diplomatenclausule". Het gaat dan typisch om een huurovereenkomst voor bepaalde tijd, met de bepaling dat de huur met inachtneming van een termijn van 3 maanden kan worden opgezegd in het geval de diplomaat wordt overgeplaatst naar het buitenland.

Een huurovk voor bepaalde tijd kan namelijk niet tussentijds worden opgezegd, tenzij anders is bedongen.

Wellicht is in jouw geval van belang dat na afloop van de bepaalde tijd (meestal 1 jaar) de huurovk automatisch overgaat in een huurovk voor onbepaalde tijd, die met inachtneming van een termijn van 1 maand kan worden opgezegd. Als de persoon waar het om gaat zijn initiële minimale huurperiode reeds achter de rug heeft, kan hij/zij dus op korte termijn van de huurovk af komen (diplomatenclausule of niet, overplaatsing naar het buitenland of niet).

Zo'n expat-contract zal typisch een bepaling hebben waarmee gepoogd wordt die opzegmogelijkheid ook na het 1e jaar beperkt te houden. Niet-Nederlanders (en ook wel-Nederlanders) trappen daar natuurlijk al snel in bij gebrek aan kennis van het huurrecht. Zo'n bepaling zal echter niet snel geldig zijn, misschien met uitzondering in het geval de huurder schriftelijk heeft ingestemd met een nieuwe huurovk voor bepaalde tijd. (Schriftelijk instemmen met verlenging is dus onverstandig; de huurovereenkomst loopt al van rechtswege door na afloop van de bepaalde tijd.)

Met huur "naar aard voor korte duur" heeft de clausule dus niet veel te maken.

#3:  Auteur: mrruiter BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 16:20
    —
Dank voor je antwoord.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl