rechten motoraankoop
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: rechten motoraankoop Auteur: marcelg BerichtGeplaatst: za 21 apr 2007 9:54
    —
ik heb begin deze maand een motor gekocht bij een handelaar.

na 3weken/500km is de spanningsregelaar kapot waardoor de accu niet bijgeladen wordt en er op een gegeven moment geen energie meer is om de motor te starten/rijden.

ik heb de motor op advies van de verkoper zonder garantie(zoals gezien en bereden) gekocht
ik had gevraagd naar de toestand van de spanningsregelaar omdat dit een zwak punt is van de motor, deze zou volgens verkoper goed zijn.
de accu is kortgeleden vervangen, wat kan duiden dat de regelaar niet goed was.

moeten zij deze reparatie betalen, of moet ik tevrede zijn met een deel?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 21 apr 2007 10:48
    —
De verkoper heeft specifiek gezegd dat de spanningsregelaar goed was. Je mocht als koper dus verwachten dat dit zo was. De spanningsregelaar heeft het binnen 6 maanden begeven, zodat op grond van art 7:18 lid 2 BW vermoed wordt dat de motor bij de aflevering niet conform was.

Tenzij de handelaar kan bewijzen dat de spanningsregelaar bij de aflevering goed was, moet hij voor reparatie of vervanging zorgen.

#3:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: za 21 apr 2007 11:33
    —
Quote:
ik heb de motor op advies van de verkoper zonder garantie(zoals gezien en bereden) gekocht
Mooi advies is dat.....

Ben het met Bona Fides eens. Juist omdat jij er zo specifiek naar gevraagd hebt.

#4:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: za 21 apr 2007 20:16
    —
Je kunt een product niet zonder garantie kopen. Wat de verkoper hier ook over zegt, je hebt altijd een wettelijke garantie. Het zal dan aan de omstandigheden liggen tot hoever die garantie rijkt.
Verder sluit ik me aan bij bona fides.

#5:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: za 21 apr 2007 21:49
    —
Eva schreef:
Je kunt een product niet zonder garantie kopen. Wat de verkoper hier ook over zegt, je hebt altijd een wettelijke garantie.

Maar daarbij moet je dan wel vermelden dat 'wettelijke garantie' iets heel anders is dan wat normaal gesproken onder garantie wordt verstaan.

De wettelijke garantie is het conformiteitsbeginsel: een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die de koper ten tijde van de koop had.

In het geval van TS betekent dat, dat die spanningsregelaar goed moet werken.

#6:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 22:30
    —
StevenK schreef:

In het geval van TS betekent dat, dat die spanningsregelaar goed moet werken.
Tenzij de verkoper zo dom is om dat toe te geven, of TS getuigen heeft, heeft TS hier wel een bewijsprobleem nu niets in de koopovereenkomst nadrukkelijk is toegezegd.

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 22:35
    —
Sovereign schreef:
Tenzij de verkoper zo dom is om dat toe te geven

Je zou het ook 'eerlijk' kunnen noemen Wink

#8:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 0:15
    —
bona fides schreef:
Sovereign schreef:
Tenzij de verkoper zo dom is om dat toe te geven

Je zou het ook 'eerlijk' kunnen noemen Wink
Die zijn er niet al te veel IMHO. Wink

#9:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 20:37
    —
@Sovereign: Ja maar is dat niet praktisch altijd het grote probleem in het consumentenrecht?
Bij de meeste antwoorden op dit soort vragen wordt de rechtsvraag door ons op de juiste manier beantwoord, maar hoe je dat recht gaat halen is niet altijd makkelijk te vertellen....

#10:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 14:17
    —
Eva schreef:
maar hoe je dat recht gaat halen is niet altijd makkelijk te vertellen....
Van het in de praktijk brengen van het consumentenrecht weet ik heel wat af. Cool

Hoe je je recht kan halen is meestal eenvoudig te vertellen, problematisch is veelal het kostenplaatje wat aan die oplossing hangt.

#11:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 15:17
    —
Daar doel ik uiteraard ook op. Cool



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl