Onderpand voor lening!
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Onderpand voor lening! Auteur: RichardA BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 13:53
    —
Een vriend van mij wil voor het opzetten van een onderneming 20.000 euro lenen. Hij zal dit binnen 2 jaar afbetalen, maar ik wil natuurlijk wel zeker weten dat ik het geld terug krijg..

Maar het probleem is nu dat hij geen onderpand heeft; geen banksaldo, juwelen of iets dergelijks. En zijn huis is eigendom van de bank omdat hij daar een hypotheek over heeft lopen.

Wat kan ik nu doen om toch zekerheid te krijgen. Als bijvoorbeeld de ondernemign failliet gaat.. Kan ik iets met die hypotheek van zijn huis?

alvast bedankt!

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 14:12
    —
(Even flauw: zijn huis is zijn eigendom, de bank heeft slechts een hypotheekrecht.)

Het is mogelijk om een (tweede) hypotheek te vestigen ten gunste van jou. Of dit voldoende zekerheid biedt hangt af van de executiewaarde van het huis en de hoogte van de resterende hypotheekschuld aan de bank. De bank heeft natuurlijk altijd voorrang op jou.

Als het om een onderneming in de vorm van een BV gaat, dan denk ik dat het ook verstandig is om het bedrag aan de vriend persoonlijk uit te lenen, en niet aan de BV. Anders gaat je lening teniet bij een faillissement van de BV.

#3:  Auteur: annemiekewp BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 14:14
    —
Allereerst rijst bij mij de vraag: waarom tracht je vriend niet (met een goed ondernemingsplan) geld te lenen bij een bank. Ik neem aan dat je je gerealiseerd hebt dat een dergelijk bedrag lenen jullie relatie wel eens zou kunnen verpesten (laat ik nu toch uit eigen ervaring spreken). M.i. zijn er weinig mogelijkheden om zekerheid te krijgen dat het bedrag terugbetaald wordt. Je zou kunnen verlangen dat iemand anders borg gaat staan, zodat bij niet-nakoming door je vriend diegene aangesproken kan worden.

Iemand anders nog goede suggesties? A bona fides was me voor, idd persoonlijk het geld lenen en niet aan de BV is verstandig en een tweede hypotheek is een optie.

#4: Re: Onderpand voor lening! Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 14:36
    —
RichardA schreef:
Een vriend van mij wil voor het opzetten van een onderneming 20.000 euro lenen. Hij zal dit binnen 2 jaar afbetalen, maar ik wil natuurlijk wel zeker weten dat ik het geld terug krijg..

Maar het probleem is nu dat hij geen onderpand heeft; geen banksaldo, juwelen of iets dergelijks. En zijn huis is eigendom van de bank omdat hij daar een hypotheek over heeft lopen.

Wat kan ik nu doen om toch zekerheid te krijgen. Als bijvoorbeeld de ondernemign failliet gaat.. Kan ik iets met die hypotheek van zijn huis?

Als er geen onderpand beschikbaar is, dan is het moeilijk zekerheid te verschaffen.

#5: Re: Onderpand voor lening! Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 18:48
    —
RichardA schreef:
Wat kan ik nu doen om toch zekerheid te krijgen.
Niets aan hem lenen. Je vriend heeft helemaal niets en op grond van het percentage startende ondernemingen dat vroegtijdig beëindigd wordt geeft dat de meeste zekerheid.

#6:  Auteur: RichardA BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 19:23
    —
bona fides schreef:
(Even flauw: zijn huis is zijn eigendom, de bank heeft slechts een hypotheekrecht.)

Het is mogelijk om een (tweede) hypotheek te vestigen ten gunste van jou. Of dit voldoende zekerheid biedt hangt af van de executiewaarde van het huis en de hoogte van de resterende hypotheekschuld aan de bank. De bank heeft natuurlijk altijd voorrang op jou.

Als het om een onderneming in de vorm van een BV gaat, dan denk ik dat het ook verstandig is om het bedrag aan de vriend persoonlijk uit te lenen, en niet aan de BV. Anders gaat je lening teniet bij een faillissement van de BV.

Ik leen het in ieder geval persoonlijk aan hem.. Kan je dat over de tweede hypotheek wat verder uitleggen? Krijg ik dan een stuk hypotheekrecht over zijn huis? twv. 20000 euro ?

#7:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 20:39
    —
RichardA schreef:
bona fides schreef:

Ik leen het in ieder geval persoonlijk aan hem.. Kan je dat over de tweede hypotheek wat verder uitleggen? Krijg ik dan een stuk hypotheekrecht over zijn huis? twv. 20000 euro ?

Nee, dan heb je als tweede een hypotheekrecht op het hele huis. Maar daar heb je alleen wat aan als er overwaarde in het huis zit.

#8:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 20:40
    —
Weet je zeker dat je vriend overwaarde op zijn huis heeft?

#9:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 21:36
    —
Quote:
Nee, dan heb je als tweede een hypotheekrecht op het hele huis. Maar daar heb je alleen wat aan als er overwaarde in het huis zit.
En dan is uiteindelijk de vraag: ga jij, als het niet goed gaat, het zo ver brengen dat hij zijn huis moet verkopen?

#10:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 21 apr 2007 0:16
    —
RichardA schreef:

Bij executieverkoop wordt eerst de schuld aan de bank voldaan, daarna pas de schuld aan jou. Als het huis minder opbrengt dan de schuld aan de bank, krijg je dus helemaal niets. Als er overwaarde is, dan is het een mogelijkheid. Maar in dat geval zou de bank vermoedelijk ook wel bereid zijn geweest om een extra lening te verstrekken.

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl