Verkrijging en verlies door verjaring
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Verkrijging en verlies door verjaring Auteur: peteroomen BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 9:02
    —
Hallo iedereen, ik zit met een klein probleem waar ik zelf niet helemaal uit kan komen. Ben bezig met het bestuderen van goederenrecht. Het onderwerp verjaring wordt heel beknopt behandeld.

Wat is nu het probleem:

Wanneer Gebruik ik Art. 3:105 BW?

In Art. 3:99 (acquisitieve verjaring) worden duidelijk de eisen gesteld waaraan men moet voldoen voor verkrijgende verjaring.

1 daarvan is: men moet bezitter zijn te goeder trouw

Zover ik kan beoordelen is dit een verschil tussen Art. 3:99 en 3:105 BW.
Art. 3:105 stelt immers niet als eis dat men te goeder trouw moet zijn?

Nou vraag ik me af of dit werkelijk het enige verschil is?

Zou iemand dit mij kunnen uitleggen?

En Art. 3:306 (extinctieve verjaring) stelt dat indien de wet niet anders bepaalt, een rechtsvordering verjaart door verloop van 20 jaren.

Valt Art. 3:306 ook onder het bereik van Art. 3:105?

Het antwoord zal wel voor de hand liggen maar voor mij is dit niet helemaal duidelijk.

Ere voor degene die mij dit kan uitleggen.

GRoeten

Peter Oomen

#2:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 14:06
    —
Je geeft het antwoord inderdaad zelf al! Afdeling 3 van Boek 3 (titel 5) behandelt de verkrijging en het verlies door verjaring. Dit kan ter goeder trouw (3:99 BW) en te kwader trouw (art. 3:105 BW) geschieden.

Artikel 3:105 BW verwijst naar art. 3:306 BW. 105 geeft aan dat te kwader trouw verkregen kan worden nadat de rechtsvordering tot beeindiging van het bezit is verjaard. Dit is op grond van art. 3:306 BW na een verloop van 20 jaar.

Let overigens vooral op de bewoordingen van 3:105 BW. Het is in dat geval de vordering tot beeindiging van het bezit die verjaart.

#3:  Auteur: peteroomen BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 14:14
    —
Bedankt voor je hulp en de zekerheid die je me hebt gegeven over juistheid van mijn eigen denken. Dit onderwerp werd zo beknopt behandeld in het boek dat ik het allemaal niet zeker wist.

Nu weet ik hoe het zit en hoop hier dan ook geen toekomstige fouten in te maken.

Bedankt.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl