bureaucratie in de universiteit
#1: bureaucratie in de universiteit Auteur: timo
Geplaatst: za 24 feb 2007 17:34
Na een half jaartje op de rechtenfaculteit loop ik voor het eerst tegen de bureaucratie aan, en ik vraag mij af hoe dat op andere faculteiten in het land gaat.
Ik wil graag inzicht in een tentamen dat ik heb afgelegd, en daar blijkt van alles over geregeld: je kunt aanwezig zijn bij het nabespreken, je kunt een kopie aanvragen (à 30 ct) van je gecorrigeerde werk, en je kunt naar aanleiding van een concrete vraag daarover een afspraak maken met de docent.
Tot zover op zich vrij netjes geregeld. Maar ik ben bij bijvoorbeeld wiskundevakken gewend om gewoon bij de hoogleraar langs te gaan of een e-mailtje te sturen, waarop ik dan een reactie kan verwachten in de trend van 'ha timo, leuk dat je mailt, kom maar een keer langs dan gaan we er goed voor zitten'.
De houding op de rechtenfaculteit is een stuk negatiever: op dergelijke mailtjes krijg ik niet eens een verwijzing naar de juiste procedure, maar gewoon geen antwoord: kennelijk hebben docenten en secretariaat een idee van 'kan hij soms niet lezen' of 'wie denkt die 032.... (studentnummer) wel dat hij is?!?' Ik snap best dat het bij een grote studie van studenten gevraagd kan worden om bepaalde procedures te volgen, maar ik verwacht nog steeds een zekere beleefdheid tegen studenten die al dan niet per ongeluk niet doen.
Nu is de student-stafratio op de FdR om te huilen, zou dat soms de reden zijn van de bureaucratische houding? Is dit ook de manier waarop het er op andere universiteiten aan toe gaat? Zijn er faculteiten waar je al vanaf het eerste jaar een persoon bent en geen nummer?
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 24 feb 2007 18:32
Wat was het precies waar je tegenaanliep? Het gegeven dat er volgens de procedure niet een mogelijkheid bestaat om het tentamen alleen even in te zien? De onmogelijkheid van een individuele nabespreking? De toon van de mail die je terugkreeg?
Ik weet niet hoe veel eerstejaars er bij jullie rondlopen, maar toen ik startte waren het er bij ons (EUR) rond de 1100. Dat gegeven alleen al leidt niet tot een echt persoonlijke benadering, natuurlijk. Je moet daarbij niet vergeten dat juist na tentamens de secretariaten en docenten overstelpt worden met telefoontjes en mailtjes en hun jarenlange ervaring zal ze ook wel een soort botheid geven in de zin van: "O nee, niet wéér ......".
Verder stuurt niet elke student een aardige of beleefde mail. De secretaresse van een van onze professoren vertelde me een tijd geleden dat ze gewoon niet kan bijhouden hoe vaak ze een mail ontvangt (ookdie gericht zijn aan de prof in kwestie!!) die begint met "Hey," en dan op uiterst joviale toon vervolgt (bijvoorbeeld "Jij kunt me toch wel even een kopie geven?") Ook dat kan al weerstand opwekken.
Ik ga er van uit dat jij niet in die categorie valt, maar als je in zo'n rijtje mailtjes terecht komt, dan zit de stemming er bij de staf niet echt goed in, begrijp je?
Bij ons wisselt de reactie. Sommige (de meeste) docenten nemen echt de tijd en geven je hele aardige en persoonlijke antwoorden, anderen reageren niet eens op een email. De secretaresse die zich onder het pseudoniem Secreet op ons intranet begeeft is beroemd. Ze is heel actief op zoek naar vragen die studenten kunnen hebben en niet te beroerd om uitgebreid uitleg te geven over zaken of de gang van zaken.
Dus ja, daar zit het allemaal tussenin.
|
#3: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 24 feb 2007 18:43
Ik denk ook dat het te maken heeft met de grote aantallen, maar soms vraag ik me wel af waarom het nou zo moet. "Ja, het onderwijs- en examenreglement zegt inderdaad dat bij overmacht een individuele inzage mogelijk is, maar bij overmacht moet je denken aan een autoongeluk."
|
#4: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 24 feb 2007 18:49
Nu ja, inzage is nog wat anders dan een individuele nabespreking. Voor inzage kunnen ze het tentamen natuurlijk wel op het secretariaat klaarleggen, maar een nabespreking kost al gauw een uur en ik kan me voorstellen dat de docenten weinig behoefte hebben aan zo'n verhoging van de werkdruk.
|
#5: Auteur: timo
Geplaatst: za 24 feb 2007 18:59
Op zich is het wat inzage en nabespreken volgens mij vrij redelijk geregeld, hier aan de UvA. Ik loop op dit moment ook niet tegen échte problemen aan, maar ik krijg gewoon een vervelend gevoel van de manier waarop het gaat. Het citaat van bona fides dekt mijn bedoeling vrij goed.
Natuurlijk is de houding van het secretariaat en van de docent heus begrijpelijk, want er zijn veel studenten die veel werk kosten en sommigen zijn inderdaad onbegripvol en/of onbeleefd. Maar daarom is het niet minder treurig.
Ik hoop eigenlijk ook op iemand die mij kan verzekeren dat het bijvoorbeeld 'inderdaad in het eerste jaar zo gaat, maar maak je geen zorgen: in hogerejaarsvakken zijn de slechte studenten al afgevallen en dan zijn docenten ineens vriendelijk, geinteresseerd en behulpzaam!' ofzoiets
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 24 feb 2007 19:22
Over het algemeen heb ik docenten ook in het eerste jaar wel behulpzaam gevonden. Het is denk ik vooral wanneer de staf op een bepaald moment besluit tot het trekken van 1 lijn dat je echt tegen een muur denkt op te lopen. Daar is dan natuurlijk ook wel een reden voor, maar een paar keer lag de oorzaak van het hele probleem gewoon in een verkeerde organisatie of slecht doordachte experimenten. Bijvoorbeeld internettussentoetsen met open vragen die door een computer beoordeeld worden, uiteraard met random resultaten tot gevolg.
|
#7: Auteur: Iseut
Geplaatst: zo 25 feb 2007 11:31
Hoi Timo,
Zo'n tien jaar geleden liep ik ook rond op de UvA. Dat was weliswaar bij een andere studie (geschiedenis), maar ook een met relatief veel eerstejaars. Al is het natuurlijk niets vergeleken met rechten.
Mijn ervaring is dat je vrijwel alle "ballaststudenten" (de freeriders die alleen van anderen proberen te profiteren) in de loop van het tweede jaar kwijt bent. In het derde jaar, als je inmiddels weet hoe alles werkt en een beetje een basis hebt, beginnen de docenten echt individuen te onderscheiden.
De UvA was toen echter een beetje een losgeslagen bende. Alles kon, als je het maar zelf regelde. Ik zou zeggen. Even geduld, want ik denk dat docenten ook bij rechten wat later in de studie Timo gaan zien, in plaats van een onnozele eerstejaars.
En dan nog een tip. Het kan nooit kwaad om vriendjes te worden met de mensen van het secretariaat. Er kan namelijk veel meer als ze je geen irritant mannetje vinden, maar die ontzettend aardige Timo.
Iseut
|
#8: Auteur: timo
Geplaatst: do 01 mrt 2007 11:39
Hoi Iseut,
Dank voor je antwoord, dat is een hart onder de riem! Bij het secretariaat vond ik iedereen in elk geval erg aardig, dus ik zal je tip zeker opvolgen.
De UvA is niet meer zo losgeslagen, maar nog steeds wel een bende... maar ik denk dat dat uiteindelijk voor elke grote organisatie geldt, naarmate je die beter leert kennen.
Groeten, Timo
|
|