Energie leverancier
#1: Energie leverancier Auteur: redo77
Geplaatst: do 08 feb 2007 17:58
Ik heb een probleem pas geleden kwamen er politie agenten bij ons langs omdat ze mn broertje verdachten van een strafbaarfeit toen hebben ze een huiszoeking gedaan en toen keek een agent in de meterkast en vond daar een magneet die lag op de meter en hebben de energie leverancier gebeld die hebben toen onze meter meegenomen en wij kregen een rekening van een heleboel geld ik wist niet wat me overkwam omdat ik niet wist dat daar een magneet lag en waarvoor hij diende maar krijg nu de schuld dat ik dit heb gedaan om energie te stelen ik heb toen een paar dagen eerder een feestje gehad de kinderen speelde in de gang een van de kinderen had een stukje metaal mn zus zag dat en dacht dat ie uit de gereedschaps kist kwam die in de meterkast ligt ze vertelde mn jongere neefje dat ie dat moest terug leggen in de kast anders konden de tegels kapot gaan mn neefje heeft het blijkbaar op de meter geplaatst en wij hebben daar niet naar omgekeken is dit ons schuld wat kunnen wij doen om onze meter terug te krijgen zonder dat wij schuld bekenen.
|
#2: Re: Energie leverancier Auteur: JetKroket
Geplaatst: do 08 feb 2007 18:28
Als ik me goed herinner, las ik onlangs dat een magneet de meter langzamer doet lopen. Als dit correct is, ligt hier denk ik ook de oplossing.
Wat was het elektriciteitsverbruik in het verleden en was is het nu?
Komt dat een beetje overeen? Zo kun wellicht aantonen dat je de meter niet langzamer hebt laten lopen/energie hebt gestolen. De magneet lag er immers pas een paar dagen.
|
#3: Re: Energie leverancier Auteur: bona fides
Geplaatst: do 08 feb 2007 22:13
JetKroket schreef: | Wat was het elektriciteitsverbruik in het verleden en was is het nu? Komt dat een beetje overeen? Zo kun wellicht aantonen dat je de meter niet langzamer hebt laten lopen/energie hebt gestolen. |
Misschien is dat de manier waarop het elektriciteitsbedrijf aan het bedrag op de rekening is gekomen...
Ik wist niet dat een magneet de meter langzamer liet lopen, kennelijk is dat zo. Er lijkt dus inderdaad sprake te zijn van het stelen van elektriciteit, al gebeurde dat volgens redo77 niet met opzet.
Ik zou het persoonlijk eerlijk gezegd allemaal wel heel toevallig vinden als kinderen nu net een paar dagen terug een "stukje metaal" op de meter hebben gelegd dat vervolgens een sterke magneet blijkt te zijn.
Om wat voor magneet ging het? Een magneet die typisch geschikt is om een elektriciteitsmeter te vertragen, of een magneet die je typisch in een gereedschapskist aan zou treffen?
Volgens nu.nl is aan beschadigingen aan de meter te zien dat er een magneet is gebruikt. Als de magneet er maar een paar dagen lag, is dat misschien aan de geringe omvang van de beschadigingen te zien?
|
#4: Auteur: JetKroket
Geplaatst: vr 09 feb 2007 10:58
Bona,
Vergeet niet dat het weghalen van de meter wellicht niet gratis is. Tijd=geld. Als de meter beschadigd of kapot was, dien je, dacht ik, een nieuwe meter te betalen. Dit kost een lieve stuiver. Voor zover ik weet ontvang je een rekening die je eerst moet betalen alvorens je de nieuwe meter krijgt en alvorens je opnieuw wordt aangesloten. Ook hieraan zijn kosten verbonden. Dit kan de hoogte van de rekening verklaren. Het staat m.i. los van de vraag of er elektriciteit is gestolen. Een paar dagen een magneet op de meter kan geen echt aantoonbare diefstal opleveren, denk ik.
|
#5: Re: Energie leverancier Auteur: JetKroket
Geplaatst: vr 09 feb 2007 11:43
Quote: | kwamen er politie agenten bij ons langs omdat ze mijn broertje verdachten van een strafbaarfeit toen hebben ze een huiszoeking gedaan en toen keek een agent in de meterkast en vond daar een magneet die lag op de meter |
Redo 77,
Kan het zijn dat je broertje op een ander adres hennep heeft gekweekt of hierin betrokken is geweest. De politie wil in zo'n geval wel eens op het huisadres gaan kijken of daar ook "staat". Ze kijken ook in de meterkast en treffen een magneet op de meter aan....
|
#6: Re: Energie leverancier Auteur: cia76
Geplaatst: za 10 feb 2007 14:08
bona fides schreef: | Ik wist niet dat een magneet de meter langzamer liet lopen, kennelijk is dat zo. Er lijkt dus inderdaad sprake te zijn van het stelen van elektriciteit, al gebeurde dat volgens redo77 niet met opzet. |
Dat laatste zinnetje lijkt me wel cruciaal om aan te tonen dat er geen strafbaar feit is begaan. De delectomschrijving van stelen bevat immers ..."met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen..." (Artikel 310 Sr).
Bij mij rijst nu de vraag wie nu de bewijslast heeft van of het wel of niet "met het oogmerk" was. Ik denk zelf in eerste instantie het OM maar als die het aannemelijk genoeg hebben gemaakt moet de verdachte het weerleggen. Klopt dat?? Hoe werkt dat?
|
#7: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 10 feb 2007 15:54
De bewijslast voor de bestanddelen ligt bij het OM. Het OM zal dit denk ik doen door als algemene ervaringsregel te poneren dat een magneet niet voor niets op een elektiriciteitsmeter ligt. Zo gaat het in ieder geval bij de rechtbank Haarlem bij mensen die op Schiphol met drugs in de bagage zijn aangetroffen (wel iets subtieler dan ik het nu opschrijf).
Een beetje problematisch is het wel en ik weet echt niet hoe een rechter hier zal beslissen. In ieder geval zou het voor de verdachte voldoende moeten zijn als hij aannemelijk kan maken (ipv bewijzen) dat er geen opzet in het spel was.
Dus vrijspraak als de verklaring over het kinderfeestje aannemelijk wordt geacht. Als de verklaring niet wordt geloofd, wat dan? Zonder die verklaring zou ik toch wel moeite hebben met vrijspraak alleen vanwege het ontbreken van een bewijsmiddel voor opzet. Dan mag m.i. zo'n algemene ervaringsregel er wel bij worden gehaald... Anders werkt het 'smoesje' altijd.
(Uit redo77's verhaal volgt trouwens niet duidelijk of er wel vervolgd wordt, al zegt hij wel dat hij geen schuld wil bekennen.)
|
#8: Auteur: JetKroket
Geplaatst: za 10 feb 2007 20:12
Voor wie belangstelling heeft:
Google - magneet meter - pagina 2 - wietforum algemeen magneten.
Ik geloof niet dat ze met de verklaring over het kinderfeestje ervan af komen!!
|
#9: Re: Energie leverancier Auteur: JetKroket
Geplaatst: zo 11 feb 2007 21:57
redo77 schreef: | wat kunnen wij doen om onze meter terug te krijgen zonder dat wij schuld bekenen. |
Het lijkt me dat je de rekening moet betalen, alvorens je weer een meter krijgt en weer wordt aangesloten. Is het bedrag te hoog, probeer dan een betalingsregeling af te spreken.
Je hoeft de energieleverancier geen schuld te bekennen, lijkt me.
|
#10: magneet op meter Auteur: Conservatrix
Geplaatst: ma 12 feb 2007 12:29
De magneten die sterk genoeg zijn om de meter te vertragen hebben een trekkracht van 125-300 kilo. Niet echt iets wat in de gemiddelde gereedschapskist zit...
|
#11: Re: magneet op meter Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 12 feb 2007 13:25
Conservatrix schreef: | De magneten die sterk genoeg zijn om de meter te vertragen hebben een trekkracht van 125-300 kilo. Niet echt iets wat in de gemiddelde gereedschapskist zit... |
Kijk, daar hebben we wat aan. Dus of de agent maakte gedoe om niets over een onschuldig magneetje, of het verhaal van het kinderfeestje kan niet kloppen.
|
#12: Auteur: JetKroket
Geplaatst: ma 12 feb 2007 14:38
De laatste 2 reacties zijn in overeenstemming met de informatie op het 'wietforum'.
|
|