aansprakelijkheid werkgever
#1: aansprakelijkheid werkgever Auteur: amandaboone
Geplaatst: vr 02 feb 2007 15:38
Ik heb een vraag, ik kom er zelf niet helemaal uit.
Er is een werkgever die zijn werknemer aansprakelijk stelt voor vermissing van een apparaat (terwaarde van 2000 euro). Nu zegt de werknemer dat hij dat apparaat twee weken geleden al weer terug heeft gezet in het bedrijf van de werknemer. Er hoeft nooit iets afgetekend te worden als een apparaat terug wordt gezet, dus de werknemer volgde de normale gang van zaken. De werkgever daarentegen wil als de werknemer niet betaald aangifte van diefstal gaan doen, alleen gegrond op deze feiten. Is de werknemer inderdaad aansprakelijk? Of is dit gewoon voor de verzekering van de werkgever.
Vast bedankt,
Amanda
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 02 feb 2007 17:09
Misschien niet onbelangrijk: waarom had de werknemer het apparaat weggenomen? Voor eigen gebruik (al dan niet met toestemming), of om zijn werk te doen? Ik ga maar even uit van het laatste.
Het bewijs van diefstal lijkt me erg moeilijk te leveren.
De werknemer is pas aansprakelijk voor schade wanneer dit te wijten is aan zijn opzet of bewuste roekeloosheid. Als sprake is van diefstal, dan is ook sprake van opzet. Maar in de situatie die je beschrijft lijkt me opzet of bewuste roekeloosheid ook niet hard te maken. Tenzij er echt een aanwijzing is dat het apparaat niet is teruggeplaatst, dus dat de werknemer liegt.
|
#3: Auteur: amandaboone
Geplaatst: vr 02 feb 2007 18:46
Hij had het apparaat weggenomen om zijn werk te doen.
Bedankt voor je reactie.
|
|