langere tijd ziek > functie opgeheven
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: langere tijd ziek > functie opgeheven Auteur: poghi BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 14:20
    —
een vriendin van mij is langere tijd ziek geweest voor 10 maanden. Tijdens de arbeidsongeschiktheid van de vriendin van me worden haar werkzaamheden overgenomen door haar directe leidinggevende,.
Volgens haar werkgever is tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid gebleken dat haar leidinggevende in staat is ook haar werkzaamheden te gaan verrichten. Bovendien, zo stelt de werkgever, zijn veel werkzaamheden van haar vervallen en is haar functie min of meer opgeheven. Wel biedt de werkgever haar de mogelijkheid om een totaal andere, maar veel lagere functie te accepteren.

Ik vroeg me af moet ze dit acceptere? of kan ze hier iets tegen doen

#2: Re: langere tijd ziek > functie opgeheven Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 15:44
    —
poghi schreef:

Ik vroeg me af moet ze dit acceptere?

Ja. Uit de rechtspraak blijkt dat de werknemer op dit soort redelijke voorstellen in moet gaan. Uit de informatie die je geeft maak ik op dat dit redelijk is.
Als werkzaamheden komen te vervallen, of bijvoorbeeld worden verricht door een ander, is het heel vervelend voor de werknemer om niet terug te kunnen keren op de oude post. Anderzijds moet je bedenken dat het voor de werkgever ook lastig is, zeker bij lange ziekte. Stel dat de werkgever een nieuwe arbeidskracht inhuurt, is het dan fair naar die persoon als die zijn baantje straks kwijt is?
Anyway, mits de werkgever van je vriendin haar een redelijk alternatief biedt, zal ze daarmee akkoord moeten gaan.
Het kan natuurlijk geen kwaad om het nieuwe contract, of de nieuwe voorwaarden, eerst even aan b.v. een vakbond of adviseur voor te leggen voordat ze tekent. Zeker i.v.m. eventuele opgebouwde rechten.

EDIT: ik lees het nog een keer (nu goed Blond ) en zie dat je aangeeft dat haar een 'veel lagere' functie wordt aangeboden. Het is wel de bedoeling dat de werkgever een redelijk alternatief biedt, dus ongeveer gelijk in salaris en functie. Dus wellicht moet ze daar nog even over touwtrekken met de baas.

#3: Re: langere tijd ziek > functie opgeheven Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: vr 15 dec 2006 13:24
    —
Quote:
Stel dat de werkgever een nieuwe arbeidskracht inhuurt, is het dan fair naar die persoon als die zijn baantje straks kwijt is?

Daar houdt de wet anders geen rekening mee: als een werknemer arbeidsongeschikt raakt en vervolgens binnen 2 jaar (de termijn van loondoorbetalingsverplichting voor de werkgever) weer arbeidsgeschikt is, moet de werkgever hem/haar in beginsel de oude functie teruggeven. Dan had hij met een nieuwe tijdelijke(!) kracht duidelijk af moeten spreken dat het een arbeidsovereenkomst betrof 'voor de duur van de ziekte van X (de eigenlijke werknemer in deze functie)'.

In dit geval speelt er natuurlijk iets anders: de werkgever stelt dat de functie inmiddels is opgeheven. Als hij dat inderdaad hard kan maken, kan hij ook opzeggen ivm 'bedrijfseconomische redenen'.. De werkneemster zal dit m.i. goed in overweging moeten nemen bij haar afweging of de aangeboden alternatieve functie wel/geen redelijk alternatief is.
Wij kunnen vanaf hier met de gegeven info natuurlijk niet afwegen of het hier een redelijk voorschrift betreft, daarom zou ik de werkneemster aanraden even naar het gratis spreekuur van een advocaat in haar omgeving te gaan.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl