bruto eindafrekening
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: bruto eindafrekening Auteur: Kawa BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 12:11
    —
Hallo,

Mn vriendin had een arbeidscontracht tot en met 31 december 2005. We hebben nog van haar ex-werkgever een eindafrekening (opgebouwde vakantie toeslag e.d.) ontvangt die hoger was dan we verwachten ...... altijd lekker zou je denken. Ik heb er verder geen aandacht aan besteed, omdat het meer dan welkom was. De ZW-aanvraag nam namelijk maanden en maanden in beslag (gegevens bij UWV van ex-werkgever waren niet binnen, maar ex-werkgever gaf aan dat ze het wel hadden verzonden) en moesten zodoende zelfs van spaarcenten leven.

Maanden later, geld was uiteraard al op, kregen we een verzoekje de loonheffing terug te betalen omdat zij dit reeds aan de belastingdienst hebben voldaan. Toen besefte we wat er was gebeurd, de eindafrekening was bruto overgemaakt ipv netto. Aangezien een verzoekje slechts een verzoekje is, hebben we niet betaald (m.i. is een verzoek vrijblijvend). Echter er volgde een 2e verzoekje en vervolgens is het doorgespeeld naar het hoofdbureau. Van hen hebben we inmiddels ook een verzoek ontvangen en vorige week een laatste verzoek. Als binnen 2 weken de 700 euro niet is overgemaakt, dan geven zij de vordering aan een incassobureau die kosten en wettelijke rente berekend.

Is dit het moment toch een betalingsregeling te treffen?? Voor het incassobureau zal ik niet wakker liggen, misschien wel van de kosten die ze in rekening brengen.

Of vallen ze jurisch door de mand als wij niet tot betalen overgaan??

Laatst aangepast door Kawa op ma 11 dec 2006 15:15, in totaal 7 keer bewerkt

#2:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 12:37
    —
Ik denk dat je het punt van een betalingsregeling al gepasseerd bent. Je hebt een zogeheten 'onverschuldigde betaling' ontvangen en die is *per direct* opeisbaar.

De kosten die nu gemaakt worden voor invordering zullen ook voor jouw rekening komen. Als dat incassobureau bijv. besluit jou te dagvaarden, heb je zomaar 400 euro extra kosten die je *moet* betalen.

#3:  Auteur: Kawa BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 12:43
    —
StevenK schreef:
Ik denk dat je het punt van een betalingsregeling al gepasseerd bent. Je hebt een zogeheten 'onverschuldigde betaling' ontvangen en die is *per direct* opeisbaar.

De kosten die nu gemaakt worden voor invordering zullen ook voor jouw rekening komen. Als dat incassobureau bijv. besluit jou te dagvaarden, heb je zomaar 400 euro extra kosten die je *moet* betalen.

De vordering ligt nog niet bij het incassobureau. We kunnen nu nog binnen 2 weken betalen. Aangezien ze verder geen termen gebruiken behalve dan dat ze ons een verzoek zenden, was ik benieuwd hoe sterk ze staan.

Maar ik begrijp uit je reaktie dat we maar eens moeten reageren Wink En kunnen we geen betalingsregeling treffen, moet het maar in 1x. Krijgt mn vriendin voorlopig geen zakgeld meer (poeh wat zijn vrouwen duur Wink)

In elk geval al bedankt voor je reaktie!

Laatst aangepast door Kawa op ma 11 dec 2006 15:19, in totaal 3 keer bewerkt

#4:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 12:58
    —
Voor een betalingsregeling zou ik je aanraden om telefonisch/ schriftelijk contact op te nemen.

#5:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 13:29
    —
Maar dat de vordering direct opeisbaar is impliceert niet dat er geen sprak behoeft te zijn van verzuim. Er is in beginsel geen sprake van verzuim indien het geldbedrag niet te kwader trouw is ontvangen en men niet in gebreke is gesteld. De vraag moet dan zijn of er kwaad in het spel is en zo nee, of men al in gebreke is gesteld. Het laatste 'verzoek' lijkt echter een fatale termijn te geven, hetgeen sterk doet denken aan een ingebrekestelling.

#6:  Auteur: Kawa BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 14:29
    —
abraxes schreef:
Maar dat de vordering direct opeisbaar is impliceert niet dat er geen sprak behoeft te zijn van verzuim. Er is in beginsel geen sprake van verzuim indien het geldbedrag niet te kwader trouw is ontvangen en men niet in gebreke is gesteld. De vraag moet dan zijn of er kwaad in het spel is en zo nee, of men al in gebreke is gesteld. Het laatste 'verzoek' lijkt echter een fatale termijn te geven, hetgeen sterk doet denken aan een ingebrekestelling.

Bedankt voor je reaktie, ik moet het wel 2x lezen om het te begrijpen. Very Happy

Een brutobetaling is een beetje dom van ze geweest, als ze sneller hadden gereageerd, was het in 1x teruggestort. Daarnaast hadden we de buik vol van de ZW-aanvraag. We hebben bijna 700 euro aan telefoonkosten (met UWV en ex-werkgever) moeten maken, dus hefte het mekaar op Laughing

Zij zien dat toch anders. Sad

Laatst aangepast door Kawa op ma 11 dec 2006 16:30, in totaal 1 keer bewerkt

#7:  Auteur: abraxes BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 16:22
    —
Nee, maar wel van belang is dat de gefixeerde wettelijke rente in casu pas aanvang neemt nadat er sprake is van verzuim.

#8:  Auteur: Kawa BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 16:32
    —
abraxes schreef:
Nee, maar wel van belang is dat de gefixeerde wettelijke rente in casu pas aanvang neemt nadat er sprake is van verzuim.

Ik zal hun schrijven er nog eens bijpakken. Volgens mij zijn wij nimmer "in gebreke" gesteld oid (het bleef telkens bij een verzoek). We willen het oplossen en niet te boek staan als wanbetaler, dus bellen vandaag of morgen. Dan is het maar weer geregeld. Thnx voor de inbreng allen.

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 18:53
    —
Kawa schreef:
Ik zal hun schrijven er nog eens bijpakken. Volgens mij zijn wij nimmer "in gebreke" gesteld oid (het bleef telkens bij een verzoek).

Wanneer een schriftelijk verzoekje een termijn stelt, dan is het een ingebrekestelling. Het laatste verzoekje stelde een termijn van 2 weken.

#10:  Auteur: Kawa BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 17:21
    —
Betalingsregeling is inmiddels getroffen, we zijn gezwicht onder het pressie-offensief die op ons uitgeoefend is Very Happy

#11:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 19:24
    —
Ze hadden wel gelijk natuurlijk Smile . Naja, toch fijn dat 't op deze manier (met een betalingsregeling) opgelost kan worden.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl