Oneigenlijke betaling
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Oneigenlijke betaling Auteur: Ruud_68 BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 20:14
    —
Ik heb op 2 oktober een bedrag overgemaakt aan iemand die er geen recht op heeft, verkeerde bankrekeningnummer ingevuld. Mijn bank heeft die persoon aangeschreven maar geen reactie ontvangen. Ik heb van mijn bank naam en adres van de begunstigde ontvangen. Wat kan ik hieraan doen om mijn geld terug te krijgen??

Alvast bedankt voor reactie

#2: Re: Oneigenlijke betaling Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 21:48
    —
Ruud_68 schreef:
Ik heb op 2 oktober een bedrag overgemaakt aan iemand die er geen recht op heeft, verkeerde bankrekeningnummer ingevuld. Mijn bank heeft die persoon aangeschreven maar geen reactie ontvangen. Ik heb van mijn bank naam en adres van de begunstigde ontvangen. Wat kan ik hieraan doen om mijn geld terug te krijgen??

Alvast bedankt voor reactie

Het beste kun je een briefje sturen waarin je de persoon niet alleen aanspreekt op terugbetaling, waarbij je aangeeft dat dit verplicht is, omdat het een 'onverschuldigde betaling' is, zoals gedefiniëerd is in artikel 6:203 van het Burgerlijk Wetboek, maar daarbij ook een duidelijke termijn stelt.

Daarbij geef je dan ook aan, dat wanneer niet aan jouw verzoek voldaan wordt, je op kosten van de tegenpartij een incassoprocedure zult starten.

Lukt dat niet, dan kun je persoon dagvaarden.

#3:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 0:53
    —
De tenaamstelling van dat bankrekeningnummer klopt dan toch niet? Kan de bank het dan niet zelf terughalen? Ze hadden het dan immers nooit kunnen overmaken, wande gegevens kloppen niet met elkaar.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 1:06
    —
tikSimone schreef:
De tenaamstelling van dat bankrekeningnummer klopt dan toch niet? Kan de bank het dan niet zelf terughalen? Ze hadden het dan immers nooit kunnen overmaken, wande gegevens kloppen niet met elkaar.

Ik denk niet dat de naam wordt gecontroleerd. Iedereen tikt toch net iets anders in (of schrijft iets anders op), en daar ketst een overboeking bij mijn weten nooit op af.

Op bankrekeningnummers zit een 11-test. Je moet minimaal 2 cijfers verkeerd hebben, en op een andere manier dan door 2 cijfers om te wisselen. Wel pech dus. Maar het klopt dat de ontvanger verplicht is het bedrag terug te storten. In principe zelfs vermeerderd met de wettelijke rente vanaf het moment dat hij het in de gaten heeft.

#5:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 7:22
    —
tikSimone schreef:

Naam/nummer controle gebeurt alleen, en voor zover ik weet slechts steeksproefgewijs, bij de postbank.

Bij een normaal bankrekeningnummer is het, dankzij de elfproef onwaarschijnlijk om met één tikfout een bestaand nummer te pakken te krijgen.

#6: Gerechtsdeurwaarder Auteur: MiRacle BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 12:04
    —
Bij een overschrijving naar een bank kan men altijd een afwijkende naam opgeven. Giro heeft een naam-nummer controle.

U kunt een kopie van de brief vragen die de bank namens u heeft verzonden en de zaak overdragen aan een gerechtsdeurwaarder. Flanderijn.nl heeft een landelijke dekking, dus dat is gunstig.

Misschien dat een brief van een gerechtsdeurwaarder net even iets meer doet dan een brief van de bank. Eventueel kan een vonnis worden gehaald en kan het geld worden geïncasseerd. U beschikt al over een bankrekeningnummer, dus een bankbeslag zou een optie kunnen zijn.

#7:  Auteur: Therese BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 21:49
    —
Heb geen idee om wat voor bedrag het gaat, dat per ongeluk overgemaakt is naar de verkeerde persoon... maar als het slechts om een klein bedrag gaat, dan overstijgen de kosten van een deurwaarder/procedure deze nogal snel.

En formele brief, met vermelding van de "onverschuldigde betaling" incl. wetsartikel, het stellen van een termijn waarbinnen het geld terug overgemaakt moet worden (niet onbelangrijk) en dreigen met juridische stappen doet waarschijnlijk al genoeg.
Een procedure of een deurwaarder kan altijd nog.

Heb verder geen idee hoe dat gaat met steekproeven en de 11-test. Weet alleen dat ik, op het kantoor waar ik werk, al een aantal keren mensen aan de telefoon heb gehad die geld over wilden maken, wat niet lukt omdat de tenaamstelling niet klopte.... die is er immers niet voor niks lijkt me...

#8:  Auteur: Ruud_68 BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 1:16
    —
Naam en nummer komen niet overeen nee, maar wordt slechts steekproefgewijs gecontroleerd door de bank. De bank kon het niet meer terughalen. Ik zag het pas na 2 weken vakantie. Inmiddels een brief gestuurd dat ze binnen 8 dagen moeten terugstorten anders op hun kosten een incassoprocedure. Confused

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl