Geschillencommissies ? Nut ?!?
#1: Geschillencommissies ? Nut ?!? Auteur: Michaelm
Geplaatst: wo 29 nov 2006 13:59
Wat is het nut van de verschillende geschillencommissies ?
Kan men ook meteen naar de rechter stappen en de geschillencommissie overslaan of is men verplicht gebruik te maken van de geschillencommissie ?
Welk nut, anders dan tijd trekken, heeft een geschillencommissie dan werkelijk ?
|
#2: Auteur: LeChat
Geplaatst: wo 29 nov 2006 14:30
Welke geschillencommissie? Dat is van belang omdat je per commissie moet bekijken of je verplicht bent die weg te bewandelen, of dat je toch meteen naar de rechter kan.
|
#3: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 29 nov 2006 14:31
Normaal gesproken kun je direct naar de rechter. Het voordeel van een geschillencommissie is dat deze veel toegankelijker is. Je betaalt hooguit een paar tientjes die je terugkrijgt als je gelijk krijgt, en je hebt geen advocaat nodig of deurwaarder nodig. Wanneer het om een conflict gaat met een fatsoenlijke organisatie, zal de organisatie zich bij de uitkomst neerleggen. Doet zij dit niet, dan zou ze het lidmaatschap (kwaliteitsstempel) van de brancheorganisatie kunnen verliezen.
Wanneer je iets op internet koopt, is het verstandig om een internetshop te kiezen die is aangesloten bij zo'n geschillencommissie. Anders is het voor zo'n shop te gemakkelijk om te doen alsof regelingen als "koop op afstand" niet van toepassing zijn. De shops die niet zijn aangesloten zullen eerder hun zaakjes niet op orde hebben dan de shops die wel zijn aangesloten. Bij goed werkende geschillencommissies is iedereen gebaat: de consument, de shops, de rechterlijke macht en uiteindelijk ook de economie.
|
#4: Auteur: Michaelm
Geplaatst: wo 29 nov 2006 14:38
Bedankt voor de info !
Ik doelde eigenlijk op de geschillencommissie voor de uitzendbranche in mijn geval.
Ik weet niet zeker of ik tegen de uitspraak in beroep kan gaan bij de geschillencommissie zelf maar ook al zou dat zo zijn ga ik toch liever meteen naar de rechter omdat ik geen vertrouwen meer heb in de geschillencommissie.
Is dat dan mogelijk of moet ik dan toch eerst bij de geschillencommissie zelf in beroep gaan en kan ik pas daarna na de rechter ?
|
#5: Auteur: Michèle
Geplaatst: wo 29 nov 2006 14:44
@ Michaelm:
je hebt al meerdere discussies lopen over dit onderwerp:
deze
deze
en deze
Verzoek om het een beetje bij elkaar te houden.
Slotje
|
|