Ontbinding koop bij aan huis verkoper
#1: Ontbinding koop bij aan huis verkoper Auteur: candyman
Geplaatst: za 25 nov 2006 16:37
Gisteren heeft een huis aan huis verkoper mijn vader een product verkocht van dik 500 euro.
De verkoper had gladde praatjes en in een opwelling heeft mijn vader het product verkocht. Nu heeft mijn vader er spijt van en wil het product eigenlijk niet hebben.
Hij heeft niet contant betaald, maar een machtiging gegeven.
De verkoper zegt dat pa het geld niet terug kan krijgen, maar dat hij wel iets anders kan uitzoeken.
Mijn vader wil het product gewoon terug doen en het geld terug. (Het is nog niet van de bankrekening afgeschreven.)
Kan mijn pa ook zelf ook een machtiging weer terug laten boeken, nadat het is afgeschreven?
Wat is verstandig om te doen? De verkoper een aangetekende brief sturen met de mededeling dat mijn pa de koop wil ontbinden? Op welke wet kan hij zich dan beroepen?
Graag jullie advies hierover. Al vast enorm dank!!
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 25 nov 2006 17:20
Dit valt onder de Colportagewet. Zo'n overeenkomst kun je binnen 8 dagen ontbinden. Het lijkt me niet onverstandig om dit via een aangetekende brief te doen, want dan zit je in ieder geval goed. (Zie artikel 25 lid 4 Colportagewet.)
Een via een machtiging afgeschreven bedrag kun je binnen 4 weken door je bank laten terugboeken. Dit staat op zich los van de ontbinding. Dus eerst ontbinden, en als dan toch wordt afgeschreven die afschrijving ongedaan maken. Dan kan de verkoper je niets maken.
Ontbinding is niet nodig wanneer niet is voldaan aan de eisen van artikel 24 Colportagewet. Lid 2 sub a bepaalt dat wanneer de mogelijkheid tot ontbinding niet staat vermeld, de overeenkomst nietig is. Wanneer de overeenkomst nietig is, hoef je niet te ontbinden en volstaat het ongedaan maken van de automatische incasso.
|
|