Erfrechtelijk vraagje
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Erfrechtelijk vraagje Auteur: Stefanie BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 14:33
    —
Hallo allemaal,
ik ben pas 2e jaar student dus ik weet er helaas niet zoveel vanaf maar misschien een van jullie.
Een kennis belde me gisteravond op met een erfrechtelijke vraagje. De zus van zijn vrouw is een tijdje terug overleden. Ze hadden geen kinderen dus alles ging over op de langstlevende (de man). Nu is de man ook overleden (haar zwager dus). Er zijn best veel broers en zussen aan beide kanten en het gaat ook om een groot bedrag dus de broers/zussen van de deze week overleden man claimen dat omdat hij de langstlevende is alleen zij de nalatenschap krijgen. Het klopt volgens mij wel dat de familie dwz dee broers/zussen de nalatenschap krijgt omdat ze geen kinderen hadden en beiden ouders (alle 4 de ouders dus eigenlijk) niet meer leven. Nu is mijn vraag: erven alleen de broers/zussen van de man omdat hij de langstlevende was of ook de broers/zussen van de vrouw?
Hopelijk weet iemand t antwoord. Alvast bedankt!
Groetjes, Stefanie

#2:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 14:54
    —
Dit is één van de aspecten waarvoor het van belang is om een testament op te laten stellen. Indien er geen testament is opgesteld erven slechts de familieleden van de langstlevende. Het is dus in zo'n geval volledig afhankelijk van het toeval bij welke familie het vermogen terecht komt.

Alleen zijn familieleden erven dus.

#3:  Auteur: Stefanie BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 15:32
    —
Hoi Flash,
hardstikke bedankt voor je antwoord. Dat is dan erg vervelend voor hun.
Heb je toevallig nog enig idee waar die regel te vinden is?
Groetjes, Stefanie

#4:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 15:52
    —
Quote:
Artikel 4:10 BW
1. De wet roept tot een nalatenschap als erfgenamen uit eigen hoofde achtereenvolgens:
a. de niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot van de erflater tezamen met diens kinderen;
b. de ouders van de erflater tezamen met diens broers en zusters;
c. de grootouders van de erflater;
d. de overgrootouders van de erflater.
2. De afstammelingen van een kind, broer, zuster, grootouder of overgrootouder worden bij plaatsvervulling geroepen.
3. Alleen zij die tot de erflater in familierechtelijke betrekking stonden, worden tot de in de vorige leden genoemde bloedverwanten gerekend.

Zoals je ziet worden hier geen familieleden van de 'koude kant' tot erfgenaam benoemd.

#5:  Auteur: Stefanie BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 16:00
    —
Oke, bedankt!
Eigenlijk vind ik dat wel een beetje vreemd want nu krijgt de familie van de man ook indirect haar vermogen omdat het overgegaan is op de langstlevende toen ze overleed. Maargoed, daarom zul je ook wel een testament op moeten maken...
Groetjes, Stefanie

#6:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 16:24
    —
Quote:
......... haar vermogen omdat het overgegaan is op de langstlevende toen ze overleed.

Dat laatste is juist waar het om draait. Doordat hij haar erfgenaam was, is het zijn vermogen geworden. Vanaf dat moment staat het hem in beginsel vrij om daarmee te doen en laten wat hij wil. Daar bestaan wel uitzonderingen op, zij had een tweetrapsmaking op kunnen nemen in haar testament, of hij had bij testament kunnen bepalen dat indien hij als laatste zou overlijden het vermogen over beide families verdeeld zou worden.

Indien dat niet geregeld is, gaat men er vanuit dat het dus blijkbaar de bedoeling van de erflater was om zijn familie als erfgenaam achter te laten.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl