Erfrechtelijk vraagje
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Erfrechtelijk vraagje Auteur: Stefanie BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 14:33
    —
Hallo allemaal,
ik ben pas 2e jaar student dus ik weet er helaas niet zoveel vanaf maar misschien een van jullie.
Een kennis belde me gisteravond op met een erfrechtelijke vraagje. De zus van zijn vrouw is een tijdje terug overleden. Ze hadden geen kinderen dus alles ging over op de langstlevende (de man). Nu is de man ook overleden (haar zwager dus). Er zijn best veel broers en zussen aan beide kanten en het gaat ook om een groot bedrag dus de broers/zussen van de deze week overleden man claimen dat omdat hij de langstlevende is alleen zij de nalatenschap krijgen. Het klopt volgens mij wel dat de familie dwz dee broers/zussen de nalatenschap krijgt omdat ze geen kinderen hadden en beiden ouders (alle 4 de ouders dus eigenlijk) niet meer leven. Nu is mijn vraag: erven alleen de broers/zussen van de man omdat hij de langstlevende was of ook de broers/zussen van de vrouw?
Hopelijk weet iemand t antwoord. Alvast bedankt!
Groetjes, Stefanie

#2:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 14:54
    —
Dit is één van de aspecten waarvoor het van belang is om een testament op te laten stellen. Indien er geen testament is opgesteld erven slechts de familieleden van de langstlevende. Het is dus in zo'n geval volledig afhankelijk van het toeval bij welke familie het vermogen terecht komt.

Alleen zijn familieleden erven dus.

#3:  Auteur: Stefanie BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 15:32
    —
Hoi Flash,
hardstikke bedankt voor je antwoord. Dat is dan erg vervelend voor hun.
Heb je toevallig nog enig idee waar die regel te vinden is?
Groetjes, Stefanie

#4:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 15:52
    —
Quote:
Artikel 4:10 BW
1. De wet roept tot een nalatenschap als erfgenamen uit eigen hoofde achtereenvolgens: