Rechtszaak aanspannen
#1: Rechtszaak aanspannen Auteur: Haspel
Geplaatst: wo 22 nov 2006 12:23
Ik ben voor een site op zoek naar informatie over bepaalde zaken. Nu wilde ik graag weten hoe je precies een rechtszaak aanspant, zonder hulp van een advocaat. Het gaat dan dus om bestuursrechtelijke zaken en zaken voor de kantonrechter, want voor de overige zaken heb je verplicht een advocaat nodig als mijn informatie klopt.
Bij voorbaat dank.
|
#2: Auteur: M
Geplaatst: wo 22 nov 2006 12:42
Het zou hier moeten staan, maar de links naar de diverse rechtspraken wordt nu bijgewerkt zo te zien.
Bel anders eens met een rechtbank om na te vragen hoe je dat moet doen.
|
#3: Auteur: LeChat
Geplaatst: wo 22 nov 2006 12:42
Wat dacht je van: http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/ en dan m.n. onder 'veelgestelde vragen', hier wordt o.m. doorverwezen naar de rolreglementen bij de kantonrechter. Misschien zelf even vertalen naar 'gewonemensentaal', maar dan heb je wel het belangrijkste voor jezelf op een rijtje.
|
#4: Auteur: Haspel
Geplaatst: wo 22 nov 2006 15:17
LeChat schreef: | Wat dacht je van: http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/ en dan m.n. onder 'veelgestelde vragen', hier wordt o.m. doorverwezen naar de rolreglementen bij de kantonrechter. Misschien zelf even vertalen naar 'gewonemensentaal', maar dan heb je wel het belangrijkste voor jezelf op een rijtje. |
Uit die rolregelementen word ik niet veel wijzer. Voor een bestuursrechtelijke zaak wordt het wel duidelijk. Wat ik er uit opmaak is dat je een beroepschrift stuurt naar het griffie van de rechtbank.
Voor de kantonrechter staat het er echter niet duidelijk.
|
#5: Auteur: Sovereign
Geplaatst: vr 24 nov 2006 20:24
Haspel schreef: | LeChat schreef: | Wat dacht je van: http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/ en dan m.n. onder 'veelgestelde vragen', hier wordt o.m. doorverwezen naar de rolreglementen bij de kantonrechter. Misschien zelf even vertalen naar 'gewonemensentaal', maar dan heb je wel het belangrijkste voor jezelf op een rijtje. |
Uit die rolregelementen word ik niet veel wijzer. Voor een bestuursrechtelijke zaak wordt het wel duidelijk. Wat ik er uit opmaak is dat je een beroepschrift stuurt naar het griffie van de rechtbank.
Voor de kantonrechter staat het er echter niet duidelijk. | Dagvaarding opstellen en roldatum prikken, tijdig laten betekenen door de deurwaarder, exploot komt retour, dat naar griffie sturen.
|
#6: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 25 nov 2006 0:32
off topic: haspel, je mag wel een mooie banner van RF plaatsen op die site van je!
|
#7: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: za 25 nov 2006 1:50
tikSimone schreef: | off topic: haspel, je mag wel een mooie banner van RF plaatsen op die site van je!  |
Welke site?
|
#8: Re: Rechtszaak aanspannen Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 25 nov 2006 10:25
Haspel schreef: | Ik ben voor een site op zoek naar informatie over bepaalde zaken. |
Die site. En Haspel heeft eerder ook al vragen gesteld voor de site.
|
#9: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: za 25 nov 2006 14:45
Ja dat las ik, maar ik vroeg eigenlijk om een www-adres. Dat is niet bekend denk ik...
|
#10: Auteur: Haspel
Geplaatst: di 28 nov 2006 9:52
Bedankt voor de informatie.
En die banner zou ik graag doen, maar ik ben slechts een student rechten die hier een juridisch/redactioneel bijbaantje heeft. Over een paar weken ben ik weer weg.
|
#11: Auteur: tikSimone
Geplaatst: di 28 nov 2006 16:51
Nu ja, kun je toch voorleggen? Of dat het in de colofon genoemd wordt?
|
|