sleutel verstrekking recht van wegen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: sleutel verstrekking recht van wegen Auteur: pheins BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 11:43
    —
Hallo,
Ik wil de achterom afsluiten middels een metalen poort. Per woning die uitkomt op de poort en recht van wegen heeft wil ik om de kosten voor mij te drukken 1 sleutel verstrekken. Voor eventuele meerdere sleutels per woning wil ik de kostprijs in rekening brengen. Het betreft hier gecertificeerde sleutels. Deze zijn dus niet zo maar na te maken. Dit om controle te houden op het recht van wegen. Mag ik de kostprijs van de sleutels in rekening brengen?
graag een reactie,

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 14:10
    —
Ik denk dat je eerst toestemming moet hebben van de mensen die je op wilt sluiten.

Er mist veel te veel relevante informatie in je vraag om een zinnig antwoord te geven. Schets de context eens.

#3:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 14:22
    —
Als die achterom jouw terrein is en die mensen hebben recht van overpad, dan lijkt het mij toe dat je minimaal twee sleutels per huishouden moet verstrekken.

Waarom wil je een gecertificeerde sleutel? Op die manier worden de mensen wel heel afhankelijk van jou (de sleutel kan immers niet worden bijgemaakt zonder het bijbehorende certificaat). Bovendien zijn die sleutels vrij duur.

#4:  Auteur: pheins BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 23:26
    —
bona fides schreef:
Ik denk dat je eerst toestemming moet hebben van de mensen die je op wilt sluiten.

Er mist veel te veel relevante informatie in je vraag om een zinnig antwoord te geven. Schets de context eens.

Waarom heb ik toestemming nodig om een toegangspoort te plaatsen op eigen grond terwijl ik recht van wegen blijf geven? Ik sluit ze niet op ik sluit via deze weg vreemde mensen buiten.

Welke relevante informatie heb je extra nodig?

#5:  Auteur: pheins BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 23:35
    —
tikSimone schreef:
Als die achterom jouw terrein is en die mensen hebben recht van overpad, dan lijkt het mij toe dat je minimaal twee sleutels per huishouden moet verstrekken.

Waarom wil je een gecertificeerde sleutel? Op die manier worden de mensen wel heel afhankelijk van jou (de sleutel kan immers niet worden bijgemaakt zonder het bijbehorende certificaat). Bovendien zijn die sleutels vrij duur.

Wat is de achterliggende gedacht dat ik twee sleutels moet verstrekken?
Door de achterom af te sluiten met een poort zorg ik ervoor dat er geen insluipers/inbrekers meer via de achterom bij aanliggende percelen kunnen komen. Op het moment is hier veel overlast van. Zo zijn er recentelijk nog wat inbraken gepleegd via de achterom en zijn er ook vernielingen gepleegd. De meeste mensen die uitkomen op de achterom zijn blij met de plannen om de achterom te sluiten met een draaipoort. Is het dan al niet netjes dat ik 1 sleutel per woning verstrek. Er grenzen zo'n 20 woningen aan de achterom. En ja gecertificeerde sleutels zijn inderdaad duur, maar we willen wel een contole houden op wie er allemaal een sleutel heeft/krijgt.

#6:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 1:37
    —
OK, je medebewoners zien het nut van afsluiting dus wel in.

De gedachte achter 2 sleutels per huishouden was gewoon dat je zo'n sleutel aan je sleutelbos doet en omdat het gemiddelde huishouden meestal uit meer mensen bestaat is de overlast de buren door afsluiting ondervinden minimaal. Zij hebben nu eenmaal dat recht van overpad.

Maar goed, uit je post maak ik op dat het grootste deel van de buren wel voor afsluiting is. Dat gevoegd bij het gegeven dat er veel meer sleutels uitgegeven moeten worden dan ik dacht (20 woningen is wel veel) maakt 1 ook niet onredelijk. En je kunt zelfs met iedereen even overleggen in hoeverre ze de kosten voor eigen rekening willen nemen.

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 18:59
    —
pheins schreef:
bona fides schreef:

Waarom heb ik toestemming nodig om een toegangspoort te plaatsen op eigen grond terwijl ik recht van wegen blijf geven? Ik sluit ze niet op ik sluit via deze weg vreemde mensen buiten.

Welke relevante informatie heb je extra nodig?

Gewoon om wat voor situatie het gaat. Lees je vraag eens zoals je die gesteld hebt, je laat ongeveer alles aan onze fantasie over.

Je hebt nu iets meer verteld. Hebben de andere bewoners een recht van overpad? Dan mag je de uitoefening van dat recht niet belemmeren door het plaatsen van een hek, ook niet als je ze gratis een sleutel zou geven.

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 19:03
    —
tikSimone schreef:

Alleen "de meeste". Er zal met alle bewoners tot een akkoord moeten worden gekomen, dan kun je gelijk een afspraak maken over de kosten. Wanneer het om een erfdienstbaarheid gaat is het aan te raden de gewijzigde uitoefening van het recht van overpad bij de notaris vast te leggen, anders kan een latere nieuwe bewoner afdwingen dat de afsluiting wordt verwijderd.

#9:  Auteur: pheins BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 20:49
    —
bona fides schreef:
tikSimone schreef:

Alleen "de meeste". Er zal met alle bewoners tot een akkoord moeten worden gekomen, dan kun je gelijk een afspraak maken over de kosten. Wanneer het om een erfdienstbaarheid gaat is het aan te raden de gewijzigde uitoefening van het recht van overpad bij de notaris vast te leggen, anders kan een latere nieuwe bewoner afdwingen dat de afsluiting wordt verwijderd.

Er is momenteel geen bewoner die tegen afsluiting van de doorgang middels een draaipoort. Nogmaals door deze poort/deur te plaatsen hopen we mensen van buitenaf buiten te houden. Gemeente, politie, brandweer hebben allemaal laten weten dat ze hier geen probleem mee hebben. Ik laat de bewoners ook hun recht van wegen behouden. Deze zal ik hun ook nimmer ontnemen. Met andere woorden, alle bewoners behouden hun recht van wegen c.q. overpad. Mijn vraag is echter moet ik alle sleutels uit eigen zak bekostigen of mag ik hier redelijkerwijs een onkosten vergoeding voor vragen.

#10:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 22:08
    —
bona fides schreef:
Hebben de andere bewoners een recht van overpad? Dan mag je de uitoefening van dat recht niet belemmeren door het plaatsen van een hek, ook niet als je ze gratis een sleutel zou geven.

In mijn ogen belemmert een hek de mensen niet. Het vertraagt hooguit (want je moet dan vanaf nu met een sleutel binnenkomen) hun gebruikmaking van het recht van overpad.

pheins schreef:
Mijn vraag is echter moet ik alle sleutels uit eigen zak bekostigen of mag ik hier redelijkerwijs een onkosten vergoeding voor vragen.

Ik denk dat je zoiets het best kunt overleggen met alle bewoners zoals tikSimone dat al voorstelde. Redelijkerwijs zou jij alle kosten op je moeten nemen, want het is jouw hek/jouw idee voor zover ik het begrepen heb.

#11:  Auteur: pheins BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 22:40
    —
Ik geef alle woningen een sleutel. Hierdoor is hun recht van wegen gewaarborgd. Maar ben ik wettelijk gezien verplicht om ze meer dan een sleutel te verstrekken? Dat is de vraag die ik graag beantwoord zie.

Tot nu toe praat iedereen voornamelijk over het recht van overpad.
dit onderwerp is voor mij inmiddels duidelijk. Maar ik kan nergens vinden hoeveel sleutels ik op mijn kosten moet verstrekken. Ik zou het billijk vinden doordat ik 1 sleutel verstrek ik de meerdere sleutels die een woning graag zou willen hebben in rekening mag brengen. Is hier iets meer over bekend?

#12:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 22:51
    —
Dat ligt er allemaal aan. Zoals terecht reeds eerder opgemerkt is, bestaat een gemiddelde huishouden uit meerdere personen. Het ligt er maar aan waar men die 'achterom' voor gebruikt. Als ze het gebruiken om hun fietsen te stallen, kan ik me wel voorstellen dat ze niet dolblij zullen zijn met een rekening van bijvoorbeeld 3 extra sleutels van 20€ elk. Dus meer info aub.

Voor zover ik weet is er hier niet echt een jurisprudentie over wat we op de uni behandelen (dat wil dus niet zeggen dat die er niet zijn). Als ik je buurman was, zou ik je in ieder geval voor de rechter slepen Twisted Evil...niet persoonlijk, maar gewoon om te kijken wat hij/zij zou oordelen Wink

#13:  Auteur: pheins BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 23:09
    —
Volento Deo schreef:
Dat ligt er allemaal aan. Zoals terecht reeds eerder opgemerkt is, bestaat een gemiddelde huishouden uit meerdere personen. Het ligt er maar aan waar men die 'achterom' voor gebruikt. Als ze het gebruiken om hun fietsen te stallen, kan ik me wel voorstellen dat ze niet dolblij zullen zijn met een rekening van bijvoorbeeld 3 extra sleutels van 20€ elk. Dus meer info aub.

Voor zover ik weet is er hier niet echt een jurisprudentie over wat we op de uni behandelen (dat wil dus niet zeggen dat die er niet zijn). Als ik je buurman was, zou ik je in ieder geval voor de rechter slepen Twisted Evil...niet persoonlijk, maar gewoon om te kijken wat hij/zij zou oordelen Wink

De kosten voor een gecertificeerde sleutel ligt met korting op €15,-. Als ik de sleutels uit eigen zak moet gaan betalen is dat voor mij natuurlijk ook een kostenpost. Ik begrijp dat elke inwoner van een woning wel een sleutel wil hebben. Dit is natuurlijk gemakkelijk. Ik zou het echter vreemd vinden dat ik alle bewoners een sleutel moet verstrekken. Dit omdat recht van overpad per woning wordt omschreven.
Wil je meer weten wil je dan gericht vragen, weet zo niet welke info je meer wil hebben.

#14:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 23:28
    —
Wat ik meer zou willen weten is waar jullie de achterom voor gebruiken. Dit is relevant, want dat zou mede bepalen of het redelijk is om (maar) 1 sleutel per woning te overhandigen.

Ik snap dat het leveren van alle sleutels een groot kostenpost is voor jou, maar dat is ook niet het enige alternatief voor het leveren van 1 sleutel. Je zou bijvoorbeeld op zijn minst een reservesleutel erbij kunnen doen.

Het is ook zo dat het jouw keuze is geweest om een hek neer te zetten (al dan niet genoodzaakt in verband met diefstal). Dus je kiest zelf voor zo'n kostenpost. Komt ook nog bij dat je bijvoorbeeld gewone (lees: goedkopere) sleutels kon gebruiken in plaats van de gecertificeerde (lees: duurdere).

#15:  Auteur: pheins BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 23:33
    —
Volento Deo schreef:
Wat ik meer zou willen weten is waar jullie de achterom voor gebruiken. Dit is relevant, want dat zou mede bepalen of het redelijk is om (maar) 1 sleutel per woning te overhandigen.

Ik snap dat het leveren van alle sleutels een groot kostenpost is voor jou, maar dat is ook niet het enige alternatief voor het leveren van 1 sleutel. Je zou bijvoorbeeld op zijn minst een reservesleutel erbij kunnen doen.

Het is ook zo dat het jouw keuze is geweest om een hek neer te zetten (al dan niet genoodzaakt in verband met diefstal). Dus je kiest zelf voor zo'n kostenpost. Komt ook nog bij dat je bijvoorbeeld gewone (lees: goedkopere) sleutels kon gebruiken in plaats van de gecertificeerde (lees: duurdere).

De achterom wordt gebruikt voor het aan straat zetten van de vuilnisbakken. En inderdaad om met de fiets de openbare weg te berijken. Voor het plaatsen van de poort krijgen we subsidie van de Gemeente. Dus die kosten hebben wij als bewoners niet. Met de subsidie kunnen we maar 1 sleutel per woning verstrekken.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 3

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl