Rutte wil prestatiecontract met OM
#1: Rutte wil prestatiecontract met OM Auteur: Gwenny
Geplaatst: vr 10 nov 2006 11:44
Quote: | Rutte wil prestatiecontract met OM
VVD-leider Rutte wil dat het volgende kabinet prestatie-afspraken gaat maken met het Openbaar Ministerie. Rutte wil het kabinet zo meer invloed geven op het beleid van het OM.
In het contract kan bijvoorbeeld staan dat het OM meer aandacht moet besteden aan kleine criminaliteit en minder aan verkeersdelicten. Zo moet duidelijk zijn welke prioriteiten justitie stelt.
Het contract moet volgens Rutte worden afgesloten door de nieuwe minister van Veiligheid, een functie waar al langer over wordt gepraat. Nu valt veiligheid deels onder het ministerie van Justitie en deels onder Binnenlandse Zaken. |
Bron: www.nos.nl
Tja, is dit een goed idee?
Ik vind dat met het afsluiten van een prestatiecontract met het OM moet worden uitgekeken dat het OM om te moeten 'scoren' nog meer gaat blunderen dan ze al doen.
Ik denk dat het wellicht een goed idee is om bepaalde werkzaamheden van het OM in een prestatiecontract op te nemen en andere werkzaamheden zoals het behandelen van zwaardere misdrijven buiten beschouwing te laten.
Gwen
|
#2: Auteur: Michaelm
Geplaatst: vr 10 nov 2006 12:01
Volgens mij zitten er ook meer nadelen dan voordelen aan.
Ik zie hierin meer een instrument dat ze willen gaan gebruiken om aan te kunnen geven hoe goed het wel niet gaat want de cijfers wijzen daarop.
Het zijn dan wel van tevoren vastgelegde cijfers maar dat boeit dan niet.
|
#3: Auteur: tikSimone
Geplaatst: vr 10 nov 2006 12:24
Ik vind het op zich wel een goed streven. Denk dat je het meer moet zien als een soort business plan en het kan nooit kwaad om van tevoren helder te zijn over je doelen. Wel moet er in dit geval voor gewaakt worden dat er niet gewerkt gaat worden volgens "de waan van de dag" en dat het oppportunitietsbeginsel in stand blijft.
V.w.b. dat vermeende blunderen: ik vind dat wel meevallen, hoor. Wat wordt er dan geblunderd? En als er iets mis gaat af en toe, leg dat eens naast de hoeveleheid zaken die in behandeling zijn.
|
#4: Auteur: JBA
Geplaatst: vr 10 nov 2006 17:53
Volgens mij gaat dit niet werken. Voor een groot deel van de zaken zijn ze gewoon afhankelijk van datgene dat ze aangeleverd krijgen door de politie. Het zou nogal vreemd zijn als de politie aan de hand van klachten in een wijk een verkeerscontrole houdt bijvoorbeeld met het oog op snelheid, en dat justitie vervolgens niets met die verbalen doet. Ik weet dus ook niet helemaal hoe Rutte dit ziet.
|
#5: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 11 nov 2006 0:15
Prestatiecontracten met de politie waren toch al zulke enorme successen maar niet heus?
|
#6: Auteur: Gwenny
Geplaatst: za 11 nov 2006 1:44
Vandaag werd het onderwerp waar dit topic over gaat bij NOVA besproken.
Fred Teeven en Piet Hein Donner zaten tegenover elkaar en gingen het debat aan.
Ik vond het debat an isch niet sterk, waardoor mijn aandacht ook regelmatig naar andere dingen dan het debat ging. Morgen nog maar eens op internet terugkijken .
Gwen
|
#7: Auteur: JBA
Geplaatst: za 11 nov 2006 6:27
bona fides schreef: | Prestatiecontracten met de politie waren toch al zulke enorme successen maar niet heus? |
Op zich valt dat wel mee, alleen de nadruk in de pers lag soms op het verkeerde punt, maar ook het zwaartpunt van de prestatiecontracten op zich. De contracten zijn vrij uitgebreid. Het aantal uit te schrijven bekeuringen is slechts een heel klein deel van het contract. Er staat bijvoorbeeld ook in hoeveel boeven er gevangen moeten worden en welk cijfer de burger moet geven voor bijv. bereikbaarheid en service. De pers heeft echter de afgelopen jaren enkel de bekeuringen eruit gepikt, overigens voor een deel begrijpelijk. Alleen, als je het vanaf de andere kant bekijkt, het hoort ook bij politiewerk en als je afspraken gaat maken hoort dat er ook bij. De uitwerking bleek echter niet zoals gewenst, het zwaartepunt lag te veel bij het aantal bonnen en je kreeg er "razzia's" van aan het einde van het jaar om de achterstand in te halen. Op alle fronten waren de prestatiecontracten moeilijk haalbaar, dat is logisch, want zo push je een organisatie om na te denken over de aanpak van zaken om zo beter te presteren. Alleen in het geval van bonnen leverde dat gewoon verkeerde situaties op.
Maar op zich is het natuurlijk niet slecht als er afspraken worden gemaakt over het presteren van een organisatie. Het zijn onze belastingcenten en een overheidsbedrijf heeft nu eenmaal, in tegenstelling tot het bedrijfsleven, geen winstoogmerk waardoor het erg gemakkelijk is slordig met budget om te springen.
|
#8: Kwaliteit boven kwantiteit Auteur: OhJaJôh?
Geplaatst: za 11 nov 2006 19:23
Mij dunkt dat kwaliteit boven kwantiteit moet prevaleren en dat prestatiecontracten veel te veel gericht zijn op productie.
Typisch populistisch proefballonnetje van Rutte, die wil laten zien dat hij ook 'heus wel flink' is, net als mevrouw Verdonk.
Je kan volgens mij ook bezwaarlijk betogen dat het OM niet al reuze zijn best doet om te 'scoren', dus ik snap sowieso de hele kwestie niet.
Met Donner ben ik het niet vaak eens, maar rechtstatelijk is hij wel en dat is een bijzondere houding, gelet op de populistische tegenwind die er waait in de Tweede Kamer.
|
|