Copyright op online games...?
#1: Copyright op online games...? Auteur: Uncle
Geplaatst: ma 30 okt 2006 17:25
Door 's avonds enig tijdoverschot ben ik mijn kennis programmeren middels zelfstudie weer aan het terug brengen doet het altijd goed bij de baas
Nu doe ik een voetbal game en dacht het leuk te vinden om hiervoor eens een programmatje te maken, zeg maar om de informatie van je team te manages. Nu heb ik dit netjes kenbaar gemaakt aan de makers van deze game (wilde het netjes houden) maar krijg ineens te horen dat ze hier niet van gediend zijn en dat ik er onmiddelijk mee moet stoppen... (eigenlijk met als reden en ik citeer: "omdat we de optie willen open laten om dat in de toekomst zelf te doen ")(ik lees als: " goed plan, kappen nou, gaan we lekker zelf doen")
Nu weet ik dat de makers van dergelijke games over het algemeen wel de rechten hebben op logo's, plaatjes, graphics e.d. in de game maar in hoeverre kunnen ze je verbieden een programmatje te schrijven waarin getallen en statistieken worden opgeslagen? Volgens hun reactie heeft de beheerder van de game rechten over de gehele game inclusief alle informatie (zeg maar dus ook van mijn speler/team, maar ik heb hier zo mijn twijfels bij). Iemand enig idee in hoeverre rechten en copyrights gaan bij zoiets. Dan zouden ze me in principe ook moeten verbieden om dit alles in een simpel excel sheetje bij te houden of alleen al word??
Merk op dat de data NIET direct wordt gedownload van de site maar gewoon overgetypt moet worden in het programma (als dat verschil zou maken). Ze verbieden my contact te maken met de servers van het spel en daar kan ik natuurlijk niet tegen inbrengen dat is hun goed recht.
Dus mijn vragen beknopt:
1. Hoever gaan copyrights op dergelijke games en
2. Kan een site een copyright leggen op getallen en statistieken
|
#2: Auteur: StevenK
Geplaatst: ma 30 okt 2006 18:16
#3: Auteur: Uncle
Geplaatst: ma 30 okt 2006 18:47
ja dat is ook mijn topic maar hoewel ik daar meestal wel vooruit kan met de antwoorden was dat deze keer niet zo, en dacht ik het hier eens te proberen.
|
#4: Auteur: Arnoud Engelfriet
Geplaatst: ma 30 okt 2006 21:53
Je kunt geen auteursrecht claimen op een idee of concept. Je hebt auteursrecht op de software, de graphics, kortom het uitgewerkte concept (zie When is software protected by copyright op mijn site). Op die grond kun je je niet verzetten tegen het maken van hulpprogramma's om bijvoorbeeld statistieken te maken of om bij te houden wat je aan het doen bent met dat programma.
Als je concrete elementen overneemt, dan schend je wel het auteursrecht. Dus het hulpprogramma mag geen graphics uit het origineel overnemen, om eens wat te noemen.
Ik ken dit spel niet, maar een karakter uit een boek of film wordt over het algemeen gezien als "concreet element". Dat geldt niet alleen bij plaatjes lenen zoals de Pokemon-figuren. Een serie creatief gekozen namen en personages van een fictief voetbalelftal zou best wel eens een concreet element kunnen zijn. Toon van Driel wordt vast heel boos als jij een verhaal van FC Knudde gaat maken, ook als je daarbij de plaatjes niet overneemt.
Dat neemt niet weg dat je hoe dan ook gegevens mag bijhouden over hoe je spel vordert. De gegevens die zij bijhouden mag je weer niet overnemen, want daar zit een databankrecht op (zie Blijf uit die databank). Daar gelden weliswaar bepaalde eisen aan (met name een substantiele investering in tijd, geld of moeite om hem te maken) maar dat blijkt in de praktijk niet zo'n horde te zijn.
Uit een beschermde databank mag je geen gegevens overnemen zonder toestemming. Het maakt dan niet uit of je het met de hand overtypt, een select-all©&paste doet of een speciaal scraper script hebt gebouwd.
Arnoud
|
#5: Auteur: Uncle
Geplaatst: di 31 okt 2006 0:04
Kijk, dat zijn de reacties waarnaar ik op zoek ben.
Nu is mijn logische vervolgvraag, kan de maker van een software programma verantwoordelijk worden gehouden voor het gebruik ervan, ja uiteraard maar worden er dan ook rechten geschonden. Beter gevraagd. Ik maak een programma waarmee informatie uit een spel gemanaged kan worden. Maar ik stop deze informatie niet zelf in het programma. Ik bied alleen de mogelijkheid om dit te doen voor de gebruiker.
Ook de namen van de spelers stop ik niet zelf in het programma, dat is aan de gebruiker, daar moet wel bij worden opgemerkt dat er geen creatieve gedachte achter de naam van deze spelers zit. Grote kans dat je je eigen naam er ook in terug vind.
|
#6: Auteur: Arnoud Engelfriet
Geplaatst: di 31 okt 2006 0:24
In hoeverre een auteur verantwoordelijk gehouden kan worden voor wat mensen doen met zijn software, is een hele moeilijke vraag. In Nederland is Kazaa destijds 'vrijgesproken' ondanks de grootschalige nbreuk op auteursrecht die gebruikers pleegden met behulp van die software. Daarbij was belangrijk dat de Kazaa software noch de website of documentatie aanzette tot inbreuk plegen.
Hoe zich dat verhoudt tot een hulpprogramma dat specifiek geschreven is voor gebruik bij 1 spel durf ik niet te zeggen. Als de inbreuk het doel is van het programma (zeg maar, de gebruiker kan niet anders) dan heb je een probleem. Maar als het vergelijkbaar is met een op een bepaalde manier opgezette spreadsheet, dan heb jij geen verantwoordelijkheid als ik daarin mijn criminele boekhouding ga bijhouden of staatsgeheime tabellen kopieer.
Arnoud
|
#7: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 31 okt 2006 3:32
Met het kopiëren van team- en spelersnamen die niet door de makers van het programma, maar door andere spelers zijn bedacht, kun je geen inbreuk maken op het auteursrecht van de makers.
Ter analogie kan Microsoft ook geen auteursrecht claimen op documenten die gebruikers in Word hebben geschreven, en ook niet op macro's of scripts die gebruikers voor gebruik in Word hebben geschreven.
|
#8: Auteur: Arnoud Engelfriet
Geplaatst: di 31 okt 2006 9:11
bona fides schreef: | Met het kopiëren van team- en spelersnamen die niet door de makers van het programma, maar door andere spelers zijn bedacht, kun je geen inbreuk maken op het auteursrecht van de makers. |
Mee eens. Hooguit zou wellicht een databankrecht kunnen worden ingeroepen als iemand de hele lijst met namen en gegevens van spelers overneemt.
Arnoud
|
#9: Auteur: lexine
Geplaatst: wo 01 nov 2006 16:18
bona fides schreef: | Met het kopiëren van team- en spelersnamen die niet door de makers van het programma, maar door andere spelers zijn bedacht, kun je geen inbreuk maken op het auteursrecht van de makers.
|
Maar mogelijk wel op het auteursrecht van de spelers.
|
#10: Auteur: Uncle
Geplaatst: ma 06 nov 2006 12:04
mmm... blijf het allemaal raar vinden. Ik snap een hoop van copyright maar in dit geval doe ik niks kopieren. Ik maak een programma waarmee mensen zelf data kunnen bijhouden van een online spel. Een soort statistiek bijhoudt programma, een uitgebreide excel sheet zou hetzelfde doen en zou wel mogen.
Ik stop trouwens de spelers niet zelf in het programma, dat doen de managers zelf met de spelers uit hun eigen team.
|
#11: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 06 nov 2006 12:51
Uncle schreef: | mmm... blijf het allemaal raar vinden. Ik snap een hoop van copyright maar in dit geval doe ik niks kopieren. |
Dan kun je uit bovenstaande reacties afleiden dat je volgens ons geen inbreuk maakt.
|
|