Geen garantie op twee Poolse Quad Wagentjes van Auchan
#1: Geen garantie op twee Poolse Quad Wagentjes van Auchan Auteur: henkie
Geplaatst: do 24 aug 2006 12:59
Ik heb bij auchan in polen twee Quad Wagentjes gekocht voor 1600 euro .Nu zijn ze na tweedagen al kapot bij een is de moter kapot en bij de tweede is de koppeling kapot ,ik heb er dus weinig of niets mee kunnen doen. Ze zeggen dat ik als ik ze wil laten reparen het zelf moet betalen. Wie kan mijn hiermee helpen er moet toch ook in polen garantie op dit product zijn? Wat moet ik doen? Auchan is een grote supermarkt van oorsprong Frans
|
#2: Auteur: Suijkerbuijk
Geplaatst: do 24 aug 2006 13:15
Je hebt de quads in Polen gekocht, hetgeen betekent dat Pools recht van toepassing is. Pools recht zal waarschijnlijk wel een vorm van garantie kennen, en Auchan heeft waarschijnlijk ook algemene voorwaarden (in het Pools) waar het een en ander uit te halen is.
Helaas weet ik niets van Pools recht.
Om een jurist in Polen aan het werk te zetten om dit it te zoeken, en indien mogelijk je recht af te dwingen, kost wellicht meer dan de quads je hebben gekost.
|
#3: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 24 aug 2006 15:56
Suijkerbuijk schreef: | Helaas weet ik niets van Pools recht. |
Dat weet je wel!
De wettelijke garantie met omkering van bewijslast over de eerste 6 maanden is Europees recht, dus zal ook in Polen gelden.
|
#4: Auteur: Roro25
Geplaatst: vr 25 aug 2006 3:46
even off topic:
is het dan al zo ver dat Polen de volledige wetgeving al moet toepasse?
- Polen krijgt subsidies e.d.
- geen deelname monetaire unie
- ook nog geen eu-nationaliteit
Ik vraag het mij sterk af.
|
#5: Auteur: Gwenny
Geplaatst: vr 25 aug 2006 10:13
Polen is nu bij de EU gevoegd, dus het lijkt mij niet meer dan logisch dat zij zich dan ook aan de Europese wet- en regelgeving moeten houden.
Verder lopen hier wat polen die redelijk engels kunnen. Zal ik ze vragen of zij iets van een bij hun geldende wettelijke garantietermijn weten die universeel geldt?
En heeel misschien krijg ik ze zo ver dat ze de AV globaal vertalen als ik die tenminste in handen krijg.
Niet geschoten is altijd mis zeg ik maar.
Gwen
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 25 aug 2006 23:53
Roro25 schreef: | even off topic:
is het dan al zo ver dat Polen de volledige wetgeving al moet toepasse?
- Polen krijgt subsidies e.d.
- geen deelname monetaire unie
- ook nog geen eu-nationaliteit
Ik vraag het mij sterk af. |
Polen is lid van de EU en is dus partij bij het EG-verdrag. Polen is daarom verplicht alle Europese richtlijnen te implementeren. Volgens mij is dat al gebeurd voordat Polen tot de Unie toetrad.
Dat Polen subsidies krijgt lijkt me irrelevant. Ook Nederland en Frankrijk krijgen subsidies. Dat Polen de zloty nog heeft staat er ook los van, Zweden, Denemarken en het VK vallen ook gewoon onder de Europese regelgeving. Hoe het punt van de EU-nationaliteit precies geregeld is weet ik niet, maar ik vermoed dat Poolse burgers deze net zo goed hebben als wij, behalve dat oude EU-landen voor Poolse burgers nog uitzonderingen mogen maken.
Ik weet niet zeker dat Polen de richtlijn die de wettelijke garantie regelt heeft geïmplementeerd, maar het zou me verbazen als dit niet het geval is.
En zie hier voor een bevestiging.
|
#7: Auteur: Roro25
Geplaatst: za 26 aug 2006 2:07
dank je wel voor je bevestiging
|
|