Datum van ontvangst aanvraag
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Datum van ontvangst aanvraag Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 20:42
    —
Mag ik er nog eentje stellen? Staat niet in mijn boek.....

Om aan de termijn die een bestuursorgaan in acht moet nemen bij het beslissen op een aanvraag te voldoen is het van belang om de ontvangstdatum te bepalen. Nu is er in de Awb niet gedefinieerd wanneer iets is ontvangen. Is dat bijvoorbeeld de poststempel, de stempel van de postafdeling van het bestuursorgaan (of de rechtspersoon waar die toe behoort) en als zoiets dan zaterdag wordt verstuurd gaat het dan vanaf maandag in (bijvoorbeeld bij een fax)?

Volgens mij moet hier jurisprudentie over zijn want de wet biedt volgens mij geen uitsluitsel. Ik vroeg me af of iemand weet waar ik dan het beste kan zoeken (trefwoorden / arresten) en of iemand nadere info over deze materie heeft.

#2:  Auteur: J.C. BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 21:05
    —
Uit ervaring (geen jurisprudentie). Wat betreft post: de datum van de poststempel (bij binnenkomst). Wat betreft fax: tijd van binnenkomst.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 22:20
    —
Bij fax inderdaad tijd van binnenkomst, want ik kan me een casus herinneren van een fax die om 0:01 uur binnenkwam en derhalve te laat (ABR 16 mei 2000, JB 183 en AB 325 (kostbare minuten)).

Ontvangstdatum is natuurlijk niet alleen van belang voor het bepalen van de termijn die het bestuursorgaan in acht moet nemen, maar ook om te bepalen of de belanghebbende binnen de termijn bezwaar heeft aangetekend. Dit zeg ik omdat dit wellicht kan helpen bij het zoeken naar jurisprudentie. Op termijnoverschrijding door een bestuursorgaan staat geen sanctie, dus ik betwijfel dat daar veel jurisprudentie over is te vinden.

Voor brief zou ik zeggen stempel van de postafdeling bij binnenkomst. Ik heb dit ook wel ergens gelezen, dacht ik. Konijnenbelt verwijst naar CRvB 4 maart 1998, AB 348 (poststempel), maar dit gaat om art 6:9 lid 2 Awb (waar het poststempel van de postbezorging in beginsel de doorslag geeft). Dan lijkt het me erg voor de hand liggen om bij toepassing van art 6:9 lid 1 Awb naar het stempel van de interne postafdeling te kijken, een andere mogelijkheid is er ook niet afgezien van aangetekende brieven.

Voor de berekening van termijnen zie de Algemene termijnenwet.

#4:  Auteur: Tijmen BerichtGeplaatst: do 24 aug 2006 9:18
    —
Termijnoverschrijding door het bestuursorgaan kan m.i. wel gesanctioneerd worden, namelijk door bezwaar te maken tegen het niet/niet tijdig nemen van een (appelabel) besluit.

#5:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: do 24 aug 2006 9:25
    —
Tijmen schreef:
Termijnoverschrijding door het bestuursorgaan kan m.i. wel gesanctioneerd worden, namelijk door bezwaar te maken tegen het niet/niet tijdig nemen van een (appelabel) besluit.


Dat is geen sanctie en dergelijke zaken (beroep tegen fictieve weigering om te beslissen) zul je weinig of niet tegenkomen in de gepubliceerde jurisprudentie.



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl