Bijwonen zaken in rechtszaal. Hoe weet je het 'programma'?
#1: Bijwonen zaken in rechtszaal. Hoe weet je het 'programma'? Auteur: JV
Geplaatst: vr 11 aug 2006 20:11
Mijn excuses als dit in het verkeerde deel van het forum staat, ik weet geen relevant deel te vinden.
Graag zou ik uit interesse eens wat meer, diverse soorten, rechtszaken/kort gedingen etc. bijwonen. In Amsterdam.
Is er een manier om te achterhalen wat er 'op het programma staat' en in welke zaal dit gebeurt etc.?
Kun je deze info gewoon krijgen van de receptionisten, zijn er andere methoden om te achterhalen waar zaken worden behandeld die wellicht interessant zijn? Is dit soort informatie verkrijgbaar?
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: vr 11 aug 2006 20:46
Je kunt het eens proberen met een telefoontje naar de afdeling Voorlichting.
Van strafzaken weet ik dat je je op de dag zelf gewoon kunt melden bij de bodes. Zij willen je gerust advies geven over welke zaken "leuk" zijn om bij te wonen.
|
#3: Auteur: annemiekewp
Geplaatst: vr 11 aug 2006 22:48
je kunt iig op http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken de plaats aanklikken van de rechtbank waar je naartoe wilt. bij de desbetreffende rechtbank staat dan bezoekersinformatie met een zittingsrooster. een tijd geleden heb ik zelf allerlei strafzaken bijgewoond, gewoon bellen met de centrale balie; zij weten precies of zaken interessant zijn. zelf vond ik de zaken waar gelijk uitspraak gedaan erg leuk!
|
#4: Auteur: tikSimone
Geplaatst: vr 11 aug 2006 23:06
Maar een hele ochtend alcoholzaken is wel saai hoor .....
|
#5: Auteur: Gwenny
Geplaatst: za 12 aug 2006 0:08
Tja, ik ga altijd 'op de gok' een dagdeel rechtbank doen en vraag ter plekke aan de bode welke zaken interessant zijn.
Bij een kleinere rechtank waar ik ben geweest (overigens niet in een studentenstad) deed men erg moeilijk in het geven van inhoudelijke informatie, dus ging ik altijd 'op de gok' een zittingszaal binnen. Ik mocht er dan pas uit als er werd geschorst of als de zitting ten einde was. En dan kwam het weleens voor dat ik uren zat te suffen omdat het om een belastingzaak o.i.d. ging.
Ik weet van de rechtbank Utrecht dat de persrol altijd vanaf maandag bij de centrale balie hangt zodat men kan kijken wat er de komende week op het programma staat. Verder heb ik uit zeer betrouwbare bron mogen vernemen dat men het plan heeft om een speciale 'studentenpersrol' te introduceren die online (op onderwijscentra) in te zien is, zodat de student zelf kan bepalen wanneer hij/zij een ziting bij komt wonen.
Gwen
|
#6: Auteur: Dahliya
Geplaatst: do 31 aug 2006 20:32
Je moet naar de rechtbank en om de hoek van het loket staat een overzicht over rechtszaken die op korte termijn gehouden worden. In het overzicht staan kort en inhoudelijk beschreven waar de zaken over gaan.
|
|