buurvrouw plaatst erfafscheiding zonder toestemming
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: buurvrouw plaatst erfafscheiding zonder toestemming Auteur: nathalie1d571 BerichtGeplaatst: zo 03 jul 2011 18:42
    —
Mijn buurvrouw heeft een erfafscheiding geplaatst zonder overleg of toestemming OVER de erfgrens heen ! MIJN GROND ! Zo brutaal.
Vorig jaar is mijn voortuin volledig betegeld en ingebouwd met opsluitbanden. De opsluitband die aan de kant ligt grensend aan haar erf, is met opzet 2 centimeter van de erfgrens af geplaatst. Zodat ik geen toestemming hoefde te vragen voor het plaatsen van de opsluitbanden. (de opsluitbanden zijn 5 cm breed en een paar centimeter hoog) Ik denk dat de band met 2 cm boven de tegels uitsteken en is slechts gedoeld om de tegels op zijn plaats te houden.
Kortom, mijn buurvrouw heeft een aantal weken geleden een erfafscheiding laten plaatsen dat meer weg heeft van een vierkante sloep! ipv een schutting. Spuuglelijk, maar dat moet zij zelf weten. Ware het niet dat zij mij geen toestemming heeft gevraagd om deze op de erfgrens te plaatsen, noch heeft overlegd. En vervolgens deze niet OP de erfgrens, maar OP MIJN GROND, OVER DE ERFGRENS heeft geplaatst!
Ik heb al een lange brief naar haar gezonden, waarin duidelijk staat dat ik het niet accepteer (helemaal niet gezien de ellende die zij mij heeft bezorgd v.w.b. de gezamenlijke schutting in de achtertuin 5 jaar geleden). Die staat op de erfgrens met haar toestemming! EN ik heb deze volledig betaald en ben aan haar wensen tegemoet gekomen qua uiterlijk van de schutting.
Ik heb haar aangegeven in de brief dat zij gezien haar gedrag van 5 jaar geleden totaal geen recht heeft OM ZONDER toestemming of enig overleg een schutting op mijn grond te plaatsen.
Zij reageert niet...
Moet ik nu een brief sturen waarin ik sommeer haar de erfafscheiding te verplaatsen naar haar eigen grond ?
Ik vind het ding lelijk en wil niet mijn grond aan haar afstaan omdat er een verjaringstermijn van 10 jaar op staat, dat na 10 jaar het haar grond wordt! Dit is een koophuis en dat wil ik dus niet ! Hoe moet ik handelen ?

Alvast bedankt !

#2: mag ik aanpassing aan de schutting maken ? Auteur: nathalie1d571 BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2011 12:51
    —
De erfafscheiding is geplaatst over de erfgrens. Op mijn grond.
mag ik aanpassingen aan de schutting maken ?
Zoja, wat mag ik ?

Ik heb geen zin om dit te laten escaleren en wil liever niet naar een rechter. Om die reden wil ik aanpassingen maken, zodat ik er geen last meer van heb.
Mijn klikos kunnen nu niet meer staan waar ze stonden omdat de erfafscheiding op mijn grond staat...en de balken dusdanig veel ruimte in beslag nemen, dat ze een stuk naar voren komen.

Mag ik de overhellende rand over de lengte (aan mijn kant) afzagen zodat mijn klikos weer iets naar achter kunnen ?
Wat mag ik wel en wat mag ik niet ?

#3:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2011 13:15
    —
Nee, natuurlijk mag ze dat niet zonder toestemming. Ze mag er wel een plaatsen op haar eigen grond (mits voldaan wordt aan bouwvoorschriften, welstand etc. etc.).

Wat is de aard van de constructie? Stel dat het iets van hout is, dan kun je natuurlijk brieven gaan schrijven, maar je kunt ook gewoon in dat geval de schutting eruit laten trekken en netjes voor haar deur neerleggen. Net zoals je overhangende takken van de struiken van de buren gewoon mag snoeien. Dat zou ik tenminste doen als ik niet on speaking terms zou zijn met mijn buren.

Formeel is het natuurlijk het beste om eerst een brief te schrijven (aangetekend) en haar aan te zeggen op haar kosten de constructie te laten verwijderen als ze niet binnen 3 weken het ding zelf verwijdert, waarbij je ook aangeeft nooit toestemming te hebben gegeven voor plaatsing op jouw erf. Maar wat daaruit komt is wellicht alleen maar heel veel discussie en papier produceren, terwijl het zoveel eenvoudiger is.

Stel dat je wel gewoon met ze kunt praten maar je woede niet naar hen toe durft te uiten en alleen op een forum, dan raad ik je toch echt aan om eerst een keer aan te bellen en gewoon te vragen of ze die constructie weer verwijdert en desgewenst op haar eigen erf alsnog aanbrengt. Gaat ze hier niet op in, dan kun je alsnog vervolgstappen nemen.

Overigens, als het een schutting betreft en deze wat heet 'aard en nagelvast' met jouw erf is verenigd, dan is de schutting formeel jouw eigendom geworden (door natrekking) en kun je ermee doen wat je wilt. Juridisch sta je dus heel sterk (tenzij je buurvrouw op een of andere manier kan aantonen dat jij het ook wilde), ook als je hem zonder discussie zou verwijderen. Maar sloop 'm niet, leg de materialen gewoon weer bij haar neer voor de deur.

#4:  Auteur: nathalie1d571 BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2011 20:33
    —
Hartelijk dank, maar ikzelf kan het niet uit de grond trekken... helaas, was het maar waar !
Ze heeft de schutting laten plaatsen met plastic houders die diep in de grond zijn gestampt, waarin de houten palen van de schutting zijn geplaatst.
De houder met paal het meest dicht bij het huis, staat op mijn grond. De gene aan de straat kant staat OF op de erfgrens of op haar grond. Dat heb ik niet zo goed bekeken.
De schutting staat dus ook een beetje scheef in dat opzicht.
Tevens helt het over naar mijn kant....
Maar als ik de schutting eruit zou halen en bij haar voor de deur zou leggen, pleeg ik toch een onrechtmatige daad omdat het eigen richting is ?

Het is zo ##%$^%$#^ hondsbrutaal van haar.
Ben nog in shock !

#5:  Auteur: ro-er BerichtGeplaatst: do 14 jul 2011 16:32
    —
Het gata hier dus om Burenrecht (Burgelijk Wetboek Boek 5).
Artikelen 47 en 49 zijn van toepassing.

Artikel 47
1. Indien de loop van de grens tussen twee erven onzeker is, kan ieder der eigenaars te allen tijde vorderen dat de rechter de grens bepaalt.
2. In geval van onzekerheid waar de grens tussen twee erven ligt, geldt niet het wettelijk vermoeden dat de bezitter eigenaar is.
3. Bij het bepalen van de grens kan de rechter naar gelang van de omstandigheden het gebied waarover onzekerheid bestaat, in gelijkwaardige of ongelijkwaardige delen verdelen dan wel het in zijn geheel aan een der partijen toewijzen, al dan niet met toekenning van een schadevergoeding aan een der partijen.

Artikel 49
1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
2. Het vorige lid is niet toepasselijk, indien een der erven een openbare weg of een openbaar water is.

Uit het verhaal begrijp ik dat het om welgeteld 2 cm gaat. Aangezien de meeste schuttingen breder zijn dan 2 cm, ga ik er ook vanuit dat dus minimaal 2cm ook op de buurvrouws eigengrond staat.
Oftwel: de schutting staat op de erfgrens (wat eigenlijk ene papieren/fictieve grens van 0, 0000000m breed is), zowel een beetje links ervan als een beetje rechtservan...

De eerste vraag is wat de precieze erfgrens is. Dat kun je uitzoeken (art 47). Aangezien ghet om 2cm gaat, lijkt me dat kostbaar. En gezien artikel 49 ook onzinnig.

Het plaatsen van de schutting kan door de buurvrouw gevorderd worden, warabij je ook nog enm sde helft mag betalen (art 49)
Gezien de genoemde artikelen zou ik me er dus niet druk om maken.
Ik snap de frustratie en overleg was beter geweest, maar in dit geval vraag ik me af of je wel zo sterk staat.

#6:  Auteur: Jet BerichtGeplaatst: do 14 jul 2011 20:21
    —
Waar lees jij dat het om 2 cm gaat? Ik lees dat die 2 cm gaan over de opsluitbanden die TS vorig jaar plaatste op eigen terrein.

#7:  Auteur: LM BerichtGeplaatst: do 14 jul 2011 23:46
    —
Ik begrijp ro-er wel. Het gaat kennelijk om zeer geringe overschrijdingen waarbij de schutting (of opsluitbanden dat is mij niet helemaal duidelijk) deels op eigen grond en wellicht deels over de erfgrens staan (TS geeft in een 2e reactie aan niet alles goed bekeken te hebben). Ik zou dus eerst even goed uitzoeken of er wel echt over de erfgrens is geplaatst, een centimeter meer of minder kan hier kennelijk net het verschil maken.

Het is overigens zonder meer asociaal.

#8:  Auteur: Jet BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2011 8:15
    —
Quote:
Vorig jaar is mijn voortuin volledig betegeld en ingebouwd met opsluitbanden. De opsluitband die aan de kant ligt grensend aan haar erf, is met opzet 2 centimeter van de erfgrens af geplaatst. Zodat ik geen toestemming hoefde te vragen voor het plaatsen van de opsluitbanden.

Daar heb je die twee cm van de opsluitbanden. Duidelijk op eigen terrein volgens TS.

Quote:
Kortom, mijn buurvrouw heeft een aantal weken geleden een erfafscheiding laten plaatsen dat meer weg heeft van een vierkante sloep! ipv een schutting. Spuuglelijk, maar dat moet zij zelf weten. Ware het niet dat zij mij geen toestemming heeft gevraagd om deze op de erfgrens te plaatsen, noch heeft overlegd. En vervolgens deze niet OP de erfgrens, maar OP MIJN GROND, OVER DE ERFGRENS heeft geplaatst!

Lijkt mij duidelijk. Niet op de erfgrens maar er overheen.

#9:  Auteur: LM BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2011 9:25
    —
Jet schreef:

In haar 2e reactie nuanceert TS dit wat. Aan de ene zijde is de schutting over de grens aan de andere zijde mogelijk niet. Ik neem aan dat de schutting naast de opsluitbanden van TS staan. Deze staan 2 cm binnen de erfgrens, dit zou betekenen dat de overschrijding maximaal tot 2 cm kan zijn. Zoals ro-er al opmerkte is het goed mogelijk dat de schutting breder is dan 2 cm en dan zou deze tenminste ook op de eigen erfgrens staan. Wellicht een geringe overschrijding dus en vandaar mijn advies het even heel precies na te meten. Een erfgrens bepalen luistert nauw, zeker als de marges zo klein zijn.

Ik kan mij de emotie heel goed voorstellen, maar alvorens eventueel in actie te komen moet je wel zeker weten dat je sterk staat.

#10:  Auteur: ro-er BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2011 9:46
    —
Ter verheldering: ik ga er van uit dat de schutting tegen de opsluitbanden is geplaatst. Zo kom ik dus aan 2 cm.
Eeen beetje houten schutting zal mbv palen geplaatst zijn. Deze palen zijn dan al gauw dikker dan 2cm en staan dus ook op het erf van de buurvrouw.

De wet spreekt niet van bouwen tegen een erfgrens, maar bouwen op de erfgrens. Dat is dus erbovenop, waarbij een deel van de constructie op het ene perceel staat en een deel van de constructie op het andere.

Al met al blijf ik dus bij mijn conclusie.
Hoe vervelend het ook is voor de btrokkene.

#11:  Auteur: ro-er BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2011 9:52
    —
Het gaat trouwens om de voortuin lees ik.
Als de schutting hoger is dan 1m zou het kunnen zijn dat er een bouwvergunning nodig is.

Als die er is, heb je verzuimt daartegen bezwaar te maken..
Als die er niet is, kun je de gemeente op de hoogte stellen dmv een verzoek tot handhaving.

Maar: beter een goede buur dan een verre vriend.

#12:  Auteur: LM BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2011 10:13
    —
Laat ik nu net zelf 30 m schutting hebben geplaatst in onze achtertuin. Palen zijn tussen de 6 cm - 7 cm, schutting zelf ongeveer 4 cm. Hangt uiteraard af van type etc.

#13:  Auteur: Jet BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2011 20:39
    —
LM schreef:
Jet schreef:

In haar 2e reactie nuanceert TS dit wat. Aan de ene zijde is de schutting over de grens aan de andere zijde mogelijk niet. Ik neem aan dat de schutting naast de opsluitbanden van TS staan. Deze staan 2 cm binnen de erfgrens, dit zou betekenen dat de overschrijding maximaal tot 2 cm kan zijn. Zoals ro-er al opmerkte is het goed mogelijk dat de schutting breder is dan 2 cm en dan zou deze tenminste ook op de eigen erfgrens staan. Wellicht een geringe overschrijding dus en vandaar mijn advies het even heel precies na te meten. Een erfgrens bepalen luistert nauw, zeker als de marges zo klein zijn.

Ik kan mij de emotie heel goed voorstellen, maar alvorens eventueel in actie te komen moet je wel zeker weten dat je sterk staat.

In de tweede reactie lees ik:
Quote:

De erfafscheiding is geplaatst over de erfgrens. Op mijn grond.

Hieruit maak ik op dat met 'de erfafscheiding' de schutting bedoeld wordt en dat die dus op grond van TS staat. Over de erfgrens heen. Niet erop.

#14:  Auteur: LM BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 9:30
    —
Jet, ik bedoelde de 3e reactie van TS waar zij schrijft:

"De houder met paal het meest dicht bij het huis, staat op mijn grond. De gene aan de straat kant staat OF op de erfgrens of op haar grond. Dat heb ik niet zo goed bekeken".

#15:  Auteur: Jet BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 10:58
    —
LM schreef:
Jet, ik bedoelde de 3e reactie van TS waar zij schrijft:

"De houder met paal het meest dicht bij het huis, staat op mijn grond. De gene aan de straat kant staat OF op de erfgrens of op haar grond. Dat heb ik niet zo goed bekeken".

Ow... die had ik dan weer over het hoofd gezien. Dan moet TS eerst nog even met het meetlintje de tuin in. Wink

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl