Schade bepalen van positief contractsbelang
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Schade bepalen van positief contractsbelang Auteur: yveys BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019 13:45
    —
Stel dat er een overeenkomst was tot het kopen van een object a 100 Euro. Het in bezit hebben van dat object zou ook elk jaar 100 euro opleveren. Hoe bereken je, bij het abrupt stopzetten van de onderhandelingen, het positieve contractsbelang?

Wat ik lees is dat je enkel uit gaat van wat je als benadeelde aan winst uit de overeenkomst zou halen als de overeenkomst zou zijn uitgevoerd. Maar hoort daar dan ook bij de aftrek van de koopprijs? Of alleen de aftrek van de kosten die je maakt om dat object te houden/bezitten?

Ik kan me voorstellen dat je de waarde van het contract kan definiƫren door de kasstromen contant te maken (DCF methode).

#2: Re: Schade bepalen van positief contractsbelang Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 25 dec 2019 2:32
    —
yveys schreef:
Stel dat er een overeenkomst was tot het kopen van een object a 100 Euro. Het in bezit hebben van dat object zou ook elk jaar 100 euro opleveren. Hoe bereken je, bij het abrupt stopzetten van de onderhandelingen, het positieve contractsbelang?

Wat ik lees is dat je enkel uit gaat van wat je als benadeelde aan winst uit de overeenkomst zou halen als de overeenkomst zou zijn uitgevoerd. Maar hoort daar dan ook bij de aftrek van de koopprijs? Of alleen de aftrek van de kosten die je maakt om dat object te houden/bezitten?

Ik kan me voorstellen dat je de waarde van het contract kan definiƫren door de kasstromen contant te maken (DCF methode).

Toekomstige kasstromen lijkt me te speculatief. Bovendien kun je dan je schade verminderen door een vervangend object te kopen zodat je alsnog die kasstromen kunt genereren.

Het positief contractsbelang lijkt me de waarde van een vervangend object (plus eventuele vertragingsschade) minus de overeengekomen koopprijs.

Of je aanspraak kunt maken op het positief contractsbelang bij stopzetten van de onderhandelingen is overigens zeer de vraag. Er was blijkbaar nog geen overeenkomst. Er moet nogal wat aan de hand zijn om schade te kunnen vorderen uit een overeenkomst die nooit tot stand is gekomen, laat staan schade begroot op het positief contractsbelang.

#3:  Auteur: yveys BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 15:30
    —
Dank voor je antwoord!

Er was een overeenkomst. Er hoefde alleen nog getekend te worden. Over alle ins en outs was overeenstemming.

Wat zou dan een vervangend object kunnen zijn? Elk object is uniek kan je van beide kanten beredeneren?



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl