Recruitment/wervingskosten verhalen op personeel
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Recruitment/wervingskosten verhalen op personeel Auteur: roberttichelaar BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 2:02
    —
Geachte leden,

Mijn vraag is een zeer zeldzame. Een klant van mij wilt de wervingskosten die zij moeten betalen voor het aannemen van personeel in het contract zetten van het nieuwe personeelslid. Dit bedrag werd telkens afgebouwd naarmate deze persoon richting de 3 jaar dienst zit.

Het eerste wat door mij heen ging was, mag je dat wel doen? Daarnaast vond ik de periode wel erg lang. En zijn wervingskosten kosten voor je bedrijf, omdat je als bedrijf wilt groeien en niet ten bate van het personeelslid. Ik heb weleens gezien dat mensen bedrijfscursussen moesten volgen en deze moesten terugbetalen na vervroegde beeindiging. Naderhand bleek dat de cursus niet een toevoeging was aan de kennis en carriere van de persoon in kwestie. Het personeelslid werd in het gelijk gesteld.

#2:  Auteur: roberttichelaar BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 2:10
    —
Het gaat er dus om dat iemand bijvoorbeeld 10.000 euro moet terugbetalen in de eerste maand van vertrekt. Elke maand wordt het bedrag afgebouwd met 1/36 deel.

#3:  Auteur: John50 BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 7:24
    —
Robert, ben jij een ondernemer die opereert in de arbeidsbemiddelingsbranche en/of de uitzendbranche? Indien ja: artikel 3 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) bepaald dat aan de werkzoekende geen tegenprestatie bedongen mag worden voor de arbeidsbemiddeling. Wervingskosten in rekening brengen bij vroegtijdige beeindiging van de arbeidsverhouding mag in dit opzicht niet.

#4: Re: Recruitment/wervingskosten verhalen op personeel Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 10:44
    —
roberttichelaar schreef:
Het gaat er dus om dat iemand bijvoorbeeld 10.000 euro moet terugbetalen in de eerste maand van vertrekt. Elke maand wordt het bedrag afgebouwd met 1/36 deel.

Zo'n bepaling in een arbeidsovereenkomst lijkt me vrijwel zeker nietig, waarbij ik dezelfde redenering als jij gebruik: bij studiekostenbedingen die wel zijn toegestaan is het cruciaal dat de werknemer er zelf wat aan heeft.

De werkgever mag natuurlijk (binnen de grenzen van een eventuele CAO) wel proberen een lager salaris te onderhandelen, en bijv. vastleggen dat na 3 jaar het salaris met een bepaald minimumbedrag omhoog gaat en er een eenmalige bonus wordt uitgekeerd.

#5:  Auteur: roberttichelaar BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 11:10
    —
Bedankt leden. Inderdaad ik werk in de arbeidsbemiddeling. Ik moest het even checken met andere mensen. Ik ken de regeltjes van het spel, maar de persoon klonk zo overtuigend dat het kon dat ik me zorgen ging maken. Ik dacht is er iets veranderd. Ik heb geen rechten gestudeerd, maar ik heb wel gewerkt als HR manager en juridisch manager. En dan zeg ik altijd better safe than sorry! Dus moest het even checken.

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl