Openbare dronkenschap 453 en 426
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Openbare dronkenschap 453 en 426 Auteur: drildi BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 14:37
    —
Hallo allemaal,

Ik ben een docent die les geeft voor een beveiligingsopleiding. Ik ben bezig met het voorbereiden van een les wetgeving.

In de eindtermen voor de opleiding zijn er 2 wetsartikelen toegevoegd, namelijk: openbare dronkenschap (453 Sr.) en het in staat van dronkenschap verstoren van de openbare orde (426 Sr.).

Mijn vragen:

Is er een verschil tussen "in staat van dronkenschap" (inhoud wetstekst art.426) en "in kennelijke staat van dronkenschap" (inhoud wetstekst art.453)?

Wat ik namelijk vreemd vind is de maximum straffen voor deze feiten. Voor openbare dronkenschap is dit 12 dagen hechtenis en voor het in staat van dronkenschap de orde verstoren is dit 6 dagen. Overtreding van het laatste wetsartikel (426) lijkt mij namelijk zwaarder.

Eén van de verschillen tussen de 2 wetten is dat openbare dronkenschap alleen plaats kan vinden op de openbare weg en dat het andere artikel in het openbaar plaats moet vinden. Dit kan dus naast de openbare weg ook een winkel, bioscoop, bus etc. betreffen. Ik zou mij dan voor kunnen stellen dat de politie bij de constatering van de overtreding van artikel 426 op de openbare weg juist terug zal grijpen naar artikel 453, openbare dronkenschap omdat dit zwaarder strafbaar is en het gedrag van artikel 426 ook onder de delictomschrijving van artikel 453 valt in dit geval (artikel 426 op de openbare weg). Of heb ik het helemaal mis en zijn er nog meer verschillen bijvoorbeeld tussen "in staat van dronkenschap" en "in kennelijke staat van dronkenschap".

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Hans

#2:  Auteur: theod BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 14:50
    —
Mogelijk dat ik het verkeerd zie maar.....

Een leerkracht die zelf de stof niet beheerst, hoe moet die de stof over kunnen brengen op derde?