Objectieve en subjectieve onderneming
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Objectieve en subjectieve onderneming Auteur: workinprogress BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2015 11:41
    —
Beste forumleden,

Ik heb een vraag omtrent de objectieve en de subjectieve onderneming.

Ik heb begrepen dat men in het fiscale recht kijkt naar zowel de objectieve alsmede de subjectieve onderneming.

Bij de omzetting van een vof in een bv wordt de subjectieve onderneming gestaakt (vof) en de objectieve onderneming voortgezet (bv). Dat is tenminste wat in mijn boek staat.

Maar als ik het goed begrijp is er dus een verschil tussen objectieve onderneming/subjectieve onderneming en belastingobject/belastingsubject.

Dus is het juist om te stellen dat de objectieve onderneming het belastingsubject is in het geval van een bv?


Hopelijk kan iemand het wat verduidelijken.

Bedankt voor de hulp!

Smile

#2:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015 16:55
    —
Subjectieve onderneming: de onderneming die een bepaald persoon (subject) drijft. Bijvoorbeeld: de slagerij van X

Objectieve onderneming: Een bepaalde onderneming, los van de eigenaar. Bijvoorbeeld: de slagerij die door X is overgedragen aan Y: het zijn 2 verschillende subjectieve ondernemingen (1 van X en daarna 1 van Y), maar het is 1 objectieve onderneming, de slagerij.

Belastingobject: de activiteit of het vermogensbestanddeel waarover belasting betaald moet worden (de slagerij)

Belastingsubject: de (rechts)persoon die aan belastingheffing is onderworpen.

De objectieve onderneming kan dus niet het belastingobject zijn, want het gaat over verschillende grootheden.

Bij een NV of een BV kan er nog verschil bestaan tussen de subjectieve onderneming en de objectieve onderneming: Een NV of BV wordt namelijk voor de vennootschapsbelasting geacht met zijn gehele vermogen een onderneming te drijven. Stel een bv drijft een slagerij en heeft een beleggingsportefeuille. De slagerij is onmiskenbaar een onderneming, terwijl beleggen juist geen ondernemingsactiviteit is. Voor de vennootschapsbelasting bestaat de subjectieve onderneming echter uit het gehele vermogen, dus inclusief de beleggingen. Voor diverse regelingen, zoals doorschuiffaciliteiten, gaat het echter om de objectieve onderneming, en die bestaat slechts uit de slagerij.

Zo is de bedrijfsopvolgingsregeling in de successiewet bij vererving of schenking van de aandelen in een bv alleen van toepassing op de de waarde van de objectieve onderneming, dus de slagerij, niet op de beleggingen.

#3:  Auteur: workinprogress BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015 17:46
    —
Dank voor het verhelderende antwoord! Very Happy



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl