Non-conformiteit bij opschorten clouddienst
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Non-conformiteit bij opschorten clouddienst Auteur: Oene BerichtGeplaatst: zo 08 dec 2019 21:02
    —
Mastervolt; de fabrikant van zonnepanelen omvormers heeft tot eind 2017 zijn omvormers in de Soladin-Web productlijn verkocht.

In de brochure van deze omvormers wordt genoemd dat deze 'uitgelezen' kan worden met behulp van de door Mastervolt aangeboden clouddienst Intelliweb
https://www.zonnepanelen.net/nl/pdf/inverters/mastervolt-soladin-700-1000-1500-web.pdf

Tevens vermeld de brochure een garantie termijn van 5 jaar.

Op de Intelliweb site valt nu het volgende te lezen;

'Mastervolt heeft Soladin "intelliweb" Solar-omvormers verkocht tot december 2017. Sindsdien hebben we het IntelliWeb® internetplatform voor u als gebruiker behouden. Technische problemen dwingen ons nu echter om te stoppen met het IntelliWeb®-platform. We betreuren het dat IntelliWeb® vanaf 1 januari 2020 niet langer beschikbaar is voor registratie, beheer en presentatie van de gegevens uit uw apparatuur en systemen voor energietechnologie

https://intelliweb.mastervolt.com/

Indien men dus eind december 2017 een omvormer heeft gekocht, men nog niet kon weten dat een essentieel onderdeel van de Soladin Web omvormer per 1 jan. 2020 niet meer gebruikt kan worden.

De fabrikant is logischerwijze niet de rechtstreekse verkoper geweest. Dit gaat via de tussenhandel, maar de fabrikant heeft middels haar brochure wel de suggestie gewekt dat haar product 'via het Web' kan worden uitgelezen en geeft bovendien 5 jaar (fabrieks)garantie op het product.

Bovendien is er door het aanbieden van de fabrikant van deze clouddienst dus een 'rechtstreekse connectie' ontstaan tussen fabrikant en consument omdat er inloggegevens door fabrikant aan consument worden geleverd na aanmelding, waardoor de fabrikant over persoonlijke gegevens van de consument beschikt.
De verkoper is allang uit beeld, maar kan met deze relatie fabrikant-consument nu gesproken worden over een rechtstreekse verantwoordelijkheid tussen fabrikant en consument.

Dat de clouddienst 'onlosmakelijk' met het apparaat is verweven, valt op te maken uit de productnaam, welke immers WEB bevat en tot doel heeft gehad om het product in de brochure aan te prijzen met de functie clouddienst.
Op de inhoud van de brochure heeft de verkoper geen invloed gehad omdat deze door de fabrikant is opgesteld


Van een omvormer mag worden verwacht dat deze een levensduur heeft van 10-15 jaar.


Is er derhalve nog kans van slagen op de non-conformiteit ?



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl