ID plicht op werk
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: ID plicht op werk Auteur: doughboyniels BerichtGeplaatst: za 07 mei 2005 20:54
    —
Laatst gecontroleerd op 't werk op ID...., door personeelfunctionaris.
Had hem toevallig thuis laten liggen, in m'n jas aan de kapstok. Het was eindelijk mooi weer. Kreeg ik een officiele waarschuwing.

Vraagje; Volgens mij hoef je je alleen te legitimeren aan een overheidsfunctionaris, met gegrondde reden. Dus is de officiele waarschuwing ongeggrond??

#2:  Auteur: MterHeide BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2005 2:16
    —
Je bent verplicht een identiteitsbewijs bij je te hebben op de werkplek. Dat was al zo voor de invoering van de uitgebreide identificatieplicht. De wetsbepaling kan ik op dit tijdstip niet vinden, maar het is daadwerkelijk zo. Dit is om de controles van Belastingdienst, UWV, Vreemdelingenpolitie etc. te vergemakkelijken.

Ik heb eerder gehoord van bedrijven die hiervoor schriftelijke waarschuwingen deden uitgaan, omdat ook juist de bedrijven beboet kunnen worden als de werknemer zich niet kan identificeren.

#3:  Auteur: MrWhite BerichtGeplaatst: do 26 mei 2005 20:10
    —
Om welke reden werd er naar je ID gevraagd?

#4:  Auteur: doughboyniels BerichtGeplaatst: do 02 jun 2005 19:26
    —
Reden voor controle was de vraag of het bij je had.

#5:  Auteur: Nemine contradicente BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 4:36
    —
Controle om na te gaan of dat je je identificatie bij draagt lijkt mij geoorloofd, vooral als je je bedenkt dat bedrijven boete's kunnen krijgen zoals MterHeide (terecht) opmerkte.
Verder mag een persoonsfunctionaris dus ook niets vragen aan je.
Je bent ook niet verplicht om hem aan hem of haar te geven1, je kunt met het tonen van je identificatie volstaan.


1 In je paspoort staat zelfs;
Quote:
“Dit paspoort is eigendom van de staat der Nederlanden. De houder is verplicht het paspoort zorgvuldig te bewaren. Het mag slechts ter beschikking van een derde worden gesteld, indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat.”

#6:  Auteur: Michael Dekkers BerichtGeplaatst: di 07 jun 2005 16:41
    —
Raar, want het bedrijf waar je in dienst bent dient zo ie zo een kopie van jouw ID in hun/haar boekhouding te hebben. Een personeelsfunctionaris mag jouw zoveel vragen als die wilt, maar je hoeft zeker niet je ID te laten zien.

Ik behoud even als voorwaarde dat het niet privaatrechtelijk in je arbeidscontract is vastgelegd dat hij/zij dat mag vragen. Maar, wat wil hij doen als jij het hem niet laat zien? Ontslaan??? Nee, dat kan nl. zomaar niet. Het lijkt mij een overdreven waarschuwing dus.

Dat je je pasje thuis had laten liggen doet daar niet aan af, immers daar was niemand achter gekomen als er volgens de wet was gehandeld. Een boete zit er dus ook al niet in.

#7:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 03 jul 2005 16:17
    —
MterHeide schreef:
Je bent verplicht een identiteitsbewijs bij je te hebben op de werkplek. Dat was al zo voor de invoering van de uitgebreide identificatieplicht. De wetsbepaling kan ik op dit tijdstip niet vinden, maar het is daadwerkelijk zo. Dit is om de controles van Belastingdienst, UWV, Vreemdelingenpolitie etc. te vergemakkelijken.


Kom het stomtoevallig net tegen:artikel 30 Wet LB. Het boek dat ik op dit moment doorwerk zegt daarover: De identificatieplicht van art. 30 Wet LB is in beginsel een plicht van de werknemer. Toch is de werkgever op grond van artikel 30 Wet LB verplicht om er voor te zorgen dat de werknemer die loon uit tegenwoordige dienstverbetrekking geniet, zich tegenover de inspecteur kan identificeren.

Ik zie in het desbetreffende LB-artikel niet echt de verwijzing naar de werkgever, maar goed..... we hebben nu in elk geval een artikel gevonden Razz

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 03 jul 2005 18:28
    —
Een paar jaar terug was er flink wat kabaal bij de invoering van deze regeling. Sommige mensen wilden hun werkgever principieel geen kopie van hun paspoort overleggen, waarop ze prompt in de minst gunstige tariefgroep werden geplaatst. Uiteindelijk bleek het voldoende om de werkgever eenmalig het identificatiebewijs in te laten zien. Hoe het precies met de hardnekkigste hardliners is afgelopen weet ik niet meer...

En kijk eens naar art. 28 sub f:
Quote:
De inhoudingsplichtige is gehouden volgens bij ministeriële regeling te stellen regels:

f. de identiteit van de loon uit tegenwoordige dienstbetrekking genietende werknemer vast te stellen aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 1º tot en met 3º, van de Wet op de identificatieplicht, alsmede de aard, het nummer en een afschrift daarvan in de loonadministratie op te nemen.

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 03 jul 2005 18:35
    —
Hmm, artikel 28 impliceert natuurlijk nog niet dat de werkgever ook moet controleren dat werknemers zich op ieder moment kunnen identificeren....

#10:  Auteur: MrWhite BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2005 17:10
    —
Bonjour!

Misschien kunnen deze websites uitkomst bieden:

Identificatieplicht: algemene informatie voor werknemers
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=1&subrubriek_id=100&link_id=1799#181300
Quote:
Hoe moet u zich op uw werkplek identificeren?

Op uw werk heeft u ook een identificatieplicht. Het kan voorkomen dat de Arbeidsinspectie, de Vreemdelingenpolitie, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (voorheen o.a. GAK en Cadans) of de Belastingdienst een (onaangekondigde) werkplekcontrole houdt. Bij deze controles moet u zich kunnen identificeren met uw originele identiteitsbewijs. In deze situatie mag ook gebruik worden gemaakt van het Nederlandse of Europese rijbewijs. Als uw identiteit niet ter plekke kan worden vastgesteld, kunt u meegenomen worden naar het politiebureau om uw (ware) identiteit te achterhalen.

Toezichthouders/opsporingsambtenaren kunnen er zoals gewoonlijk om vragen, maar een personeelfunctionaris is geen van beide voor zover ik dat kan opmaken.

Identificatieplicht: algemene informatie voor werkgev
ers
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=1&subrubriek_id=100&link_id=1798

Quote:
Wat is verificatieplicht en wat moet u doen als werkgever?

Verificatieplicht houdt voor werkgevers in dat zij de identiteit van hun werknemers moeten verifiëren bij indiensttreding. Dit betekent dat u bij indiensttreding van een nieuwe werknemer altijd naar een geldig, origineel identiteitsbewijs moet vragen. De werknemer is verplicht u dit te tonen.

Ook als u vreemdelingen inhuurt als uitzendkrachten of van een onderaannemer (bijvoorbeeld personeel voor catering, schoonmaak of beveiliging) bent u verplicht naar dit identiteitsbewijs te vragen.

Het is overigens aan te bevelen bij uitzendkrachten of ingehuurd personeel in alle gevallen om een identiteitsbewijs te vragen. Dit kan de duur van mogelijke controles door de bevoegde instanties drastisch bekorten.

De werknemer moet tevens in het bezit zijn van een geldig sofi-nummer. Indien het sofi-nummer daarop is vermeld, is het verstandig dit nummer over te nemen van het identiteitsbewijs (bijvoorbeeld het Nederlands paspoort of de Nederlandse identiteitskaart).

U bent als werkgever verplicht het getoonde identiteitsbewijs te controleren op echtheid. Let daarbij op dingen als:

* de pasfoto: komt deze overeen met de persoon die voor u staat?
* kenmerken: kloppen de op het identiteitsbewijs genoemde fysieke kenmerken zoals lengte en leeftijd?
* handtekening
* nationaliteit
* geldigheid van het document: is de vervaldatum nog niet verstreken?
* mag deze persoon in Nederland werken?


Wat is bewaarplicht en wat moet u doen als werkgever?

U controleert het identiteitsbewijs en maakt zelf een kopie.

Vervolgens bent u verplicht de kopieën van deze documenten in uw administratie op te nemen en tenminste tot vijf jaar na het einde van het dienstverband te bewaren, zodat u bij controles de gevraagde inlichtingen kunt verstrekken.

Moet het identificatiebewijs na verloop van tijd geactualiseerd worden?
Nee. Bij in diensttreding moet u een geldig legitimatiebewijs in uw administratie opnemen. U hoeft dus niet bij te houden wanneer bijvoorbeeld het paspoort verloopt.


Wat is zorgplicht en wat moet u doen als werkgever?

U moet al uw werknemers erop wijzen dat ze tijdens hun werkzaamheden een origineel identiteitsbewijs bij zich moeten dragen. Uitsluitend voor de identificatie op de werkplek mag ook gebruik worden gemaakt van een Nederlands rijbewijs.

De zorgplicht betekent tevens dat u, in geval van controle, uw werknemers in de gelegenheid moet stellen om aan hun identificatieplicht te voldoen. Dit kan inhouden dat zij tijdelijk de werkplek moeten verlaten om bijvoorbeeld elders in uw bedrijf het document te kunnen pakken. In uw organisatie moet u maatregelen en voorzieningen treffen voor het bewaren van de identiteitsbewijzen van uw werknemers.

Met uitzondering van een civielrechtelijk overeenkomst heeft de werkgever geen wettelijke grond om "ter controle" naar de identificatie van zijn werknemers te vragen.

Overigens vraag ik me af in hoevere zo een civielrechtelijke overeenkomst rechtmatig is, aangezien een "random check" een grote inbreuk op de privacy van de werknemers maakt.

** EDIT: De bedrijfsvereniging mag er ook om vragen (Uw bedrijf en de identificatieplicht. Wat moet u weten?". Deze brochure is een uitgave van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

#11: Identiteits fraude Auteur: Peter Kurvers BerichtGeplaatst: do 13 okt 2005 16:26
    —
onderwerp is verplaatst.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl