Geen uitbetaling salaris ivm verlopen ID kaart
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Geen uitbetaling salaris ivm verlopen ID kaart Auteur: MarijnP BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2011 18:07
    —
Ik heb sinds juni 2010 via een uitzendbureau een bijbaantje. Nou kreeg ik vandaag een mailtje dat ik binnenkort langs moet komen met een kopie van een nieuw id bewijs, omdat het oude verlopen is. Daarnaast wordt aangegeven dat er niet over kan worden gegaan tot het uitbetaling van salaris, totdat ik dat ook daadwerkelijk gedaan heb.

Hoe zit dit juridisch? Mag/moet de werkgever mijn loon inhouden omdat mijn id kaart verlopen is?

Ik denk zelf van niet, maar ik vraag het maar even voordat ik een nare email terugstuur.

#2:  Auteur: Patricia30 BerichtGeplaatst: do 08 sep 2011 12:23
    —
Misschien praat ik voor mijn beurt, maar volgens mij is het zo dat op het moment van indiensttreding het ID bewijs geldig moet zijn. De werkgever heeft dan aan zijn registratieplicht voldaan.
Op de website van de belastingdienst staat overigens:

Bij een Nederlands paspoort hoeft u alleen een kopie te maken van bladzijde 2 met de identificerende gegevens. Van een identiteitskaart moet u een kopie van de voor- en achterzijde maken.
Let op!
Als de geldigheid van het identiteitsbewijs verloopt, hoeft u uw werknemer niet om een nieuw geldig identiteitsbewijs te vragen.

Ik zou overigens geen nare mail terug sturen, je bereikt er namelijk niets mee. Gewoon netjes de belastingdienst citeren.....

#3:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: do 08 sep 2011 15:52
    —
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-als-werkgever-doen-om-te-voldoen-aan-de-identificatieplicht.html

#4:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: do 08 sep 2011 16:31
    —
Daarmee heeft TS nog geen antwoord op zijn vraag of zijn salaris ingehouden mag worden.

Volgens mij niet, maar heb hier geen juridische onderbouwing voor.
(en nu even geen tijd om te zoeken hiernaar).

Iemand anders?

#5:  Auteur: MarijnP BerichtGeplaatst: do 08 sep 2011 22:10
    —
Quote:
Ik zou overigens geen nare mail terug sturen, je bereikt er namelijk niets mee.

Het was ook niet mijn bedoeling om te gaan schelden hoor. Ik denk dat 'een stevige mail' mijn intenties beter weergeeft. Ik zou het namelijk nogal wat vinden, als ze zonder grond dreigen mijn loon in te houden.

@Hilde12: er is misschien niet letterlijk een antwoord gegeven op mijn vraag, maar als er geen grond bestaat waarop de werkgever van mij een kopie id kan eisen, zullen ze ook niet de mogelijkheid hebben mijn loon in te houden.

Uit de links van Patricia en BG blijkt niks van een dergelijke grond, laat staan van een recht om mijn loon in te houden. Ik wacht het weekend nog even af; mocht daarna nog niks zijn gebleken van een recht om het loon in te houden ga ik er vanuit dat die ook niet bestaat.

EDIT:
@Patricia: als ik google op de eerste zin van het door jou geciteerde stukje tektst, krijg ik een hit in het handboek loonheffingen 2007. In het handboek van 2011 is dit stukje tekst echter niet meer terug te vinden. Waar heb je het zelf vandaan? Uit handboek 2007 (of een ander jaar), of echt ergens op de site van de belastingdienst? Ik kan het daar zelf niet terugvinden namelijk.

#6:  Auteur: mr. J.J. Brosius BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011 5:02
    —
De vragensteller heeft gewerkt, en heeft daarmee m.i. recht op loon. Als dat niet zo zou zijn, hetgeen ik ernstig betwijfel, heeft hij een vordering uit onverschuldigde betaling tot een gelijk bedrag als het loon zou bedragen (Hij heeft immers zijn prestatie geleverd en daarmee "betaald").

www.advocatenkantoor-brosius.nl

#7:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011 15:57
    —
hilde12 schreef:
Daarmee heeft TS nog geen antwoord op zijn vraag of zijn salaris ingehouden mag worden.

Volgens mij niet, maar heb hier geen juridische onderbouwing voor.
(en nu even geen tijd om te zoeken hiernaar).

Iemand anders?

Niet voor alle onzin die werkgevers uithalen is een juridisch antwoord te vinden...

#8:  Auteur: WimWest BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011 9:12
    —
Kopie nooit verversen

Het gaat om het identiteitsbewijs op het moment van indiensttreding. De kopie daarvan moet je blijven bewaren en dus nooit vervangen door een kopie van een recent (geldig) paspoort of ander identiteitsbewijs. Dat betekent dus dat wanneer de geldigheid van het identiteitsbewijs gedurende het dienstverband verloopt, je geen nieuwe kopietjes hoeft te maken.

Boete bij geen of verkeerde kopie

Enkel aan de hand van het kopie van het identiteitsbewijs kun je namelijk bewijzen dat de betreffende werknemer al zo lang in dienst is. Gooi je het kopietje eerder weg of heb je helemaal geen kopie gemaakt? Dan betaal je het zogenoemde anoniementarief aan boete. Dat is 42 procent van het loon.

Zie link:

http://ondernemerinbusiness.nl/finance/administratie/salarisadministratie/190/identificatieplicht-werknemers-op-kantoor-en-in-de-salarisadministratie/

#9:  Auteur: Evil-cliniclown BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2011 13:11
    —
Geachte TS.

Het antwoord lijkt te vinden te zijn in de ABU CAO. Dit is de meest waarschijnlijke CAO die van toepassing is. Het kan zijn dat de NBBU van toepassing is, maar dan moet je uitzendbureau lid zijn van de NBBU. Dit is na te zoeken op: https://www.nbbu.nl/ledenlijst

Artikel 6 Voorwaarden van uitzending
1. Vóór de ondertekening van de uitzendovereenkomst verstrekt de uitzendonderneming aan de uitzendkracht schriftelijk of digitaal een exemplaar van de CAO. Op zijn verzoek zal de uitzendkracht
de CAO schriftelijk ontvangen.
2. Bij de uitzendovereenkomst maken de uitzendonderneming en de uitzendkracht schriftelijke afspraken over functie, arbeidsduur en salariëring, met inachtneming van de CAO.
3. Afwijking van de CAO voor Uitzendkrachten en de bijlagen is slechts toegestaan:
a. voor zover dit geschiedt ten gunste van de uitzendkracht; en
b. mits de afwijking bij de uitzendovereenkomst tussen uitzendonderneming en uitzendkracht schriftelijk is overeengekomen.

4. De uitzendkracht dient zich voor aanvang van de uitzendarbeid desgevraagd te legitimeren bij zowel de uitzendonderneming als de opdrachtgever.

De uitzendorganisatie zal zich misschien kunnen beroepen op:

Artikel 9 Verhouding uitzendkracht/opdrachtgever/uitzendonderneming
1. De uitzendkracht verricht op grond van de uitzendovereenkomst met de uitzendonderneming zijn werkzaamheden onder leiding en toezicht van de opdrachtgever.
2. De uitzendkracht dient zich te houden aan redelijke voorschriften van zowel de uitzendonderneming als de opdrachtgever omtrent het verrichten van deze arbeid.
3. De uitzendonderneming dient bij de opdrachtgever te bedingen dat laatstgenoemde zich jegens de uitzendkracht zal gedragen op dezelfde zorgvuldige wijze als ten opzichte van zijn eigen
werknemers.

Artikel 10 Gedragsregels en sancties
1. De uitzendkracht dient zich te houden aan de bedrijfsreglementen en gedragsregels van zowel de opdrachtgever als van de uitzendonderneming.
2. Bij ongewenst gedrag, onregelmatigheden of overtreding van gedragsregels, procedures of instructies door de uitzendkracht zijn, in overeenstemming met de aard en omstandigheden van
de overtreding, de volgende sancties, al dan niet gecombineerd mogelijk:
a. berisping;
b. schorsing, eventueel zonder behoud van loon*;
c. ontslag (zo nodig op staande voet).
3. Schorsing zonder behoud van loon* zal in ieder geval mogelijk zijn indien de uitzendkracht naar
objectieve maatstaven in redelijkheid tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen en dit
leidt tot beëindiging van de terbeschikkingstelling.
4. Tegen het opleggen van een sanctie als bedoeld onder lid 2 sub a. en b. van dit artikel door de uitzendonderneming staat beroep open bij de Geschillencommissie voor de Uitzendbranche als bedoeld in artikel 48 van de CAO. In dit geval kan een verkorte procedure worden gevolgd.
5. De uitzendkracht kan in deze procedure verzoeken om schriftelijke rehabilitatie.

Ik zie geen mogelijkheid voor de uitzendorganisatie om loon op te schorten. Doen ze dit wel dan kunt u zich tot de geschillencommissie wenden, zie artikel 48 CAO ABU. Echter verkeerd u als uitzendkracht niet in een gunstige positie, en kunnen ze eventueel een volgende opdracht niet aan u toespelen, als uw contract afloopt. Dus het kan wijs zijn om gewoon aan de misschien rare voorwaarden van het uitzendbureau te voldoen en uw ID kaart te verlengen (is overigens tegenwoordig gratis, paspoort niet).

#10:  Auteur: MarijnP BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2011 16:13
    —
@Evil-cliniclown: ah bedankt, ik had er zelf niet aan gedacht in de CAO te kijken.

Uiteindelijk is het allemaal een storm in een glas water: mijn salaris van afgelopen week is gewoon netjes op mn rekening gestort. Very Happy

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl