Evenredigheidsbeginsel
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Evenredigheidsbeginsel Auteur: Bastonge1 BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019 12:33
    —
Beste bezoekers,

Ik heb de volgende vraag:

Een persoon heeft in het kader van een voetbalwedstrijd ontzettend veel overlast veroorzaakt.

De KNVB deelt deze persoon een boete uit en legt een stadionverbod op, deze persoon wordt dus privaatrechtelijk gestraft. Nu blijkt dat er vanuit het strafrecht en bestuursrecht ook aanleiding bestaat om deze persoon te straffen.

Wordt er door de bestuursrechter en strafrechter rekening gehouden met het feit dat deze persoon al privaatrechtelijk gestraft is en zullen ze daardoor hun straf matigen in het kader van het evenredigheidsbeginsel? Of moet het evenredigheidsbeginsel puur worden bekeken per individueel geval? Dus dat er wordt gekeken of de maatregel an sich de evenredigheidstoets kan doorstaan, zonder in achtneming van het feit dat hij al eerder gestraft is?
Deze privaatrechtelijke sanctie (boete en stadionverbod), gecombineerd met een strafrechtelijke of bestuursrechtelijke sanctie levert namelijk geen ne bis idem op, maar een cumulatie van maatregelen kan natuurlijk wel onredelijk zijn, vandaar mijn vraag.

#2: Re: Evenredigheidsbeginsel Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 10 sep 2019 0:30
    —
Bastonge1 schreef:
Ik heb de volgende vraag:

Een persoon heeft in het kader van een voetbalwedstrijd ontzettend veel overlast veroorzaakt.

De KNVB deelt deze persoon een boete uit en legt een stadionverbod op, deze persoon wordt dus privaatrechtelijk gestraft. Nu blijkt dat er vanuit het strafrecht en bestuursrecht ook aanleiding bestaat om deze persoon te straffen.

Wordt er door de bestuursrechter en strafrechter rekening gehouden met het feit dat deze persoon al privaatrechtelijk gestraft is en zullen ze daardoor hun straf matigen in het kader van het evenredigheidsbeginsel?

Als iemand bijvoorbeeld al zijn baan verloren heeft, wordt dat vaak wel meegenomen bij het bepalen van de strafmaat.

Quote:
Deze privaatrechtelijke sanctie (boete en stadionverbod), gecombineerd met een strafrechtelijke of bestuursrechtelijke sanctie levert namelijk geen ne bis idem op, maar een cumulatie van maatregelen kan natuurlijk wel onredelijk zijn, vandaar mijn vraag.

Onredelijk gaat mij wat ver. Om civiel "bestraft" te kunnen worden zul je eerst ergens mee akkoord moeten zijn gegaan. Anders kan er civiel slechts schadevergoeding worden gevorderd, wat in ieder geval los dient te staan van de op te leggen straf.

Iets anders dat hier wellicht ook speelt is dat een spelsituatie de onrechtmatigheid van een in beginsel strafbare gedraging kan wegnemen of verminderen. Een gewelddadige gedraging op het veld zal binnen bepaalde grenzen niet strafbaar zijn maar slechts een rode kaart opleveren. Diezelfde gedraging op straat zal al snel wél strafbaar zijn.



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl