Deur plaatsen tussen 2 huurwoningen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Deur plaatsen tussen 2 huurwoningen Auteur: opendeur BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2011 13:21
    —
Dag,

Sinds een week huur ik de woning naast mijn vriendin. Mijn woning is 30 m2 en de woning van mijn vriendin is 43 m2. Bij de woningbouw gaf ik mijn wens aan om een deur te plaatsen tussen de 2 woningen, die allebei bij dezelfde woningbouwvereniging horen. Dat mag, zei de man van de woningbouw. Misschien moet je het nog even officieel aanvragen, maar in principe mag het sinds een wet uit 2004 of rond die tijd. Je moet wel een erkende aannemer inschakelen en kijken of het bouwtechnisch verantwoord is ivm een draagmuur en bij verhuizing moet je de woning weer in originele staat terugbrengen.
Inmiddels is de aannemer geweest en die ziet geen probleem en er kan een brandvertragende deur van 60 min in. De aannemer zegt niet de woningbouw nog om toestemming vragen ivm bureaucratie, gewoon plaatsen die handel.

Als er een deur wordt geplaatst, hebben we dan nog ieder recht op huursubsidie en blijven het 2 zelfstandige woningen en worden onze huizen niet opeens gezien als 1 woning van 73 m2 en overschrijden we de regel van 59 m2 ( in de sociale woninghuur mogen 2 personen tot 59 m2 een woning betrekken, dus niet groter). Ik wil graag officieel toestemming vragen aan de woningbouw, maar ook geen slapende honden wakker maken als het toch niet blijkt te mogen...

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en moeite.

Hartelijke groet,

Open deur;-)

#2:  Auteur: Jet BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2011 18:26
    —
Mijn eerste gedachte is: Twee aparte voordeuren. Twee aparte kadasterkavels. Ieder eigen huisnummer, huur, belastingtoeslagen en noem maar op.

Muurtje doorbreken en daar een deur tussen zetten die op slot kan. Mijns inziens is er dan niets loos. Door het af kunnen sluiten van die deur behoud je in mijn opinie de scheiding tussen twee huizen zoals deze oorspronkelijk bedoelt is.

Maar net als jij ben ook ik reuze benieuwd of dit juridisch ook klopt.

#3:  Auteur: opendeur BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2011 20:23
    —
Dag Jet, dank voor je antwoord.

Ik denk ook dat het 2 aparte huizen blijven met eigen opgang en een keuken, douche en toilet. We maken er niet 1 huis van in die zin dat we bv van de badkamer een slaapkamer maken of de keuken eruit halen.
'We zijn gewoon buren die elkaar zo leuk vinden dat ze wel een deur tussen beide woningen willen'. En als we weer vertrekken of 1 van de 2, dan halen we de deur er weer uit en herstellen we de muur. Zo lijkt het mij te moeten mogen, maar misschien is er iemand die er anders over denkt.

We werden afgelopen weekend bang gemaakt door iemand die wist te vertellen dat een stel een koop- en een huurwoning naast elkaar had. Toen de woningbouw ( weet niet of dat de onze is ) dat onlangs ontdekte, werd degene met de huurwoning door Woningnet uit de woning gezet zonder recht op een andere woning. Vandaar mijn aarzeling om het nogmaals, maar nu officieel aan te vragen.

#4:  Auteur: Jet BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2011 20:51
    —
Even praktisch puntje. Heb je onderstaande url al bekeken? Gaat ook over een doorbraak tussen twee woningen, maar dan ook hoe dat zit met de brandverzekering.

http://www.brandpreventieforum.nl/forum/bouw/brandcompartiment-branddeur-art-105-112-lid-t1220.html

Echt de moeite waard om dat even helemaal te lezen.

#5:  Auteur: opendeur BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2011 21:53
    —
Heb het gelezen. Dat is weer minder. Een brandcompartiment mag zich maar over 1 perceel uitstrekken... Je zou toch denken dat die speciale brandvertragende deur het stuk muur vervangt, dus even 'veilig' of 'onveilig' is. En de woningen blijven toch 2 woningen, dus 2 percelen. Die deur maakt het dan toch tot 1 perceel voor de brandverzekering, maar voor de gemeente zijn het 2 percelen (als ik het goed begrijp).
Bedankt voor het artikel. We gaan ons erover beraden. Het artikel is van 2008, wie weet is er iets in veranderd in 2011...Wink

#6:  Auteur: Jet BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2011 22:15
    —
Ik zou hierover gewoon contact over opnemen met de verzekering en een brandmeester hierover raadplegen. Die zouden dat moeten weten.

#7:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2011 21:04
    —
Een zelfsluitende brandwerende deur kan gewoon onderdeel zijn van de brandwerende scheiding die de compartimenten deelt hoor.

#8:  Auteur: opendeur BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2011 12:40
    —
Ok, dat is mooi, daar kwamen wij met de aannemer ook op uit. We gaan de deur plaatsen. Hartelijk dank voor jullie meedenken!

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2011 19:09
    —
Heb je geen bouwvergunning voor die deur nodig?

Is het samenvoegen van woningen wel toegestaan onder de huisvestingsverordening van de gemeente? Vermoedelijk is daar ook een vergunning voor nodig.

Gaat de huurder wel akkoord met het samenvoegen? Er is zeker geen wetgeving die huurders het recht geeft om een deur naar de buren aan te brengen.

#10:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2011 19:09
    —
bona fides schreef:
Gaat de huurder wel akkoord met het samenvoegen?

Dat moet zijn: verhuurder.

#11:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2011 20:41
    —
Er is wel een bouwvergunning nodig voor iets dergelijks aangezien een wijziging wordt aangebracht in een brandscheidende muur en wellicht zelfs in een constructieve muur. Het lijkt me niet dat er een weigeringsgrond is op de grond dat het compartiment er niet meer zou zijn na aanbrengen van de Huisvestingsverordening lijkt me idd ook van belang om even te checken. Kortom, wel eerst toestemming vragen aan de gemeente. Maar als de gemeente geen weigeringsgrond heeft moet de gemeente wel verplicht toestemming geven. Het spreekt verder voor zich dat de eigenaar van de bouwwerken het ook goed moeten vinden.

#12:  Auteur: Wilco3 BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2011 11:53
    —
opendeur schreef:
Bij de woningbouw gaf ik mijn wens aan om een deur te plaatsen tussen de 2 woningen, die allebei bij dezelfde woningbouwvereniging horen. Dat mag, zei de man van de woningbouw. Misschien moet je het nog even officieel aanvragen, maar in principe mag het sinds een wet uit 2004 of rond die tijd. Je moet wel een erkende aannemer inschakelen en kijken of het bouwtechnisch verantwoord is ivm een draagmuur en bij verhuizing moet je de woning weer in originele staat terugbrengen.
Ik weet er eerlijk gezegd niet zo veel van, maar las dit gisteren:
Raad van State (LJN: BP9583: 30-03-2011) schreef:
Ingevolge artikel 30, eerste lid, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet (hierna: Hvw) is het verboden een woonruimte die behoort tot een door de gemeenteraad in de huisvestingsverordening daartoe met het oog op het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad aangewezen categorie, zonder vergunning van burgemeester en wethouders met andere woonruimte samen te voegen.
Raad van State (LJN: BP9583) schreef:
Onder verwijzing naar de uitspraak van 30 juli 2003 in zaak nr. 200203397/1 overweegt de Afdeling dat voor het samenvoegen van twee woningen van belang is dat de woningen door samenvoeging niet meer afzonderlijk worden bewoond. Nu [appellant] een doorgang tussen de woningen [locatie 1 en 2] heeft gemaakt en de twee woningen tot één grote woning zijn gemaakt en deze door [appellant] ook als zodanig wordt bewoond, staat vast, dat de woningen niet meer afzonderlijk worden bewoond. Dat de voordeur, brievenbus en aansluitingen voor water en elektriciteit van de woonruimte [locatie 2] sinds de verbouwing op dezelfde plaats zijn gebleven en de woning daarom eenvoudig in oude staat kan worden teruggebracht, doet hieraan niet af.
Raad van State (LJN: BP9583) schreef:
Uit de geschiedenis van totstandkoming van de Huisvestingswet (Kamerstukken II, 1987/88, 20 520, nr. 3, blz. 94) blijkt dat onder het onttrekken van woonruimte aan de woonruimtevoorraad ook de samenvoeging met andere woonruimte wordt verstaan.
De eigenaar kreeg weliswaar de samenvoegingsvergunning maar moe(s)t daarvoor € 21.216,00 betalen. In geval van TS loopt volgens mij de woningbouwvereniging het risico financieel te moeten compenseren.

#13:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2011 13:54
    —
Bij het schrijven van mijn eerdere bericht had ik inderdaad ABRvS 30 juli 2003, LJN AI0538 in gedachten. Die uitspraak was ik hier al eens tegengekomen.

#14:  Auteur: opendeur BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 12:22
    —
Dank allen voor jullie antwoorden en tijd en moeite. Ik zou nu het onderwerp willen wissen en het voor gaan leggen aan de woningbouw. Voor het geval ze zelf gaan googlen, wil ik niet dat ze beinvloed worden door de antwoorden op dit forum;-)
Weet helemaal niet of dit wissen kan, maar dan weten jullie het in geval dit wel mogelijk is.
Hartelijke groet.

#15:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 13:15
    —
opendeur schreef:
Ik zou nu het onderwerp willen wissen

Pech voor jou, maar daar zitten we hier niet voor.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl