Casus Internationaal Strafhof
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Casus Internationaal Strafhof Auteur: Tess BerichtGeplaatst: vr 05 mrt 2004 0:12
    —
Hee mensen,

Hier even een leuke casus voor jullie:

Als ene Microvic onderdaan is van Randovia en Randovia is geen lid bij het statuut van het Internationaal Strafhof, heeft het Strafhof dan rechtsmacht? Microvic heeft de vermeende misdaden begaan terwijl hij president was van Randovia en de misdaden zijn ook IN Randovia begaan.

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden, ik kan de casus nog wat ingewikkelder maken!

Groetjes Tess

#2:  Auteur: Denise BerichtGeplaatst: vr 05 mrt 2004 0:50
    —
Heeft dat niet te maken met het universaliteitsbeginsel, het actief nationaliteitsbeginsel, het passief nationaliteitsbeginsel en al die dingen? Als de misdaden erg genoeg zijn, kan het strafhof vervolgen toch? Dat is misdaden tegen de menselijkheid en genocide enzo, sorry, heb geen zin om het op te zoeken, ik doe het uit mn blote hoofd Laughing

Liefs,
Denise

#3:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: vr 05 mrt 2004 14:36
    —
Ehmz dit riekt naar tentamen Int&Europees Recht van UvT.

Volgens mij heeft Strafrecht geen bevoegdheden als een land er niet bij is aangesloten en als er ook geen mensen bij betrokken zijn die een andere nationaliteit hebben. Dit zou dan eerder een zaak voor het Int. Gerechtshof moeten zijn...

#4:  Auteur: vincent BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2004 2:16
    —
-leuke vraag, en doet me denken aan de casus van de Jessup Competition dit jaar;
zie www.ilsa.org/jessup

Het ICC heeft geen universele rechtsmacht, maar slechts ("afgeleide") territoriale en nationale rechtsmacht. Hierop zijn echter uitzonderingen te maken, d.m.v. speciale verklaringen van non-party States (in specifieke gevallen) en door tussenkomst van de VN Veiligheidsraad - Zie Rome Statute.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl