#1: Baldadigheid op de openbare weg Auteur: Jer_omeBerichtGeplaatst: vr 15 jul 2011 15:04
    —
Baldadigheid op de openbare weg
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Kans van slagen?
Ja
0%
 0%  [ 0 ]
Nee
100%
 100%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 4

Beste forumleden,

Ik hoop dat jullie mij met het volgende vraagstuk kunnen helpen. Dat zou ik zeer waarderen.

Enige tijd geleden liep ik 's nachts over straat, samen met nog iemand, op weg naar het uitgaansgebied van mijn stad.
Onderweg hadden wij de grootste lol en "sloeg" ik met mijn hand op een zadel van een fiets. (Dit gebeurde zoals iemand bijvoorbeeld ook op zijn been slaat vanwege een goede grap) Terwijl ik dat deed kwam er een politiebus aanrijden met 2 agenten.

Dat ik het heb gedaan is uiteraard niet slim. Ik snap dat je van andermans spullen af moet blijven en een waarschuwing had ik dan ook wel verwacht.
Toen ik het busje echter verliet was ik dan ook versteld dat de agenten een boete voor baldadigheid op de openbare weg dan wel voor publiek toegankelijk....etc. gaven. De boete heb ik ontvangen en is 180euro, zonder dat ik ook maar ooit met jusitie in aanraking ben geweest.

Dat gezegd hebbende, had ik verder ook niet de intentie om schade aan te richten aan de fiets en is er geen aangifte gedaan van schade of iets dergelijks (die was er ook niet). Ik was in een ontzettend vrolijke stemming en het was zeker niet een slimme actie van mij, dat geef ik toe. Een boete voor 180euro vind ik echter wel zeer overdreven.

Kunnen jullie mij helpen met hoe ik dit aan moet pakken? Op de strafbeschikking die ik thuis heb ontvangen staat dat ik een brief moet schrijven met mijn argumentatie. Daar ik niet bekend ben met alle juridische regels en jurisprudentie vroeg ik mij af met welke regels e.d. ik mijn bezwaar kan onderbouwen (eventueel jurisprudentie), zodat mijn bezwaar ook zeker een kans van slagen heeft.

Ik dank u bij voorbaat hartelijk.

#2:  Auteur: Jer_ome BerichtGeplaatst: di 19 jul 2011 19:53
    —
Iemand die enige hulp wil bieden?

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 2:03
    —
art. 424 lid 1 Sr schreef:
Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Jouw verweer:
1. Door het slaan op het zadel kon geen gevaar of nadeel worden teweeggebracht, dus jouw gedrag valt niet onder art. 424 lid 1 Sr.
2. Zelfs als het slaan op het zadel wel onder art. 424 lid 1 Sr zou vallen, is een boete van € 180 buitenproportioneel hoog.

#4:  Auteur: Jer_ome BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 10:50
    —
Beste bona fides,

Dank voor je reactie. Ik heb in de tussentijd ook al enige informatie opgezocht en ook hetgeen jij aangeeft heb ik genoteerd. Dankjewel.

Verder lees ik in jurisprudentie het volgende: In de memorie van toelichting wordt voorts overwogen dat baldadigheid een “zeer eigenaardige wilsuiting” veronderstelt die niet, zoals bij de meeste opzettelijke handelingen, als middel is aan te merken, maar juist als doel.

Kan iemand mij uitleggen wat er precies met deze zin wordt bedoeld?

Bij voorbaat dank!

#5:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 12:14
    —
Daarmee wordt grofweg bedoeld dat het baldadigheid inhoudt dat jij als doel het aanrichten van schade moet hebben gehad.

Het kan daarom geen kwaad om te benadrukken dat jij nooit als doel hebt gehad om schade aan te richten, en dat er ook geen schade is aangericht.

#6:  Auteur: Jer_ome BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 12:56
    —
@Dennis79, dank voor je uitleg.

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 13:48
    —
DENNIS79 schreef:
Daarmee wordt grofweg bedoeld dat het baldadigheid inhoudt dat jij als doel het aanrichten van schade moet hebben gehad.

Juist niet. Er hoeft juist geen opzet te zijn op het aanrichten van schade. Het is voldoende dat er opzet was op de baldadige handeling zelf (het slaan op het zadel). Wél moet die handeling zodanig zijn dat er schade of gevaar had kunnen ontstaan, maar het opzet hoeft hier niet op te zijn gericht. Opzet op de handeling zelf (het slaan) was hier zonder meer aanwezig.

Het uit baldadigheid slaan op het zadel lijkt me te kwalificeren als "baldadigheid", dus het beste argument om onder art. 424 lid 1 Sr uit te komen lijkt me dat er in de gegeven omstandigheden geen schade of gevaar had kunnen ontstaan.

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 14:00
    —
bona fides schreef:
Het uit baldadigheid slaan op het zadel lijkt me te kwalificeren als "baldadigheid"

Hmm, het lijkt toch te beargumenteren dat het slaan op het zadel geen "baldadigheid" in de zin van art. 424 Sr is. Uit Hof Arnhem 27 juni 2008, LJN BD5552:
Quote:
Voor baldadig handelen moet blijken van handelen met de wil om kwaad te doen of een ander overlast te berokkenen.

Verdachte heeft de vlag neergehaald met het doel een einde te maken aan de zijns inziens onoorbare kunstuiting.

Gelet op de wetsgeschiedenis en de daarin neergelegde bedoeling van de wetgever met de strafbaarstelling van baldadigheid en de betekenis die in de jurisprudentie daaraan is gegeven, is het hof van oordeel dat van baldadigheid in de zin van de wet geen sprake is.

Je kunt dus (ook) aanvoeren dat de gedraging geen blijk geeft van handelen met de wil om kwaad te doen of een ander overlast te berokkenen, zodat er geen sprake is van een "baldadigheid" in de zin van de wet. Het argument maakt misschien niet veel kans, maar het valt te proberen (naast de andere argumenten).

#9:  Auteur: Jer_ome BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 14:15
    —
Dank voor alle hulp.

Zelf ben ik ook nog bezig om het een en ander aan informatie te verzamelen.. zodoende kwam ik ook bij een ander topic op dit forum (wel al daterend uit 2009): http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Boete+baldadigheid/t/26898/printertopic/1/

Hier zegt iemand het volgende:
U komt uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk niet onder uw straf uit. Als u de boete niet betaalt zult u uiteindelijk voor moeten komen en heeft u kans op een veroordeling. Deze veroordeling kan ertoe leiden dat u een nog hogere boete moet betalen of een andere zwaardere straf krijgt. Bij een veroordeling komt ook nog eens het nadeel dat u dan een "strafblad" heeft.

Ik vraag mij af hoe dat in mijn situatie is. Komt het, als ik de boete betaal, in een dossier te staan en zou ik hier problemen mee kunnen krijgen als ik ga solliciteren bijvoorbeeld of gebeurt dit alleen als ik in verzet ga en ik ongelijk krijg?

Een andere vraag die mij te binnen schiet: is het mogelijk om de tekst en uitleg van het proces verbaal op te vragen? M.a.w. wat de agenten menen te hebben gezien en zodoende tot de beslissing zijn gekomen om een boete uit te schrijven?

#10:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 15:49
    —
Jer_ome schreef:
Ik vraag mij af hoe dat in mijn situatie is. Komt het, als ik de boete betaal, in een dossier te staan en zou ik hier problemen mee kunnen krijgen als ik ga solliciteren bijvoorbeeld of gebeurt dit alleen als ik in verzet ga en ik ongelijk krijg?

Als je niet in verzet gaat wordt de boete net zo goed geregistreerd. Last zul je daar naar alle waarschijnlijkheid nooit van krijgen, want het gaat hier maar om een kleinigheidje.

Als je in verzet gaat en gelijk krijgt zal dit alleen maar positief zijn.

Het is een grondrecht om je tegen een strafrechtelijke beschuldiging te verweren voor de rechter, dus het enkele feit dat je in verzet gaat kan geen reden zijn voor een hogere straf. Wel kan de rechter van mening zijn dat 180 euro te laag is. Dat lijkt mij echter onwaarschijnlijk.

Quote:
Een andere vraag die mij te binnen schiet: is het mogelijk om de tekst en uitleg van het proces verbaal op te vragen? M.a.w. wat de agenten menen te hebben gezien en zodoende tot de beslissing zijn gekomen om een boete uit te schrijven?

Dat is zeker mogelijk. Het proces-verbaal is waarschijnlijk het enige bewijsstuk, dus zal voldoende informatie moeten bevatten om een veroordeling op te baseren.

#11:  Auteur: Jer_ome BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 18:51
    —
Op welke wijze kan ik aan het proces verbaal komen en hoe lang duurt het voordat ik deze ontvang?

#12:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2011 11:03
    —
Staat er op je strafbeschikking geen telefoonnummer dat je kunt bellen voor meer informatie?

#13:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2011 14:35
    —
Staat er op je strafbeschikking geen telefoonnummer dat je kunt bellen voor meer informatie?

#14:  Auteur: pacta sunt servanda BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2011 15:46
    —
DENNIS79 schreef:

Ik denk dat hij het de eerste keer ook wel heeft gelezen hoor Wink

#15:  Auteur: Jer_ome BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2011 16:18
    —
Dat staat er inderdaad. Beetje knullig van mij, maargoed is ook de eerste keer dat ik zoiets meemaak haha. Dankjewel. Ik ga eens bellen.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl