Kinderbijslag buitenland, wordt stopgezet
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Kinderbijslag buitenland, wordt stopgezet Auteur: Sayoin BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2020 22:01
    —
Hallo,

Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden of advies kan geven.

Ik ben woonachtig in NL. Mijn Nederlandse vrouw met onze 3 kinderen in Marokko. Ik ben de aanvrager van de kinderbijslag, mijn vrouw ontvangt het op haar rekening.
Zij ontvangt dit sinds het 2e kwartaal 2019.

Voorwaarde voor het ontvangen van de kinderbijslag is dat ik kan aantonen dat ik bijdraag aan het onderhoud van onze kinderen. (Bewijzen overmaken geld, dat het ontvangen is en dat er gepind wordt) Onder de onderhoudskosten valt ook de kinderbijslag.

In eerste instantie werd het ons toegewezen. 2e kwartaal is dan ook uitbetaald. Eind augustus (2 weken na mijn overschrijving aan mijn vrouw), kregen wij een brief dat het bedrag aan kinderbijslag 60% zou worden omdat de kinderen in Marokko wonen (vreemd want dat was allang duidelijk, het 2e kwartaal was immers reeds uitbetaald). Afijn, het teveel ontvangen bedrag zou verrekend worden en het resterende bedrag 3e kwartaal zou gewoon uitbetaald worden. Ik heb daarop begin oktober nog extra geld overgemaakt.

Ook eind november nogmaals, dit was voor het 4e kwartaal bedoeld. De storting van begin oktober heb ik niet medegedeeld/verstuurd aan de SVB, wel die van eind november.

Halverwege december ontving ik een brief, waarin vermeld stond dat ik te weinig heb bijgedragen aan het onderhoud 3e kwartaal en dat er geen recht meer is op kinderbijslag vanaf het 4e kwartaal.

Ik heb toen (december) gebeld, gesproken met iemand en ik zou bericht krijgen. Niet gebeurd. Vandaag maar weer gebeld, er was geen notitie gemaakt. En advies was bezwaar maken.

Nogmaals gebeld en doorverbonden met behandelaar van dossier. Zij gaf aan, je hebt te weinig overgemaakt voor het 3e kwartaal.
Ik ben van mening dat ik dat niet gedaan heb, ik hield rekening met het bedrag wat er reeds in het 2e kwartaal was overgemaakt door de SVB.
2 weken na mijn overschrijving stuurden zij de brief.

Notitie:
- kinderbijslag 4e kwartaal is alsnog uitbetaald begin januari (ik houd rekening met een eventuele terugbetaling hiervan)
- bjj deze uitbetaling begin januari zat ook een nabetaling kindgebonden budget van 2e en 3e kwartaal.

Heb nu eigenlijk meerdere vragen.

1. Kinderbijslag en kindgebonden budget tellen beiden mee als onderhoudskosten, hierdoor hoef ik minder over te maken. Zou de nabetaling kindgebonden budget van het 3e kwartaal (uitbetaald begin januari) alsnog mee kunnen tellen als onderhoudskosten 3e kwartaal? (Zoja, dan heb ik wél genoeg bijgedragen)
2. Kan ik alsnog de extra overschrijving van begin oktober meesturen? Ik kon na het ontvangen van de brief eind augustus niet meteen weer overschrijven, dus heb ik dat begin oktober gedaan (4e kwartaal was reeds ingegaan).

Wat zijn mijn kansen bij het maken van een bezwaar?
Moet ik nog ergens op letten?



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl