geen functionaris ingeschreven kvk, wie bestuurt de bv
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: geen functionaris ingeschreven kvk, wie bestuurt de bv Auteur: nathalie1d571 BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2019 23:36
    —
Bij de KvK is de functionaris uitgetreden van BV 2 en er is geen nieuwe ingeschreven. Enig aandeelhouder van de besloten vennootschap is een andere besloten vennootschap waarvan de enig aandeelhouder en enig bestuurder een natuurlijk persoon is.

Dus BV 1 (enig aandeelhouder en enig bestuurder is natuurlijk persoon) is eigenaar van BV 2. Van BV 2 is de enig bestuurder uitgeschreven, maar enig aandeelhouder is nog steeds BV 1. Wie bestuurt nu dan BV 2 formeel? Er is geen nieuwe functionaris ingeschreven en BV 1 is nog steeds enig aandeelhouder/eigenaar van BV 2.

Wie o wie??

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019 18:36
    —
BV 2 heeft blijkbaar geen bestuurder, dus niemand bestuurt op het moment BV 2. Wie aandeelhouder is, is hierbij niet van belang.

Volgens art. 2:19a BW kan de KvK na verloop van tijd besluiten de bestuurderloze BV te ontbinden.

#3:  Auteur: nathalie1d571 BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2019 22:59
    —
Dus als ik het goed begrijp kan een besloten vennootschap worden gerund en diensten verlenen zonder dat er een officiƫle bestuurder staat ingeschreven. En wanneer de BV failliet gaat, dan is het niet de "schuld" van de aandeelhouder, want die bestuurde de BV niet? Begrijp ik het nu goed?

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2019 23:26
    —
Zonder bestuurder kan een BV geen rechtshandelingen verrichten.

Een bestuurder die zijn functie neerlegt ontloopt daarmee niet eventuele aansprakelijkheid voor de handelingen die hij als bestuurder heeft verricht.

Een onrechtmatige daad van de algemene vergadering van aandeelhouders wordt toegerekend aan de BV zelf. Is de BV failliet, dan kan het lastig zijn om schade te verhalen.

Een aandeelhouder zal niet snel persoonlijk aansprakelijk zijn voor het handelen van de BV (uiteindelijk is de BV er nu juist om de aandeelhouders te beschermen tegen aansprakelijkheid voor het handelen van de BV). Een schuldeiser van de BV zal moeten aantonen dat de aandeelhouder zelf onrechtmatig jegens hem heeft gehandeld. (Ik kan me voorstellen dat onder omstandigheden het niet benoemen van een nieuwe bestuurder tot aansprakelijkheid van een aandeelhouder kan leiden, in het bijzonder als het voor de aandeelhouder duidelijk had moeten zijn dat de schuldeiser hierdoor werd benadeeld.)



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl